Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur Högt Ska En Tavla Hänga.

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Japp hoppas att det blev rätt tråd för frågan

Men har en uttstälning med mina bilder, och jag och min flickvän är lite oense på ämnet hur högt ska ramarna hänga, finns det någon riktlinje tex att dom ska hänga precis i "blickfånget" eller är det upp till var och ens smak och tycke.

/kristian

Jag är ingen expert, men jag har fått lära mig att vad man än betraktar så ska man aldrig behöve lyfta blicken. Man ska titta rakt fram eller något neråt. Så mitt tips är att ha tavlorna med ovankant i ögonhöjd för den "kortaste" som ska betrakta tavlorna.
Samma gäller ju när man ska ställa in sin datorskärm, ovankant av skärmen ska aldrig vara högre än ögonhöjd.

Det är där jag har ett litet problem nu när jag hänger mina tavlor så hänger jag dom efter minan ögon, men sen är jag lite över 2 meter lång så jag kan förstå problemet andra har när dom skall titta på tavlorna..

/kristian

Japp hoppas att det blev rätt tråd för frågan

Men har en uttstälning med mina bilder, och jag och min flickvän är lite oense på ämnet hur högt ska ramarna hänga, finns det någon riktlinje tex att dom ska hänga precis i "blickfånget" eller är det upp till var och ens smak och tycke.

Du har ju redan besvarat frågan. Din flickvän och du tycker olika. Alltså kan det inte finnas ett läge som passar alla. Tyvärr.

Ta med flickvännen och besök några ställen och prata om vad ni ser, så kanske ni kan komma fram till något lämpligt.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto