Annons

hur mycket minne fungerar i XP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Vill minnas att jag någonstans läst om att XP inte klarar att hantera mer än XX GB minne. Idag har jag 2GB i min burk. Kör XP pro, PS CS3, LR, NX etc. Har jag någon nytta med än mer minne? Har nämnligen två minnesbanker lediga och det lockar att fylla dom.....

Hmmmm.

Har hittat svaret.....

Borde använda sökmotorn före jag öppnar munnen.......

Ledsen för detta

Det beror dels på vilken version av XP du kör (32- eller 64-bitars) och dels på hur mycket hårdvara du har i datorn. Ju fler instickskort och andra tillägg, desto mindre minne klarar Windows att adressera. I en helt vanlig maskin med XP32 brukar man hamna på 3-3,5GB adresserbart arbetsminne.

XP64 klarar betydligt mer minne (16GB) men det är ju bara en tidsfråga innan vi är där. Hur många är det som minns att gamla Windows 3.1 bara klarade 16MB för drygt 10 år sedan?! (och det var dyra 16MB det...)

Mankan G skrev:
Vill minnas att jag någonstans läst om att XP inte klarar att hantera mer än XX GB minne. Idag har jag 2GB i min burk. Kör XP pro, PS CS3, LR, NX etc. Har jag någon nytta med än mer minne? Har nämnligen två minnesbanker lediga och det lockar att fylla dom.....

Alltid lite krångel att gå över 2GB gränsen med ett 32bits oprerativsystem och du kan inte alltid nyttja minnet lika effektivt när du går över 2GB.

ANNONS
Götaplatsens Foto