Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket större är eos3 än 5:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
En fråga till er som fotograferat med både eos5 och eos 3. Hur mycket större känns 3:an än 5:an? Känns 5:an mycket smidigare än 3:an?

Tack för svar!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Storleksmässigt är det inte så stor skillnad. Däremot är vikten och robustheten betydligt bättre hos 3:an.

Jag tycker att 3:an liksom 1:eek:rna är mer lätthanteriliga och smidigare än övriga EOS-kameror. Kontrollerna sitter där man vil ha dem helt enkelt.

En sak som irriterade mig på 5an var att var gång man satte på den så var an tvungen att vrida på programraten tills man kom till det läge man ville använda. På 3:an är på/av-knappen separat vilket gör att det är snabbare att börja plåta om man inte kör i P-läge.

3:an är inte efterföljare till 5:an. Det finns helt enkelt ingen efterföljare till 5:an. 3:an är en fullt professionell kamera som bygger på Eos 1N och har samma tålighet som den. Eos 1v är systerkamera till 3:an (de utvecklades parallellt av samma team och innehåller gemensam teknik) men är mer tålig för de yrkesfotografer som kräver det.
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
EOS 3an är mysig att hålla i och skön på alla sätt o vis. Inte riktigt fair att jämföra den med EOS 5.

EOS3: 16x12x7 cm väger 780g
EOS5: 15,5x12x7,5cm väger 665g

Så kamerorna är "lika" stora men EOS 3an väger 115g mer.

En EOS 5 med 28-105 kostar nu 8700:- hos björns foto o video (om han har nån kvar)
En EOS 3 med 28-105 kostar 16200:- nästan det dubbla.

Är själv ägare till en EOS 5 som jag är RUGGIGT nöjd med. Inte att förglömma att kameran är stabil och hållbar, jo den ser kanske lite plastig ut men den är gjord av samma material som i MC-hjälmar (polykarbonat).

Tjaaa det där med programratten... visst...men ganska många stänger inte av sin kamera när de är ute och fotograferar.

Så för 7500:- så får du:

- 21-zons istället för 16-zons
- multispot
- FE-lås
- Blixt med kort synktid
- Bättre autofokus
- Sämre frammatningshastighet
- Ingen inbyggd blixt (zoom)
- En mera ljudlig kamera än EOS 5

Ungefär så nånting. Jag personligen tycker att EOS 5:an är en riktigt smidig kamera, speciellt med VG-10 greppet (högformatsgrepp).

Allt beror på vad du är för en fotograf och hur mycket pengar du vill lägga....
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Själv har jag gått från 5:a till 3:a och 1v. 5:an är en riktigt bra kamera håller för mer än man tror.

Frågan är om inte Eos 30 är ett bättre alternativ. Trots allt har det hänt en del sedan 1992 när 5.an kom. Är blixtexponering, fokuseringspunkter och ögonautofokus viktigt är 30:an bättre.

Som begagnad är antagligen 5:an svårslagen när det gäller pris/prestanda.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tja Jag valde EOS 5:an istället för 30:an just pga fokuseringspunkterna, blixtexponeringen...och ögonstyrningen..jaa hittils har den fungerat klockrent...Dessutom var den billigare än 30:an (Köpte min ny)

Varför EOS 5:an för min del???

Spotmätning
Högre Blixtsync
Utbytbara fokuseringsskivor
Känslan i Handen...(jo EOS 5:an är skönare)
Inmatningsratt på högformatsgreppet (suveränt)
 
Senast ändrad:

axel_knutsson

Aktiv medlem
Så eos5 är alltså mer hållbar än eos30 menar ni?
Är inte plasten samma på 5:an och 30:an. Dessutom har ju 30:an en hel del metall i sig oxå.
eller?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bör väl vara samma plast.....Men som sagt, båda kamerorna är bra, EOS 30 nyare teknik, men saknar vissa funktioner som 5:an har. T.ex. Spotmätning och riktigt högformatsgrepp med inmatningsratt....

Beror lite på också vad man har sen innan...

Själv fastnade jag för EOS 5:an...
 

DanneL

Aktiv medlem
Om du är ute efter en hållbar kamera så kanske
du ska kika på en begagnad EOS 1N, den har mycket likheter med EOS 5 men är dessutom byggd som ett stridsvagn. Skulle jag köpa ny kamera idag så skulle det nog bli en begagnad 1N sen skulle jag lägga resten av mina surt förvärvande pengar på optik.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Varför köpa en begagnad Eos 1n när man kan få Eos 3 begagnd för i stort sett samma mängd pengar? Eos 1N och Eos 3 är exakt lika tåliga för stötar och väta. Det uppger iaf Canons chefsingenjör.

Ska man köpa en helt ny kamera rekomenderar jag Eos 30 framför Eos 5. Samma hållbarhet, bättre exponering, blixtautomtik, ögonstyrning, autofokus osv. Eos 30 saknar bara äkta spotmätning och 5 bilder/s. Men hur ofta behöver man det?

Eos 5 är dock väldigt prisvärd som begagnad. För ca 3 500 får man en fräsch och kompetent kamera som genom att vara föregångare när den kom ännu inte som begagnad känns gammal.
 

axel_knutsson

Aktiv medlem
Hur är det med rattarna uppe på eos30? Är det oxå i metall?
Min gamla eos5 fick sig smäll på sin funktionsratt och efter det var den ännu svårare att vrida på.
Vet ni?
Tack för svar!
 
ANNONS