Annons

Hur fungerar P-programmet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS. Är det någon som kan förklara för mig hur P-programmet fungerar?
Hur TV och AV fungerar är lätt att förstå, för då ställer jag ju själv in slutartid eller bländare och sedan ställer kameran automatiskt in den andra av dem.
Men när kameran automatiskt ska ställa in både slutartid och bländare, vad utgår den ifrån då? På vad baserar den sitt val av slutartid och bländare?

Jag gillar P-programmet, men jag skulle vilja förstå lite mer hur det fungerar för att veta när jag ska använda det, eller när det är bättre att använda TV eller AV.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Kameran har en förutbestämd kurva för varje EV. Det finns ju (oändliga) kombinationer av bländare och slutartid som ger en viss exponering, men kameran har _en_ kurva att gå efter, åtminstone för en given brännvidd.

Jag hoppas min bild är begriplig: Den streckade linjen visar ett och samma exponeringsvärde, med olika val av bländare och tid.
Teleobjektiv - grön kurva - väljer att hålla korta tider och öppnar hellre bländaren. Vid samma ljusförhållanden väljer vidvinkeln - röd kurva - att behålla liten bländare och väljer i stället att öka exponeringstiden.

Sådana här kurvor brukar man kunna hitta i kamerans instruktionsbok.

Bilagor

• diagram.jpeg
    diagram.jpeg
    19.2 KB · Visningar: 249
Tack, Bengt!

Min manual är på en CD-skiva, och jag har nog inte tittat igenom den sista delen med tekniska specifikationer etc helt och hållet tror jag.
Där kanske det finns en sådan kurva. Om inte så har jag ju din nu. Tack än en gång!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto