Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur plant är fokusplanet med t ex 85/1,4?
- Trådstartare benganj
- Start datum
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Jag har inget svar på din fråga. Men jag är nyfiken på vad du vill åstadkomma.
Om fokusplanet är helt plant. Tänker du då bara fotografera väggar i rät vinkel till strålgången?
Om fokusplanet har en viss kurvatur. Tänker du då bara fotografera objekt med motsvarande kurvatur?
Petter ...
Om fokusplanet är helt plant. Tänker du då bara fotografera väggar i rät vinkel till strålgången?
Om fokusplanet har en viss kurvatur. Tänker du då bara fotografera objekt med motsvarande kurvatur?
Petter ...
Helmetrock
Aktiv medlem
Det är väl snarare så att om man vet hur mycket planet kröker kan man kompensera för det både med komposition och fokus om man har viktiga delar av motivet ute i hörnen.
benganj
Aktiv medlem
Jag har inget svar på din fråga. Men jag är nyfiken på vad du vill åstadkomma.
Petter ...
Jag plåtar mest människor (mode/porträtt) och det jag vill ha i fokus hamnar för det mesta utanför AF-punkterna. Så jag måste kompensera som Helmetrock skriver.
Rickenbacker
Aktiv medlem
Dpreview har ju diagram över hur fokus varierar över bildytan, vilket torde kunna användas på samma sätt. Här hittar du t ex 50mm f/1,4G på FX:
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4g_n15/4
Färgerna visar skärpan, och om du drar musen över diagrammet överst till höger så ser du exakt hur skarpt det är vid varje given radie.
Färgerna visar skärpan, och om du drar musen över diagrammet överst till höger så ser du exakt hur skarpt det är vid varje given radie.
perstromgren
Aktiv medlem
Dpreview har ju diagram över hur fokus varierar över bildytan, vilket torde kunna användas på samma sätt. Här hittar du t ex 50mm f/1,4G på FX:
Men det är väl inte samma effekt? Anledningen till oskärpa i hörnen tror jag är en optisk ofullkomlighet, snarare än att fokusplanet är svängt.
Per.
Linmajon
Aktiv medlem
Fokusplanet är ett plan, inte en sfär eller dylikt. I den mån det inte är plant så beror det på optiska defekter eller objektivets konstruktion. Jag tror inte du enkelt kan hitta data för hur planet ev. är böjt eller buckligt för resp. objektiv. Jag har då i alla fall aldrig sett någon sån info.
Det borde iofs. gå att testa själv relativt enkelt. Ett stativ och ett antal linjaler som riggas på ett smart sätt borde kunna visa effekten.
Det borde iofs. gå att testa själv relativt enkelt. Ett stativ och ett antal linjaler som riggas på ett smart sätt borde kunna visa effekten.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Jag plåtar mest människor (mode/porträtt) och det jag vill ha i fokus hamnar för det mesta utanför AF-punkterna. Så jag måste kompensera som Helmetrock skriver.
fokusera manuellt i LiveView så behöver du inte kompensera någonting. Det som är skarpt i displayen blir skarp på bilden.
Petter ...
Rickenbacker
Aktiv medlem
Men det är väl inte samma effekt? Anledningen till oskärpa i hörnen tror jag är en optisk ofullkomlighet, snarare än att fokusplanet är svängt.
Per.
Ja, men diagrammen hos DPreview är ju uppmätta genom optiken, så de visar skärpan vid varje punkt i bilden, oavsett orsak. BOrde ju vara ungefär vad TS är ute efter. Även om skärpan åtminstone i exemplet jag länkade till är så jämn att det inte lär spela någon roll i praktiken
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Tack för svar. Det verkar som om man kan utgå ifrån att det är plant. Skall testa lite på något stort plant motiv i lite olika vinklar![]()
Om du kommer fram till att fokusplanet är böjt så kommer du knappast att hitta en praktisk metod för att kompensera detta.
Du pratar om porträtt, och fokus ska ligga längre ut i kanten än du har täckning för med någon af-sensor.
Gissar att du vill hå kort skärpedjup. Någon, eller högst några, centimeter.
Att använda af. Låsa fokus och sedan komponera om har sabbat dina möjligheter. Eftersom du faktiskt förflyttar kameran. Och modellen är ju inte någon stenstod.
Och om du ändå kommer fram till någon siffra för kompensation. Vilken skala på fokusringen har tillräcklig precision för att genomföra kompensationen?
Petter ...
perstromgren
Aktiv medlem
Ja, men diagrammen hos DPreview är ju uppmätta genom optiken, så de visar skärpan vid varje punkt i bilden, oavsett orsak. BOrde ju vara ungefär vad TS är ute efter. Även om skärpan åtminstone i exemplet jag länkade till är så jämn att det inte lär spela någon roll i praktiken.
Jag ger mig ändå inte. TS ville ju ha info för att ställa skärpan, men de mätningar du pratar om är gjorda vid perfekt skärpeinställning. Hörnen är alltså inte oskarpa därför att skärpeplanet är böjt och vi inte ställt skärpan för att maximera hörnskärpan.
Men grundfrågan är besvarad, så vi kan sluta bråka om saken. Skärpeplanet är inte kurvigt.
Per.
benganj
Aktiv medlem
Om du kommer fram till att fokusplanet är böjt så kommer du knappast att hitta en praktisk metod för att kompensera detta.
Du pratar om porträtt, och fokus ska ligga längre ut i kanten än du har täckning för med någon af-sensor.
Gissar att du vill hå kort skärpedjup. Någon, eller högst några, centimeter.
Att använda af. Låsa fokus och sedan komponera om har sabbat dina möjligheter. Eftersom du faktiskt förflyttar kameran. Och modellen är ju inte någon stenstod.
Och om du ändå kommer fram till någon siffra för kompensation. Vilken skala på fokusringen har tillräcklig precision för att genomföra kompensationen?
Petter ...
Riktigt så vetenskaplig är jag inte att jag är ute efter siffror. Jag vill bara ha en så bra mental bild som möjligt av fokusplanet. Tänkte att det skulle ge mig fler bilder med optimal skärpa på rätt ställe. Jag litar på Linmajon som säger att det är plant om objektivet är helt.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Riktigt så vetenskaplig är jag inte att jag är ute efter siffror. Jag vill bara ha en så bra mental bild som möjligt av fokusplanet. Tänkte att det skulle ge mig fler bilder med optimal skärpa på rätt ställe. Jag litar på Linmajon som säger att det är plant om objektivet är helt.
Ok, vi utgår från att fokusplanet är plant.
Vi gör en uppställning med stativ och ett stilleben. Vi fokuserar med den vänstraste av alla fokuspunkter på motivet. Låser fokus. Vrider kameran en aning åt höger för att få motivet lite mer till vänster i bild. Då hamnar plötsligt motivet lite hitom fokus. Hur mycket ska vi då vrida fokusringen för att kompensera? Den enda praktiska lösning jag ser är en ruskigt bra mattskiva, eller liveview.
Petter ...
benganj
Aktiv medlem
Ok, vi utgår från att fokusplanet är plant.
Vi gör en uppställning med stativ och ett stilleben. Vi fokuserar med den vänstraste av alla fokuspunkter på motivet. Låser fokus. Vrider kameran en aning åt höger för att få motivet lite mer till vänster i bild. Då hamnar plötsligt motivet lite hitom fokus. Hur mycket ska vi då vrida fokusringen för att kompensera? Den enda praktiska lösning jag ser är en ruskigt bra mattskiva, eller liveview.
Petter ...
Eller så backar man kameran lite eller så fokuserar man på något som är lite närmare. Med lite övning så "ser" man fokusplanet och hur det rör sig med kamerarörelserna.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Eller så backar man kameran lite eller så fokuserar man på något som är lite närmare. Med lite övning så "ser" man fokusplanet och hur det rör sig med kamerarörelserna.
Ja, eller så förflyttar man kamerani sidled, parallellt med fokusplanet. Istället för att vrida den.
Men min poäng är att enklaste sättet att sätta fokus rätt utanför AF-punkterna är att göra det med liveview. Att "se" fokusplanet som du kallar det kräver ju att fokus syns. Exempelvis på en mattskiva (som verkligen är "matt"), eller på displayen i liveview.
Petter ...
Grimmer
Aktiv medlem
När jag kollade fokusplanet på ett av mina objektiv så fotograferade jag av en sned (framåtlutad) mönstrad yta. Det var lätt som en plätt att se att fokus böjde sig bakåt i hörnen. Inget liveview behövdes.
Att fokusera och sen vrida kameran fungerar inte för då ändras samtidigt avståndet.
Att fokusera och sen vrida kameran fungerar inte för då ändras samtidigt avståndet.
WolandII
Aktiv medlem
Tack för svar. Det verkar som om man kan utgå ifrån att det är plant. Skall testa lite på något stort plant motiv i lite olika vinklar![]()
Klart man kan utgå från att det är plant. Snälla nån.
Mvh
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
När jag kollade fokusplanet på ett av mina objektiv så fotograferade jag av en sned (framåtlutad) mönstrad yta. Det var lätt som en plätt att se att fokus böjde sig bakåt i hörnen. Inget liveview behövdes.
....
Menar du att du i sökaren har sådan precision så att du manuellt kan ställa fokus exakt var än i bilden du vill sätta skärpan? Eller menar du att du kan uppfatta att olika saker är mer eller mindra ur i/ur fokus?
De flesta SLR-kameror med AF har ju en "mattskiva" som inte duger till detta.
Vad använder du för kamera?
Jag bytte mattskiva i min EOS 7D till en "super precision matte". Det ger mig någorlunda förutsättnignar att lyckas. Men fortfarande är det tydligare i LiveVIew.
Petter ...
benganj
Aktiv medlem
Klart man kan utgå från att det är plant. Snälla nån.
Mvh
Ja, snälla nån. Vilken korkad fråga!