Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skriver jag en faktura!??

Produkter
(logga in för att koppla)

jon

Aktiv medlem
Jag brukar använda frilansfinans.se när jag behöver fakturera. Där skapar jag fakturan med alla uppgifter. Sen godkänner frilansfinans fakturan och skickar iväg. De kniper 10% av beloppen, betalar arbetsgivaravgifter och skatt och betalar ut resten som lön. Funkar toksmidigt!
 

Ormetkruper

Aktiv medlem
Gammal tråd men denna passade bäst min undran.

Lite historia först:
Ska sälja en bild till ett filmbolag som gör relamfilm. Det bolaget hittade en bild som jag har på Flickr i mars och var intresserade i att använda den i reklamfilm. Film på 30 sek och min bild skulle vara synlig i ca 2 sekunder.

Jag svarade att det var kul att dom gillade bilden och bad om mer info om vad för reklam det var. Fick aldrig svar så jag antog att dom inte ville ha den utan hittat en bättre.

Fick idag ett mail om att skicka faktura till deras bolag. Tydligen har dom gillat bilden och ska ha med den utan att jag slutgiltigen medgivit det. Spelar roll för jag var inställd på att sälja den ändå.

Nu får jag fundera ut ett lämpligt pris för den.

Eftersom detta är min första bildförsäljning och jag är Privatperson så undrar jag hur jag ställer upp summan i fakturan?
Antar att det kommer betalas ut som typ lön, så hur mycket försvinner av summan jag begär i avgifter som dom drar av? Bra att veta så man begär tillräckligt och får nån slant tillbaka. Är 50% en rimlig sats?

Sedan är det nån som kan säga om kategorin "stillbild i reklamfilm" finns med i BLF´s lista om jag måste fixa en sådan? Har ju ingen koll på lämpligt pris på min bild.
 

Dez

Aktiv medlem
Björn!

Använd Frilansfinans.se
Du registrerar dig på två minuter.
Sedan får du lägga ner två minuter till på att registrera din faktura.
Det kostar c:a 5% i avgift, tror jag, men du slipper ALLA bekymmer och har pengarna i handen efter fem dagar.
Totalt får du räkna med att egenavgifter och avgift till frilansfinans kostar c:a 55% har jag för mig.
För enstaka ströjobb är det helt oslagbart.
 
ANNONS