Annons

hur fotograferar du, en person som har kameraskräck?

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
förvånandsvärt många människor
ogillar att fotas.

och vissa rent av undviker att hamna på bild

vilken taktik använder du för att lindra obehaget för personen

mutar, distraherar du eller fungerar det bäst med,... hoT??

jag har ett litet "kit" för just detta,
Kraftig gummiklubba,
Gaffa.
8mm Ståltråd
kraftigt stativ.

nocka vederbörande med klubban och använd gaffan och ståltråden stt forma en fin pose avsluta med att gaffa deras nacke mot stativet.:-D

Ett annat tips är att prata med personen i fråga, se till att vara på ett ställe där "objektet" känner sig trygg och avslappnad. Visa bilden efter du har tagit den.. det går att "träna" folk men det tar lite tid.

Man måste lägga sig på samma nivå som motivet. Nu låter detta konstigt, jag menar snarare att man måste bli "ett med dom" prata med dom, umgås med dom, ha roligt ihop, lär känna dom, respektera deras viljor och framför allt agera inte som en fotograf.

Vid bröllop är detta ett typexempel. Du kan inte stövla in och peka på paret och säga" Du & du, ställe er där!, se kära ut!, kyss varann för i helvete!, Håll om henne!, Gråt för fan inte när jag tar bilder!!"

Man måste ha skoj ihop, ha ett ömesidigt förhållande, det tar tid ibland mendet är enligt mig enda vägen... man måste nog vara ganska bra personkännare och ha en viss lättsinnig och ytlig social kompetens.. :)

JAg fotograerade ett bröllop för 1 vecka sedan och även deras fest, kände inte en kotte, träfat paret 2 gånger innan för att disskutera bröllopet och gästerna träffade jag samma dag.

På festan plåtade jag och folk ställde upp sig spontant när jag kom farandes med kamean, När jag ville ta bilde så bjöds det på dom mest roliga poser och grimager man kan tänka sig.

Hade dom känt migsom en total främling så hade det aldrig gått, eller hade dom tyckt jag var en grinig jävla fotograf så hade dom gått omvägar förbi mig... aldrig att någon sa "nej ta inte bild på mig"

Detta är bara mina tankar.. andra har säkert andra förklaringar och tips! :)

Försöker göra personen trygg, förklarar hela tiden vad jag gör och visar personen bilderna i displayen...

..och när personen väl plåtats säger den samtidigt som han eller hon greppar kameran; -Och nu en bild på dig! och man börjar svettas.. =D

/Benny

som jag sagt förut, min teori är att jantelagen spelar in, folk vill egentligen bli sedda men törs inte/tror inte att de duger till.

Säg såhär tll fotoobjektet: OM bilderna inte blir bra behöver ju ingen mer än du och jag se dom, och blir bilderna bra så är det ju utmärkt!

Vacker på bild?

macgunde skrev:
De kanske vill bli fotade även om de är rädda för detta...
Ja, rädd för at inte bli vacker.......
Min gamle mor, (velsigne henne) sa alltid: Jeg vil ikke fotograferes!! Jeg blir aldri pen på bilder!...BASTA.
Og det var nog sant; varför skulle det hända ett mirakel, just då.......

Tenk på detta. Vem är det som inte vil fotas??
Inte jag :)

Beror ju helt på hur du menar men.... exempelvis så bad jag att få fotografera en person som inte alls gillade att bli fotogrferad.

Det var tal om "studibilder" så till slut tog jag helt enkelt med blixtar å hela klabbet hem till vederbörande och då gick det mycket bättre när det var på ett tryggt ställe samt att jag pratade och förklarade hur och varför blixtar stod där de gjorde mm.

Detta samt att jag förklarade att hon fick själv se "påsiktsbilder" / kontaktkopior eller vad man kallar dem för och bestämma utifrån dem om hon ville att bilderna skulle tas bort eller vara kvar.

Annars är det väl Teleobjektiv som gäller :)))
Många fina porträtt har gjorts med tele, den man fotar är helt ovetande och avslappnad vilket många ggr. är kanon.
/Jonas, JOP

Några av mina tricks...

Alkohol brukar hjälpa, förvånansvärt vad folk blir utåtriktade och avslappnade efter några glas. Därför fotar jag normalt inte gästerna förrän till kaffet på bröllop och andra fester.

Annars funkar ofta utnötningsmetoden, utsätt dom för kameran så länge att dom inte längre orkar bry sig. Tillämpar detta på min egen familj med framgång.

Överrumpling är bra också, prata om något annat och ta bilden när dom inte väntar sig det.

Ibland kör jag hotmetoden lite milt, säger som det är att bilden kommer användas hur den än blir och att dom bara ser fåniga ut om dom försöker gömma sig eller gör grimaser.

Lönnfoto med tele är också bra, att men kan vara en bra bit ifrån och därmed få ner garden på offret. Ofta vet dom inte att bilden tagits förrän dom ser den..

När inget annat funkar så prova "KOLLA PÅ MIG OCH SÄG OMELETT" metoden, det brukar få dom att garva. Gör dom inte det men säger omelett så funkar det ibland över förväntan det också.

Det sämsta man kan göra är nog att säga till någon att le och sedan strula med inställningar och fokusering en evighet som 10 sekunder eller så. Det är omöjligt att le naturligt på beställning och lyckas man hyfsat måste bilden tas omedelbart.

Nu är inte jag en person med kameraskräck,men jag svarar ändå. Jag fotograferar när tillfälle ges, ibland får man skapa sig tillfället och ibland dyker det upp plötsligt, då ska man ha anat det och ha allt klart.

hur fotograferar du, en person som har

Jag brukar alltid ge pengar, omkring 1000:-, beror på vädret, till de som är negativa till att bli fotograferade!
Ingen har ännu tacka nej!
Javisst, foto hobbyn är dyr, den har kostat mig flera hundra tusen kronor, men så har jag oxå fått verkligt fina bilder.
Det kostar att ligga på topp!

Re: hur fotograferar du, en person som har

larsborg skrev:
Jag brukar alltid ge pengar, omkring 1000:-, beror på vädret, till de som är negativa till att bli fotograferade!
Ingen har ännu tacka nej!
Javisst, foto hobbyn är dyr, den har kostat mig flera hundra tusen kronor, men så har jag oxå fått verkligt fina bilder.
Det kostar att ligga på topp!
Ganska höga odds m.a.o.. Jag sätter 10K med odds 50/1 på at jag sejer nej om du frågar.
Deal?

det går inte fota nån som har kamera skräck meningen med en bild är ju att fotografen å motivet är i harmoni med varandra det kan man knappast påverka genom nåt tar bara porträtt å märker innan att detta inte kommer funka alkohol är helt uteslutet för mig iaf pengar är ingen garanti men en bra muta men resultatet präglar bilden ändå nä det bästa är när folk kommer frivilligt å är intresserade då är man halvvägs !!

Är inte en tanke bakom fotografering att man kan fånga ögonblicket, skildra situationen och helt enkelt på sitt eget sätt visa hur olika människor är? Även om bilden du tagit på en person som inte vill fotograferas så är den ju tagen, om än annorlunda så är den tagen och kan användas, allt går bara man har fantasi :)

Sen det där med att du pröjsar 1k till varje person , lite väl skryt om att du har pengar? :/

hound skrev:
förvånandsvärt många människor
ogillar att fotas.

och vissa rent av undviker att hamna på bild

vilken taktik använder du för att lindra obehaget för personen

mutar, distraherar du eller fungerar det bäst med,... hoT??

Här några av mina tekniker!

Tar ett kort när han inte märker det..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/505759.htm

Blir kompis med honom..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/792952.htm

Tar ett kort och springer..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm

/B

600mm teleobjektiv funkar också bra :p

som jag brukar säga, det folk inte vet om mår dom inte dåligt av.

men skämt åsido så har jag haft precis samma problem med min flickvän.

hon har så dåligt självförtroende fastän hon e så söt. så i början fick man absolut aldrig inte under någon sekund fotografera henne, nu två år senare måste jag säga att det är mycket lättare.

jag kallar det för invänjningsperiod.. eller som nån annan kallade det, innötning.. folk är bara rädda för det som dom inte vet nått om.

många är rädd för att dom går in med jantelagen, jag är inte speciell, jag är inte fin, jag kommer naturligtvis bli dålig på film/kort för det har jag alltid blivit förut.

många gånger däremot som många blir dåliga på film är för att personen som tar fotot är dålig på att fota.

när man däremot nött in proceduren och visat att många bilder blir väldigt fina så tror jag att de mjukar upp. min flickvän har gjort det.

det är med andra ord en vanesak, som allting annat, det är bara skrämmande när det är nytt.

sen om man vill att personen ska börja tycka det är kul så kan man hålla på med positiv förstärkning, då blir det kul för dom också till slut.

ANNONS
Götaplatsens Foto