Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

c.m.s

Aktiv medlem
Om man håller sig borta från Apple produkter så brukar det vara ganska trådlöst numera.
Om något så skulle jag säga att det är precis tvärt om. Apple jobbar ju hårt mot en sladdfri värld genom att tidigt ta bort kontakter på sina enheter. Skall du använda sladd så får du skaffa dig en massa adaptrar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om något så skulle jag säga att det är precis tvärt om. Apple jobbar ju hårt mot en sladdfri värld genom att tidigt ta bort kontakter på sina enheter. Skall du använda sladd så får du skaffa dig en massa adaptrar.
Vilket resulterar i en härva av sladdar och adaptrar om man inte följer Apples mall för hur en förväntad användare ser ut.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Vilket resulterar i en härva av sladdar och adaptrar om man inte följer Apples mall för hur en förväntad användare ser ut.
Det blir inte mer sladdar för att du använder en adapter. Den så kallade ”mallen för hur en användare ser ut” för Apple är ju just att du så långt som möjligt kör... trådlöst.
 
  • Gilla
Reaktioner: UGJ

larsborg

Aktiv medlem
Du skulle ha väntat några år med att köpa en kamera. Då hade du kunnat köpa en som klarade att läsa DX-kod. :cool:
Jag köpte alltid Tri-X-Pan filmen i en metalldosa, 5 st nakna filmer på rulle,
laddade in varje film i en kassett, - i hemmalabbet, under totalt mörker.
DX-kod fick man köpa till, som en liten självhäftande etikett, behövde aldrig göra det, alla kamerorna gick efter manuell inställning, - utmärkt, Tri-X-Pan kunde då "pressas" till 800 ISO, med bra resultat.
800 ISO tyckte jag då var en otroligt hög känslighet, kraven förändras över tid! :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag brukade köpa 30-metersrullar (egentligen 100 fot långa). Man fick ut nästan 20 stycken 36-bildersfilmer ur en sån, om jag inte minns helt fel.

Ingen DX-kodning, dock. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Var du inte och vadade i djupt vatten också, då kunde du ha din Ricoh i bröstfickan har jag minne av. Det fans lite trix också när man rattade in ASA, var det en ISO 100 film så kunde man luras genom att ratta in ISO 80 vilket påverkade exponeringen.
Inte så djupt vatten men upp till bröstet ungefär. Det är det roligaste sättet att fiska bone fish. Man smyger runt på grundfladerna / flatsen och kollar efter stim av bone fish som betar av bottnarna. Då ser man där de står vertikalt för stjärtfenorna brukar bryta ytan ibland och skvallra.

Jag hade min lilla Caplio i bröstfickan på skjortan och det var faktiskt mycket smidigare än att släpa runt på min D7D-klump runt halsen, så jag saknade den kanske lika mycket som jag befarade först när den pajade.

Synd bara att chavisterna lyckats ödelägga landet fullständigt sen jag var där. Venezuela är ett väldigt vackert land som jag är glad att jag hann besöka innan ridån gick ner helt.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kom från Nikon och hade läst om Sonys ”hemska menyer” men när jag sen köpte Sony var menyerna ett ickeproblem för mig. Som Sten-Åke är inne på går jag i princip aldrig ner i menyerna. De saker jag använder kommer jag åt via fn/my menu.

....

Men att den skulle vara ”misslyckad” är inte något jag har hört de som testat den sagt.
Om man aldrig går in i menyerna, ja, år är det ju inte konstigt att man inte heller har något problem med, eller ont av, om de är dåligt upplagda. Liksom självevident! 🙈🙉🙊
 

martinot

Aktiv medlem
Är lite osäker på menysystemet före a7rii

A7rII - var riktigt dåligt menyalternativen var utspridda överallt. Särskilt om du körde video.

A7riii- omgjord system med färger och flikar och bättre struktur men fortfarande finns saker på olika ställen och du får leta ihjäl dig när du vill ha något du inte har på favorit vet inte hur många gånger jag googlat.


A7siii - nytt system Som fungerar med touchen. Tycker fortfarande det är lurigt och var på en demo med Sony och till och med de hittade inte heller bra i menyerna. Även om det är bättre så tycker jag fortfarande det inte är bra.

Känner mig mer hemma med nikon, panasonic, Hasselblad även fastän jag aldrig ägt eller använt dessa mycket.

Ska sägas att jag kommer från Canon från början.

Hur kan Sony misslyckas så med menysystemet när de haft chansen 3 ggr och fixa till det?


Dpreview är också inne på detta.

Tycker generellt att Canon och Nikon har varit duktigast på att, även om de är sinsemellan olikt upplagda, fått den vettigaste och enklaste strukturen på sina menyer. Man kommer lätt in i menyerna, och lätt att förstå det mesta utan att behöva slå upp i manualer/böcker, eller att behöva leta på nätet.

Då fotograferar jag ändå mest med Fuji och Leica. De är OK, men inte lika smidigt upplägg som Canon/Nikon.

Vet inte varför andra tillverkare inte lyckas lika bra?

Borde inte vara så himla svårt genom lite simpel konkurrentanalys; Köp en kamera ifrån Nikon och Canon, och "inspireras" över hur man kan bygga vettiga användargränssnitt som är logiska för fotografer. Implementera sedan i sina egna kameror. Klart!
 

larsborg

Aktiv medlem
Borde inte vara så himla svårt genom lite simpel konkurrentanalys; Köp en kamera ifrån Nikon och Canon, och "inspireras" över hur man kan bygga vettiga användargränssnitt som är logiska för fotografer. Implementera sedan i sina egna kameror. Klart!
Nej, Inte alls svårt?
Alla tillverkare köper upp varandras kameror, för att just studera hur konstruktionen är lagd.
Ett bra exempel, - Sony RX100 mk I kom 2012, långt senare kom Canon med en kompaktkamera, med en identisk design (fräckt va?), även med 1" sensor, troligen tillverkad av Sony själva.
Det tog relativt lång tid innan Canon kunde lansera sin 1" kompaktare, - Sony höll inne med försäljningen till andra tillverkare, av sin 1" sensor, i några år, ett medvetet drag. (y)
Ett annat bra exempel, - många biltillverkare har sedan länge köpt in bl.a. Toyota Lexus bilar, kända för sin utsökta precision på inredning, kaross och mekanik ....
Volvo S90 har en växl. automat låda från .... just det, Toyota Lexus. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Riktigt så är det inte, men automatlådan kommer från Aisin som Toyota-gruppen har ett majoritetsägande i. Lådan sitter i bilar från en hel hög märken, även om den enligt uppgift först sattes i en Lexus. Skillnaden är så liten att de andra garanterat hade tillgång till lådan nära nog samtidigt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Riktigt så är det inte, men automatlådan kommer från Aisin som Toyota-gruppen har ett majoritetsägande i. Lådan sitter i bilar från en hel hög märken, även om den enligt uppgift först sattes i en Lexus. Skillnaden är så liten att de andra garanterat hade tillgång till lådan nära nog samtidigt.
Jag hann inte förklara det i en längre text, innan du skrev, tack!
Ja, Aisin Warner har tillverkat automatlådan i Volvo S90, den har 7 växl., fungerar mycket mjukt, så nära steglöst man kan komma.
Automatlådan monterades först i en Toyota Lexus, visst, det kände jag också till!
En av de tyska biltillverkarna, BMW, använder automatlådor från ZF.
Kör själv en Volvo S90, kan väl specifikationerna.
Inte bara inom kameratillverkning, utan även inom andra branscher,
- en underleverantör med bäst produkt vinner!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man aldrig går in i menyerna, ja, år är det ju inte konstigt att man inte heller har något problem med, eller ont av, om de är dåligt upplagda. Liksom självevident! 🙈🙉🙊
Ja precis så ä det! Varför ska man in i menyträsket om man inte behöver? En enda gång spelar menyerna roll för mig och en del andra och det är när kameran är helt ny och ska grundkonfigureras. Efter det är de är menyerna en fullständig ickefråga för mig i alla fall. Sedan är det säkert annorlunda för en Canon-rokie än för mig som kört Sony sedan dag ett. Vi som gjort det är säkert inte representativa. Antingen lägger man tid på att få det rätt från start eller så betalar man ett pris var gång man fotograferar. Valet är fritt.

Man behöver f.ö. inte alls konfigurera en A7:a precis som alla andra kameror innan man börjar ta sina bilder, men förmodligen får man då leva med en suboptimal konfiguration. Det är som sagt ett rent individuellt val.

Har man dessutom gjort sitt jobb, så finna ingen enklare kamera att använda idag än en Sony Klick A7:a Bara att skikta och skjuta. Skälet till det är att inga andra system har tills nu varit varit lika långt framme med framförallt en smart hierarkisk AF och men även ISO-automatiken som Sony.

Sedan är det en helt annan fråga om man gillar det upplägget och en del gör uppenbarligen inte det av olika skäl men det tolkar jag mest att en del verkligen föredrar att stå där och vrida på sina vred och blippa på sina knappar istället för att fokusera på motiven, men det är givetvis den enskildes val. Jag vet vad jag prioriterar men andra gör helt andra prioriteringar och det är fine det med så länge man faktiskt har koll på alternativkostnaderna för de val man gör. Tror du att alla har det?

I övrigt bryr jag mig inte om vad anda gör men jag tycker det är tråkigt om folk gör dåliga konfigurationsval i ren slöhet och okunskap när det faktiskt finns så mycket att vinna på smarta konfigurationsval om man bara ägnar dem ett par timmar av sin tid.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Man läste tidigt när Toyota var på frammars att gruppen köpte in mercedes bilar och plockade ner dom för att kolla hur dom var byggda. Annars är det inte så att det är många saker som köps in från andra tillverkare, Bosch bränsleinsprutning kom väl till många bilar, blev ett jäkla liv när Vi Bilägare undersökte undersidan och rostskydd på en Mercedes E-klass bil för flera år sedan, man hittade en hel del besvärliga skrymslen och vrår på den bilen som inte var så lyckade ur rostskydds synpunkt, Mercedes hade svårt för att smälta detta otäcka påstående, även solen har fläckar som sagt.

940 manuella växellåda, den tät stegade som kom med 135 h som var dragstark för Husvagnar var tillverkad i Köping, jäkligt smidig låda.
Ja precis så ä det! Varför ska man in i menyträsket om man inte behöver? En enda gång spelar menyerna roll för mig och en del andra och det är när kameran är helt ny och ska grundkonfigureras. Efter det är de är menyerna en fullständig ickefråga för mig i alla fall. Sedan är det säkert annorlunda för en Canon-rokie än för mig som kört Sony sedan dag ett. Vi som gjort det är säkert inte representativa. Antingen lägger man tid på att få det rätt från start eller så betalar man ett pris var gång man fotograferar. Valet är fritt.

Man behöver f.ö. inte alls konfigurera en A7:a precis som alla andra kameror innan man börjar ta sina bilder, men förmodligen får man då leva med en suboptimal konfiguration. Det är som sagt ett rent individuellt val.

Har man dessutom gjort sitt jobb, så finna ingen enklare kamera att använda idag än en Sony Klick A7:a Bara att skikta och skjuta. Skälet till det är att inga andra system har tills nu varit varit lika långt framme med framförallt en smart hierarkisk AF och men även ISO-automatiken som Sony.

Sedan är det en helt annan fråga om man gillar det upplägget och en del gör uppenbarligen inte det av olika skäl men det tolkar jag mest att en del verkligen föredrar att stå där och vrida på sina vred och blippa på sina knappar istället för att fokusera på motiven, men det är givetvis den enskildes val. Jag vet vad jag prioriterar men andra gör helt andra prioriteringar och det är fine det med så länge man faktiskt har koll på alternativkostnaderna för de val man gör. Tror du att alla har det?

I övrigt bryr jag mig inte om vad anda gör men jag tycker det är tråkigt om folk gör dåliga konfigurationsval i ren slöhet och okunskap när det faktiskt finns så mycket att vinna på smarta konfigurationsval om man bara ägnar dem ett par timmar av sin tid.
På Youtube finns det konfigurerings hjälp för nya R5, dom är inte eller inne menyer och rotar, men förmodligen underlättar nog deras meny upplägg när dom gör det.
 

c.m.s

Aktiv medlem
På Youtube finns det konfigurerings hjälp för nya R5, dom är inte eller inne menyer och rotar, men förmodligen underlättar nog deras meny upplägg när dom gör det.
Jag har ju kollat på youtube-klipp gällande R5:ans meny (som jag länkade till tidigare i tråden) och för mig som Sony (och tidigare Nikon) användare ser de inte det minsta enklare ut i sitt upplägg. Kanske har de lite bättre namn men annars är ett gäng ikoner och sen en drös undermenyer i flikar numrerade 1-8 tex, precis som i Sonys gamla meny. Jag skulle ju få leta runt och behöva memorera precis på samma sätt här. Förstår inte riktigt skillnaden.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
nu har sony gjort ett ännu lågvattenmärke, de släppte idag en kamera med tro det eller ej gamla menynsystemet.

min man har flera kameror vill man att det ska vara en helhet och sitta i ryggmärken.
Varför väljer som att släppa en ny kamera med gamla menysystemet.

är inte tanken att ha samma eller väldigt lika menysystem rakt igenom.
 

ztenlund

Aktiv medlem
nu har sony gjort ett ännu lågvattenmärke, de släppte idag en kamera med tro det eller ej gamla menynsystemet.

min man har flera kameror vill man att det ska vara en helhet och sitta i ryggmärken.
Varför väljer som att släppa en ny kamera med gamla menysystemet.

är inte tanken att ha samma eller väldigt lika menysystem rakt igenom.
If it's broke, don't try to fix it. 😜

Svaret är förmodligen ompaketering av äldre teknik och/eller att kameran helt enkelt utvecklades före A7s III, men släpptes efter av marknadsskäl.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Exakt. Menyn är troligtvis rätt knuten till processorn och denna modell har uppenbarligen inte den nya processorn som sitter i A7SIII.
Visst, de sparar förmodligen in en hel del pengar på det men att ha olika menyer på nya kameror i samma serie (A7) känns rätt illa i mina ögon.
 

larsborg

Aktiv medlem
nu har sony gjort ett ännu lågvattenmärke, de släppte idag en kamera med tro det eller ej gamla menynsystemet.

min man har flera kameror vill man att det ska vara en helhet och sitta i ryggmärken.
Varför väljer som att släppa en ny kamera med gamla menysystemet.

är inte tanken att ha samma eller väldigt lika menysystem rakt igenom.
Vänta till nästa modell, A7C II, trolig lansering under 2021, där kan du bygga ett unikt eget meny upplägg!
Menyerna blir då säkert mycket unika, ingen annan person, än du ägaren, kan använda kameran!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Exakt. Menyn är troligtvis rätt knuten till processorn och denna modell har uppenbarligen inte den nya processorn som sitter i A7SIII.
Visst, de sparar förmodligen in en hel del pengar på det men att ha olika menyer på nya kameror i samma serie (A7) känns rätt illa i mina ögon.
Meny är knappast knuten till en processor, är typ som att säga att du måste göra två olika designer på webbsidor för amd och intel. Däremot så kanske det är så att de inte orkar porta koden då de bara tagit källkoden från a7III direkt. Det skulle också göra att de öppnar pandoras ask och då vill a7III ha nya menynen och då vill a7rIII, a9II ägare också ha den.

Hur som helst skulle de löst detta på något bättre sätt.

Apple skulle knappas släppa två olika iphones med olika menysystem men de tänker i alla fall igenom sina produkter noga och har en långsiktigt plan.
 
ANNONS