Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur märka bildfilen med namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Om högerklickar på en bild och går till egenskaper kan man fylla i en ruta där det står Författare.

Men om man gör detta med fler bilder samtidigt så går det inte.

Finns det något program där man kan märka ett flertal bildfiler samtidigt med sitt namn?

Mvh

Kristofer

Du skriver inte om det är windows, mac eller något annat du har.
Jag gissar på windows och bekräftar det du redan vet: Det går inte. Möjligtvis finns det något program på internet som kan fixa det, men jag skulle inte lägga alltför mycket krut på det.
Använd i stället ett program (t.ex. photoshop eller irfan view) som kan spara ditt namn i bildens EXIF-fält. Då bör du kunna göra det med flera filer samtidigt.

Jo det stämmer att jag använder Windows.

Hur lyckas man märka flera bilder samtidigt i Photoshop då? Finns något enkelt sätt eller är det superavancerat?

/Kristofer

Baldwin skrev:
Om högerklickar på en bild och går till egenskaper kan man fylla i en ruta där det står Författare.

Men om man gör detta med fler bilder samtidigt så går det inte.

Finns det något program där man kan märka ett flertal bildfiler samtidigt med sitt namn?

Mvh

Kristofer

Visa dina filer i utforskaren. Markera de du vill ändra på. Högerklicka över en av filerna och gå in på egenskaper, sammanfattning och avancerat. Sedan är det bara att scrolla ner till författare. Tänk på att hålla till höger om själva ordet författare. Där hittar du rutan att skriva ändringen i. Bläpplätt! :)

/Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto