Annons

Hur får man Bridge att visa justeringar gjorda i Lightrrom?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorgusmol

Ny medlem
Om jag justerar en bild (raw) i Lightroom så kommer justeringarna att sparas i bildens tillhörande xmp-fil. Om jag sedan öppnar Bridge så visas originalbilden utan justeringarna. Läser inte Bridge in xmp-filen? Är det någon inställning som är fel? Jag vill ju se den bildbehandlade bilden i Bridge.

Om jag justerar en bild (raw) i Lightroom så kommer justeringarna att sparas i bildens tillhörande xmp-fil.

Kolla en gång till i LR-inställningarna att du verkligen bockat i att LR alltid ska skriva ändringar til XMP-filen. Om inte det är gjort så sparas de i LR-katalogen men bara till XMP på ditt kommando.

Från Adobes help.
Ange var metadataändringar ska skrivas

Justeringar och inställningsdata skrivs automatiskt till katalogen. Du kan även ange att ändringarna ska skrivas till XMP. Om du vill att de ändringar du gör i Lightroom ska kännas igen i andra program måste metadata skrivas till XMP.

Välj Redigera > Kataloginställningar (Windows) eller Lightroom > Kataloginställningar (Mac OS).
Klicka på fliken Metadata och gör sedan något av följande:

• Markera Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil för att metadata för ändringar och inställningar ska skrivas i en XMP-fil.
  • Avmarkera Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil om du endast vill att metadata för ändringar och inställningar ska skrivas till katalogen.

Om du väljer att inte automatiskt skriva metadata för ändringar och inställningar i en XMP-fil, kan du markera en fil och sedan välja Metadata > Spara metadata i fil.

Och om du inte vill att alla ändringar alltid ska skrivas automatiskt till alla filer, så kan du istället göra det manuellt på den/de filer du vill. Markera den/de filer du vill och tryck Ctrl-S (har jag för mig) så sparas XMP-data till filerna (eller till separata XMP-sidecar-filer).

Om jag justerar en bild (raw) i Lightroom så kommer justeringarna att sparas i bildens tillhörande xmp-fil. Om jag sedan öppnar Bridge så visas originalbilden utan justeringarna. Läser inte Bridge in xmp-filen? Är det någon inställning som är fel? Jag vill ju se den bildbehandlade bilden i Bridge.
Välj att spara till xmp-filer i såväl LR:s kataloginställningar under metadata som under Camera Raw settings i Bridge. Starta om Bridge och LR så ska Bridge visa ändringar du gjort i LR direkt. Gör du ändringarna i Bridge/ACR kommer däremot inte LR att visa ändringarna förrän du importerar metadata. Du får en liten uppåtpil i övre högra hörnet i LR som visat att bilden är förändrad externt. Klicka på pilen och välj om du vill importera.

ANNONS
Götaplatsens Foto