Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur konverterar man mellan färgrymder? (var: "kanske en dum fråga..men")

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
kanske en dum fråga..men

jag undrar hur man konverterar bilder till olika färgrymder i PS, jag fotar alltid i raw och konverterar oftast till prophoto eller adobeRGB, men för att få bästa möjliga resultat på nätet så ska man, enligt jag förstått, ha srgb. min fråga är då hur jag när jag konverterat mina raw bilder som vanligt till antingen adobergb eller till prophoto, bearbetat dem i PS sen konverterar de som ska laddas upp på nätet till srgb??

mvh
bengt l

Frågan är inte dum. Det finns sällan dumma frågor. Däremot är rubriken dum. Med en mer berättande rubrik kommer du att få vettigare svar.

Per har rätt och jag har ändrat rubriken.

Gamla Photoshop: Image > Mode > Convert to profile (el liknande, har det inte på datorn)
Nyaste Photoshop: Edit > Convert to profile

Convert to profile

det finns ett menyalternativ som heter "Convert to profile". Jag kommer dock inte ihåg om det ligger under 'Edit' eller 'Image', jag har inte PS på jobbet.

- Jonas

ok ska tänka på rubriken till nästa gång, menyvalet "convert to profile" ligger under edit=)
tack så mkt för hjälpen!!

ANNONS
Götaplatsens Foto