Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur nära kommer jag egentligen med mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Jag har en Canon Eos 300 D och till den bl.a. ett 70-300 objektiv. Närgränsen är 1,5 meter.

Om jag förstår saken rätt så kan jag gå ännu närmre om jag sätter på mellanringar.

Hur nära kommer jag om jag sätter på en:
12 mm mellanring?
25 mm mellanring?
Båda två = 37 mm?

Funderar på om ett sådant sätt kan vara något för mig...

Jag är inte intresserad av avbildningsskala m.m. å jag tycker bara olika formler krånglar till det.

Det enda jag är intresserad av är att mitt näravstånd från början är 1,5 meter. Hur mycket närmre kommer jag i meter eller cm?

Med tillräckligt mycket mellanringar kommer du ner i 0cm.

Du vill inte räkna i närgräns eftersom det inte säger någonting. Anledningen till att man använder sig av avbildningsskala är för att det är den enda enheten som fungerar när man pratar macro.

Ja men jag har inte tillgång till "tillräckligt" många mellanringar.

För att återgå till originalfrågan:

Hur nära kommer jag om jag sätter på en:
12 mm mellanring?
25 mm mellanring?
Båda två = 37 mm?

Från början har objektivet en närgräns på 1,5 meter

Varför är det just avståndet du är intresserad av? Det kräver en del mätning och räkning för att komma fram till det med ett så komplicerat objektiv som du har.

Jag skall göra ett expriment med att tillverka en "rigg" och sätta kameran på för att sedan fota med en fjärrutlösare. Fota små djur utan att själv så för nära. Därför vill jag veta hur nära jag kan placera kameran med ovanstående mellanringar.

Den både snabbaste och tillförlitligaste metoden är att testa. Ställ in objektivet på önskad brännvidd och närmaste fokusavstånd. Palla under det så det ligger plant på ett bord och så ställer du kameran 37 mm bakom det. Då kan du kolla genom sökaren samtidigt som du flyttar på ett föremål framför objektivet.

Har du Canon så tror jag att du får trixa lite för att objektivet inte skall vara nedbländat när det inte sitter på kameran. Jag tror att bländaren stannar i det läge den hade när objektivet senast satt på en påslagen kamera.

Jag har alltså inte dessa mellanringar ännu och därför undrade jag om någon kunde i alla fall ge ett ungefärligt svar så jag vet om jag skall införskaffa dom eller inte.

Tackar även för länken men den hjälper mig inte så mycket eftersom det åter igen handlar om olika formler (vilket jag inte e bra på) samt att dom mäter i feet osv.

Ingen som kan ge ett ungefärligt svar?

Bluedude skrev:
Jag skall göra ett expriment med att tillverka en "rigg" och sätta kameran på för att sedan fota med en fjärrutlösare. Fota små djur utan att själv så för nära. Därför vill jag veta hur nära jag kan placera kameran med ovanstående mellanringar.

JAg har en 75-300, budgetzoom (canon). Den är kanske snarlik din 70-300. Om det inte är stor skillnad mellan dem i konstruktionen och hur linserna sitter. brännvidd som ingår i omfånget på den zoomen.

Du kommer väl ner i ca 35 cm som närgräns om du har 3 mellanringar till din 70 - 300 zoom. (12, 20 resp 36 mm = 60 mm mellanringsomfång). Med två blir närgränsen inte så mkt mindre så det går också bra. Storleken på det du fotar blir dock lite mindre med endast två ringar (12 och 36 mm).

Konstruktionen med ringar + zoom ger en rätt lång "objektivlängd". Närgränsen innebär att du får frontlinsen ca 10-15 cm ifrån med tre ringar och några cm längre med två (de ovan jag nämnde). Men eftersom "objektivlängden" då blir kortare blir närgränsen (kortast möjliga avstånd från filmplanet i kamerahuset) nästan densamma. Avbildningsskalan blir dock alltså något mindre, någonstans mellan 1:1 och 1:2 på negativet.

Jag rekommenderar (iaf med den zoom jag har) att inte fota vid ändlägena (75 resp 300 mm). Objektivet är skarpast mellan 100/110 mm och 200/250mm någonstans. Sätt läget på 110 mm eller något sånt så blir det nog bra.

Om du har den nya 70-300 L IS USM av Canon eller 70-300 DO IS USM så vet jag ej riktigt var det är bäst.

Lycka till!

Se gärna en bild jag har tagit "tusensköna" i mitt album! Taget med 28-90 zoom budget varianten i 70-läget samt med alla tre mellanringarna.

Bluedude skrev:
Jag har alltså inte dessa mellanringar ännu och därför undrade jag om någon kunde i alla fall ge ett ungefärligt svar så jag vet om jag skall införskaffa dom eller inte.

Tackar även för länken men den hjälper mig inte så mycket eftersom det åter igen handlar om olika formler (vilket jag inte e bra på) samt att dom mäter i feet osv.

Ingen som kan ge ett ungefärligt svar?
Vad är det för fel med att testa som jag skrev då?

Tack Monica den sista länken var bra.

Tack Johan då ditt svar var ungefär vad jag var ute efter.

Självklart tack för alla er andra som försökte hjälpa mig också även om inte svaret direkt var det jag var ute efter ;)

Jim, ditt svar var inte fel i och för sig men då jag inte har mellanringarna ännu är det svårt att testa ;) Ville ha ett någorlunda svar så jag kan besluta mig för om ringarna är något jag kanske borde skaffa.

Tack allihopa

Ju längre brännvidd du drar ut objektivet till desto längre närgräns men också något mindre avbildningsskala. Skillnaden mellan makro och vanligt fotande minskar ju längre du "drar ut" zoomen (till längre brännvidd).

Jag tror att det generellt gäller de flesta zoomar iaf av budgetvariant att det är minst skarpt i ändlägena. Det bästa är nog i lägena nedanför mitten av omfånget mot det kortaste brännviddsändläget.

enligt vad jag fick ut så borde 300mm brännvidd och 37mm mellanringar ge en närgräns på ganska exakt 30cm.

Bluedude skrev:

Mellanringar kan fås billigt om man köper begagnat. Om du ändå ska experimentera så kan du väl lika gärna köpa och testa?

Bluedude skrev:
Tack Monica den sista länken var bra.

Tack Johan då ditt svar var ungefär vad jag var ute efter.

Självklart tack för alla er andra som försökte hjälpa mig också även om inte svaret direkt var det jag var ute efter ;)

Jim, ditt svar var inte fel i och för sig men då jag inte har mellanringarna ännu är det svårt att testa ;) Ville ha ett någorlunda svar så jag kan besluta mig för om ringarna är något jag kanske borde skaffa.

Tack allihopa

Om du gör så som Jim skriver kan du alltså testa hur det hade blivit med mellanringar utan att i själva verket ha dem. Lite mekigt men intressant.

ok så tanken e att jag skall kolla genom kameran och objektivet inte sitter fast, utan det ligger 37 mm längre fram?

ANNONS
Götaplatsens Foto