Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Fred H skrev:
Det var ett uppmuntrande inlägg. Jag har haft min D70 i c:a 1 månad och konstaterat att det går bra att blåsa rent sensorn (med en Hama gummiblåsa typ Cyberphoto). Hoppas att det fortsätter att gå bra.
Angående LCD skyddet undrar jag om vad det skulle göra om man inte har det? På min Coolpix 995 har aldrig haft något LCD skydd men det går jätte bra att torka rent LCDn med rengöringsduken till mina glasögon.
Ja jag undrar också hur folk så ”olikt” hanterar sina kameror. En olycka kan alltid inträffa men det mesta kan också förebyggas.
Ett störande fenomen med LCD skyddet är immbildningen bakom skyddet om jag inte håller andan (skall man göra det?) medan jag tittar i sökaren.
Har någon upplevt detta?
/Fred

Jo, jag har även blåst rent lite försiktigt med tryckluft på burk.. Gick hur bra som helst :)..

Ang lcd-skyddet så verkar det som vissa folk slår ner andra med sin kamera.. Jag har alltid den hängande över axeln eller runt nacken så att lcd-skyddet skaver mot tröjan.. Men jag har då inte tappat det.. Det har inte ens lossnat..

Ang. imman vet jag inget, jag håller alltid andan när jag tar bilder.. annars skakar jag som ett asplöv :)
 
34888, ska jag oroa mig för att den snart lägger av?? *suck*

Än så länge ingen reparation!
 
Jo visst immar skyddet igen och det är otroligt enerverande då det tar väldigt lång tid att lufta bort. Hade de bara gjort skyddet med lite ventilationshål så hade inte problemet varit så stort. Får väl karva lite i det själv istället.
 
8000 exp. sedan nov. -04.

Min D70 har fungerat över förväntan flera gånger om.
Den har i princip aldrig svikit mig i någon situation.
Och antal gånger jag har laddat batteriet....tja, 10-12 gånger....HELT OTROLIGT!!

Enda jag grämer mig över är att jag inte tog Nikkor 18-70 som kitobjektiv utan valde Sigmas 18-125 som iofs fungerar bättre än förväntan.

/En nöjd D70 ägare
 
Kolla antal exponeringar

Jag som inte kör pc och inte kan köra programmet Extractor nånting eller vad det nu hette, som ger visar mig antal exponeringar - hur gör jag? Jag har kameran inställd på Setup/Fil nr- sekvens, men den börjar (emellanåt) om på _0000.jpg när jag tar bilder i alla fall. Kanske beror på att jag formaterat om kortet? Uppdaterat firmware? Något annat?

Oavsett vilket vet jag inte hur mycket bilder jag tagit, men skulle gärna veta det. Finns det andra sätt att hitta åt det på?
 
Re: Hur många exponeringar hittills på D70?

Hängbjörk skrev:
Hej!
Är bara nyfiken på hur många gånger ni exponerat med Nikon D70 hittills. Och om det är någon som tvingats skicka in sin på lagningn på grund av att slutaren gått sönder.

Sedan 24 mars 2004 är jag uppe i 27000 snart på 14 månader.

Vem har haft turen att hittills ta flest utan att slutaren eller spegelupphängningen eller något annat har blivit utslitet?

Hälsningar /Fride

Hur kollar man det?

/ Jim

www.jhphotoart.net
 
Antal exponeringar på en D70 -Hur kolla?

Hej
Jag undrar om man kan, och isåfall hur man kan få reda på antalet exponeringar gjorda med en D70/D70s.
 
Hej,
tror att räkneverket nollas vid 9999 bilder, finns någon tråd på dpreview om det. Hur som helst så verkar d70 leva till strax över 100 000 exponeringar.

/Henrik
 
Slutaren krånglar nu. Err!

Hej
Nu har jag passerat 30 000 och har tyvärr också fått de första problemen. Grr!

Det händer ibland när jag riktigt smeker ner avtryckaren att exponeringen bara "går halvvägs", eller hur jag ska förklara det.

Det blir ett korrekt taget foto, visar det sig när jag kollar sedan i datorn.

MEN kameran visar ERR i fönstret och inget annat går att göra än att trycka ner avtryckaren en gång till i botten. Då blir det ljust igen i sökaren.

Att ta ut batteriet hjälpte inte. Och när jag tog bort objektivet och tittade var spegeln fälld tillbaka i normalläget.

Vad ska man dra för slutsats? Ett rent mekaniskt fel?

Till Nikon Service?
Det kommer i så fall lägligt, för jag har ett bröllop den 10 sept.

Med vänliga hälsningar
Fride
 
Re: Slutaren krånglar nu. Err!

Hängbjörk skrev:
Hej
Nu har jag passerat 30 000 och har tyvärr också fått de första problemen. Grr!

Det händer ibland när jag riktigt smeker ner avtryckaren att exponeringen bara "går halvvägs", eller hur jag ska förklara det.

Det blir ett korrekt taget foto, visar det sig när jag kollar sedan i datorn.

MEN kameran visar ERR i fönstret och inget annat går att göra än att trycka ner avtryckaren en gång till i botten. Då blir det ljust igen i sökaren.

Att ta ut batteriet hjälpte inte. Och när jag tog bort objektivet och tittade var spegeln fälld tillbaka i normalläget.

Vad ska man dra för slutsats? Ett rent mekaniskt fel?

Till Nikon Service?
Det kommer i så fall lägligt, för jag har ett bröllop den 10 sept.

Med vänliga hälsningar
Fride

Fick exakt samma sak vid exponering 6654 :)-)) för några dagar sedan. Vore kul att veta om man skall åtgärda detta innan garantin har gått ut, eller om det bara vara något som hände under en komplicerad exponeringssituation (vilket det var).
 
20223 sedan juni -04, fungerar fortfarande problemfritt..
fantastiskt bra kamera, saknar bara v.grepp och ett uttag för sladdutlösning..
 
ANNONS