Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en liten reflektion...har följt andra trådar med andra märken/modeller..när man ser att det är ett antal tiotusen exponeringar och man går in och tittar på albumen så får man ju verkligen hoppas att det har tagit mycket, mycket bättre bilder än vad man har lagt ut här..det verkar handla om kvantitet än kvalitet. Eller har jag missat/missförstått något? Nu har jag iofs bara tittat på några enstaka album.
 
Det fina med digitalkamera är att det inte är någon egentlig skillnad på hurdan träff-% det blir. Släng de bilder som är dåliga, spara de som blir bra. Bra att folk använder sina grejer.

Ronald: Definiera 'andra'.

Obetalbart och absolut viktigast är att det finns minnen att visa för släkt, vänner och oss själva. Sådana bilder finns det verkligen gott om och de räknar jag som värda att spara. Att totala främligar inte alls är intresserad av vad mina barn har gjort på semestern eller dagis julfest bryr jag mig inte om det minsta. Å andra sidan har jag inte tänkt visa de bilderna här på fotosidan heller.
 
barba skrev:
Att totala främligar inte alls är intresserad av vad mina barn har gjort på semestern eller dagis julfest bryr jag mig inte om det minsta. Å andra sidan har jag inte tänkt visa de bilderna här på fotosidan heller. [/B]

Word. Hellre tio bilder med taskig kvalitet när barnet räcker ut tungan än ingen alls.
 
Minst 40000..

Fred H skrev:
Min Leica IIIc från 1943 fungerar fortfarande felfritt (slutare av tyg).

När jag läser om Leica och Leica-slutaren, så kommer jag att tänka på min Contax II från 1938..
Metallridåslutaren på den var konstruerad för att kunna gå i 40000 exponeringar utan justering eller byte av delar..

Den här Contaxen e mycket sliten,
och har fått ridåbanden bytta..
Så den borde nog ha "gått" minst 40000 exp.

Det här är problemet med dessa Contax, man måste ofta byta ridåband efter en 50-60 år..

Men,
med byte av band, så går den en 40-50 år till! :)
 
Jag måste hålla med herrerna här över om att det viktigaste för var och en måste vara att man får fina bilder till sig själv. Vidare måste jag tacka dem för att de inte lägger upp just de bilderna här på FS utan här håller sig till de som är av intresse för kreti och pleti (läs: mig och alla andra).
 
Eveningstar skrev:
Yeap.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=10782671

119,457 sen dog hans... rätt kul att kolla hans pbase account

Asså HAHA! Det faktum att han har tagit 120 000 exponeringar med sin D70 är väl kul. Men det roligaste är ju som du säger Kristoffer, att kolla hans pbase account. Asså.. Normala människor kanske lägger upp några av sina bästa bilder från varje fotosession. Denna kille lägger ju upp hur hur mycket bilder som helst. Heelt sjuukt!
 
Re: Minst 40000..

Benganbus skrev:
När jag läser om Leica och Leica-slutaren, så kommer jag att tänka på min Contax II från 1938..
Metallridåslutaren på den var konstruerad för att kunna gå i 40000 exponeringar utan justering eller byte av delar..
Den här Contaxen e mycket sliten,
och har fått ridåbanden bytta..
Så den borde nog ha "gått" minst 40000 exp.
Det här är problemet med dessa Contax, man måste ofta byta ridåband efter en 50-60 år..
Men,
med byte av band, så går den en 40-50 år till! :)
Jag ärvde Leican från min far. Min bror har Contaxen, jag tror det är modell kring 1940 eller tidigare.
Jag minns att den också hade och har problem med slutarlamellerna. Vissa lameller ville gärna snedställa sig. 40000 bilder gjorde inte farsan med den. Förresten, jag gillade aldrig Contaxen.
/Fred
 
Nikon påstod i en annons i Foto 1967 att deras Nikkormat skulle gå 100000 exponeringar,vet inte om detta stämmer men min Nikkormat funkar fortfarande.
 
Nu snart 36000 exponeringar

Hej

Min D70 har behövt service för trasig elektronik, men slutaren verkar jobba på som den ska efter snart 36000 exponeringar.

Någon på Fotosidan som tvingats byta eller reparera slutaren än på sin D70? Då vore det kul att få veta när och hur dyrt det blev.


Fride
 
Hej, är på väg att köpa en begagnad d70s. Går det att se hur många bilder som är tagna på nåt enkelt sätt? Kommer nog inte ha möjlighet att koppla in den till en dator.

Mvh
Roland
 
deez skrev:
..kan ju tillägga också att jag aldrig har tappat mitt lcd skydd eller min ögonmussla. Det verkar ju vara ett allmänt problem här annars.. Jag fattar inte hur folk behandlar sina kameror faktiskt.. :)

Jag gläds med dig !!!
Jag som gärna rör mig mycket i skog och mark har inte haft några bekymmer ATT tappa ögonmusslan till min D100...men en ny är på G...
Jag behövde inte behndla den ovarsamt eller motsvarande, det räckte så fint med att ha den hängande i axelremmen runt nacken ...

/ Magnus
 
ANNONS