Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta har din kamera krånglat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en 1D Mark III och funderar på hur jag ska göra om jag ska behålla min gamla kamera som back-up, eller sälja den.. (Skulle helst behöva pengarna.) Jag har just nu en 1D Mark II N och en 30D. Ingen av dom har krånglat en enda gång. 30D:n har jag haft sen 2007 och fotat flitigt med. Mark II:an har också gått mycket flitigt och heller aldrig svikit.

Så.. vad säger ni andra? Hur ofta har ni haft problem med era kameror?

/S

Har bara haft problem med en kompakt som blev fuktskadad efter en natt på marken i kraftigt regn. Men det är ju svårt att skylla på kameran när det gäller festivalfylleri.

Jag har använt 40D och 7D och de har aldrig krånglat på något som helst vis.
Om jag arbetat som fotograf hade jag ändå såklart haft ett reservhus i väskan.

En enda gång har en kamera krånglat oväntat. Slutaren gav upp efter bara drygt 5k exponeringar (Canon 300D). Men sen lyckades jag lyfta kameraryggsäcken utan att ha stängt blixtlåset, och en ganska ny 5D åkte i betongplatta :( Allt har fixat sig med garanti/hemförsäkring, men man var ju då utan kamera under reparationstiden.

Trots att jag varit relativt fri från krångel vill jag ha en reservkamera, så man är säker på att inte stå utan, trots att jag till 95% fotar för nöjes skull. Jag har haft en enkel instegskamera som reservhus. Då kan den också fylla funktionen av lite lättare och mindre skrymmande när man inte vill släpa tunga och otympliga grejor.

Min 400d la av totalt efter ett halvår och kanske 5000 exponeringar. Var moderkortet i kameran som gått sönder, utan någon yttre påverkan, och de bytte den på garantin. I övrigt en 40d, två 5d, en 5d Mk II och en 500d och aldrig några problem.

Om jag vore du så skulle jag sälja 1d och spara 30d som backupp.Man känner sig så frustrerad om det händer något med kameran och står helt utan möjlihet att fota.Så att ha 30d kvar är ju ingen stor kostnad då beg marknaden för gamla hus inte är så bra precis.

ANNONS
Götaplatsens Foto