Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur konfigurera en PC för att matcha en MAC?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ja, funderar på en MacPro, mer eller mindre standardkonfigurerad med 2,8Ghz och 8 kärnor samt 2GB RAM.

Om jag ska fortsätta med PC, ge mig exempel på maskin med något så när liknande prestanda.

För 25000kr får man ju en hel del PC trots allt.

Det gäller bildredigering.

det är väl bara att gå till prisjakt och kolla alla delar som finns i en mac pro?

bara processorn går ju på 5-6k så det blir 10-12k av de 23k som macen kostar.

Ja, det var ungefär vad jag funderade på, fast vet inte vad det är för skillnad på den och denna
Kalibrator har jag men funderar på FlexScan S2431W som är billig just nu.

Dell är ju billiga och har burkar som brukar jämföras med mac pro. Dellen är dock dyrare men då får man förstås Windows med också! :)

Visst kan man matcha en Mac Pro hårdvarumässigt, men det är operativsystemet som gör att en Mac är en Mac. Snabbt, snyggt och säkert.

tiq skrev:
Photoshopprestanda handlar nog mer om mycket ram-minne och snabba hårddiskar än plattform och processorer.

Nja, RAM minnet är väldigt viktigt i PS. Men spelar otroligt stor roll också.
Ska bli härligt med CS4 då PS kommer få stöd för 64-bitar. Nu kan man äntligen utnyttja mer i RAM, iaf på en PC. Gudomliga och perfekta Mac får vänta till CS5. ;)

vad jag försöker få fram är att en dubbelpropp med quadcore är lite obalanserad med bara 2 GB minne. processorn kommer inte vara flaskhalsen.

Kan Photoshop verkligheten dra nytta av 8st kärnor? Känns som att stoppa en V8 i en Skoda.

Det är mera video redigering och Databaser mm som har mera nytta av många kärnor. Största systemet jag administrerar har 16 CPU (Ultra Sparc) på 800 användare.

2GB minne låter mycket lite om man tittar på systemet i övrigt. Du har ingen större glädje av 64 bits om du inte har mer än 2GB minne i maskinen.

Sen är inte inköps priset allt. Tänk bara på att Windows system och särskilt Vista 64 strular en hel del med drivrutiner.

Som läget är nu så är det bara Photoshop Lighroom 2 som finns i 64bits version till Win/Mac.

tiq skrev:
vad jag försöker få fram är att en dubbelpropp med quadcore är lite obalanserad med bara 2 GB minne. processorn kommer inte vara flaskhalsen.

Jo precis, det är sant. Gick lite off topic där.
Som sagt, satsa mycket hellre på en "custom-byggd" PC med en stark quad core och ex. 8GB i RAM och några snabba hårddiskar i RAID samt ett bra grafikkort då PS även kommer dra nytta utav de i framtiden.
Du får en monster-PC för 25 000 kr.
Satsa ex. på en Quad Core extreme (t.ex. QX9650) eller en vanlig och klocka upp den lite för att spara pengar på det.
Gå på Corsairs minne och nätagg och western digitals 640GB hårddiskar. Sen har du pengar över till ett kraftigt grafikkort ifall de skulle behövas. Jag har inga exempel just nu men gå in på datorbutiken eller komplett och titta lite.

Jag köpte min mac pro med 2GB för att sätta i fler själv. Hade den någon vecka innan de nya minnena kom, skillnaden (vid bildbehandling/hantering) mellan 2GB och 8GB är s t o r.

Lars.L skrev:
räcker det med 2gb vid bildbehndling?

Nej, det kan man nog inte säga. Beror helt på vilka filer du arbetar med. Sitter du med 500 MB filer med 100 tals lager kommer det till nytta.

DOCK kan PS CS3 endast dra nytta av 3GB av arbetsminnet då det är en 32bitars applikation.
I CS4 (på PC versionen) är det sagt att det ska komma en 64-bitars version vilket gör att Photoshop äntligen kan dra nytta utav mer i RAM och då lönar det sig att köpa riktigt mycket arbetsminne.

MWPhoto skrev:
Ja, funderar på en MacPro, mer eller mindre standardkonfigurerad med 2,8Ghz och 8 kärnor samt 2GB RAM.

Om jag ska fortsätta med PC, ge mig exempel på maskin med något så när liknande prestanda.

För 25000kr får man ju en hel del PC trots allt.

Det gäller bildredigering.

Jag måste börja med att säga att MacPRO känns lite överdrivet för bildredigering.

Photoshop kan i dagsläget inte använda alla åtta kärnorna.
Det finns också en hel del som tyder på att det inte kommer att förändras på ett tag heller.
För mer läsning om detta rekomenderar jag följande från Adobes blogg:
http://blogs.adobe.com/jnack/2006/12/photoshop_and_multicore.html

Personligen kör jag PS på en MacBook i den billigaste varianten (21, GHz C2D-processor) på vilken jag själv uppgraderat minnet (vilket inte bryter garantin på något som helst sätt) till maximala 4 GB.
PS CS3 funkar riktigt bra på den hårdvaran.

När det sedan gäller MacPRO, så läste jag nyligen (dessvärre tappat bort länken) så är den i jämförelse mycket prisvärd mot motsvarande PC med Windows.

Jag är inte särskillt "religös" när det gäller val av dator och operativsystem.

Men efter att ha använt olika versioner av Windows i elva år, så bytte jag till Mac OS X i maj.
Detta efter att ha varit riktigt nära att köpa en ny bärbar med Windows XP på.

För mig personligen är Windows Vista inte ett alternativ över huvud taget.
(Därmed inte sagt att det inte kan vara ett bra alternativ, för det kan det vara i vissa sammanhang).

Dels för att det finns för mycket som fortfarande inte fungerar tillfredsställande.
Dels för att det kräver extremt mycket hårdvara för att vara användbart.
(Har testat det på ganska krafig hårdvara, och tycker att det är på tokt för segt i förhållande till hårdvaran).

Men framför allt för att det finns flera aspekter på varför det inte är något bra val för seriös bildbehandlig.
Se mer här:
http://www.outbackphoto.com/tforum/viewtopic.php?TopicID=2518

Problemet med att Vista "laddar ur" skärmkalibrering stup i kvarten går att lösa.
Men resten är mer problematiskt.

Sedan, så måste jag säga att jag tycker att OS X är bättre som operativsystem, på alla plan.
Lättare att använda, och framför allt stabilare.

För mig personligen finns det inget i dagsläget som kan få mig att byta tillbaks.

Tilläggas kan att för den som har den nyaste versionen av någon av Adobes mjukvaror, så är det fullt möjligt att flytta över licensen från Windows till OS X (eller vice versa, dock men mindre begränsningar).

Mitt råd är därför att du tittar på någon billigare variant av Mac, eftersom du inte kommer att ha nytta av mer än två kärnor i praktiken.
Satsa i stället på tredjepartsminne, för att lägga på mer minne, som definitivt gör skillnad, och kostar betydligt mindre. (Rekomenderar att du köpter tredjepartsminnen från Kingston som är riktigt bra och mycket billigare än "orginal"-minnen från Apple).

/Daniel.

Vill du ha en dator med 8 kärnor så är Mac pro det absolut prisvärdaste du kan hitta.
Vill du bara ha en standardator med en billig quad core så blir det självklart billigare men det är ju inte riktigt samma sak =)

Köper du en PC för du inte OS X, du VILL ha OS X =)

Akerstrom skrev:
Jag köpte min mac pro med 2GB för att sätta i fler själv. Hade den någon vecka innan de nya minnena kom, skillnaden (vid bildbehandling/hantering) mellan 2GB och 8GB är s t o r.

Det var just vad jag tänkte göra, men trodde alla förstod det. Bara det att om man köper dom via Apple så betalar man priset x 3. bättre att vänta och slänga in mer minne som Leif gjorde.

ANNONS
Götaplatsens Foto