Annons

Hur förvarar ni era filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
J. Patric skrev:
Såg i en fototodning för många år sedan att en snubbe använde de gamla metallocken till snusdosor som skyddslock på sin Hasselbladare när den inte hade objektiv monterat. :)

Jag använder ett generalsnuslock (plast) som främre linsskydd på min Distagon 50:a, det funkar super i brist på annat...

snusdosorna är utmärkta.
i en generalsnusdosa får det plats tre filter.
killen jag tiggde dosorna av använde dosor som det fanns ett dumt fack i locket. därför får det bara plats två filter i dem (tre ankare står det på dem).
jag kom i veckan på att hockeypulverdosorna också funkar. i dem får det knappt plats två filter (jag har i ett och lite stötdämpning).
till mitt polfilter har jag en fin pastask till som det står marumi på (filtrets märke).

Tack för tipset, men njae ;)

Hittade två tunna "skumgummi"-plattor från gamla filterförpackningar, som nog går att använda.

Perfekt vore annars en grej som finns inom sjukvården; Ligasano. Det är en rulle med några meters relativt tunn skumgummi.

Det verkar fungera bra med snusdosan. Ska bara vänta in mitt nybeställda polarisationsfilter också, sen får filtren omgruppera.

Piptobaksburkar och cigarrlådor är också användbara till att förvara fotoprylar i. Kanske inte filter i cigarrlådor av ceder dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto