Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur lyckas jag?...

Produkter
(logga in för att koppla)

Laín

Ny medlem
Har länge undrat hur jag skall lyckas med att få modellens hud jämn i photoshop. Få bort tydliga strukturer och göra huden "len". Skulle vara mycket tacksam om någon kunde gett mig svaret.

/isa

Man kan åxå duplicera bilden till ett nytt lager och lägga på lite gaussisk oskärpa. Sedan suddar man vid ögon och andra detaljer som man vill ha skarpa så att originalbilden "tittar fram".
Sedan kan man ställa styrkan av det hela genom att ändra "opacity" på det "suddiga" lagret.

Rekommenderar The Photoshop CS Book for digital photographers (finns också på svenska). Där finns alla möjliga retuscher noga förklarad. Även i övrigt en investering som lönar sig.
Tror att den finns på Adlibris.se för 170 kr.

/David

Har faktiskt inte prövat gaussisk oskärpa. Får ta och göra det. SKall kolla upp det andra möjligheterna också. ^_^ Tack

Föredrar att köra med Gaussisk oskärpa framför Neat Image, då har man lite mer känsla tycker jag.

Neat är juh till för att ta bort brus egentligen.

/Jocce

dumbo skrev:
Man kan åxå duplicera bilden till ett nytt lager och lägga på lite gaussisk oskärpa. Sedan suddar man vid ögon och andra detaljer som man vill ha skarpa så att originalbilden "tittar fram".
Sedan kan man ställa styrkan av det hela genom att ändra "opacity" på det "suddiga" lagret.

Fungerar detta också för korninga S/V bilder?

Testa?

Jag skulle tro att resultatet kanske inte blir så bra om kornet är allt för grovt. Då måste man lägga på rätt mycket gaussisk oskärpa för att få bort kornet.

ANNONS
Götaplatsens Foto