Annons

Hur stor softbox kan en Speedlight fylla ut vid porträttsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
En relaterad fråga:

Jag har märkt att ljuset inte faller av med avståndet som med en vanlig naken speedlight. Detta är en mycket trevlig egenskap..
Ljuset faller ALLTID av med kvadraten på avståndet, men det blir lite annorlunda när ljuset kommer från många håll (som det gör med en softbox).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ljuset faller ALLTID av med kvadraten på avståndet, men det blir lite annorlunda när ljuset kommer från många håll (som det gör med en softbox).
Nja...

En punkformad ljuskälla som sprids åt alla håll faller av med kvadraten på avstånden. Det har med geometrin att göra.

En perfekt riktad ljuskälla i vakum faller inte av alls. Ett extremt exempel är t.ex. en laserstråle.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Synonymer till objektiv

adj.
opartisk, saklig, oväldig, korrekt, allsidig, neutral, rättvis; opersonlig, oengagerad, lidelsefri; allmängiltig, faktisk, verklig

motsatsord
subjektiv, partisk; personlig

subst.
lins, optik, okular
Linser har vi i glasögon eller i ögat för att korrigera vår syn,
Ett objektiv har många linser för att ge objektivet dess speciella egenskaper.
Vi skall inte översätta amerikanskans lens med det svenska ordet lins. De har faktisk olik betydelse.
Bara något som inte talar flytande engelska och svenska gör det misstaget.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nja...

En punkformad ljuskälla som sprids åt alla håll faller av med kvadraten på avstånden. Det har med geometrin att göra.

En perfekt riktad ljuskälla i vakum faller inte av alls. Ett extremt exempel är t.ex. en laserstråle.
Ljus från Profotos nya kraftfulla laserblixt sägs falla av väldigt lite även i luft. Det som har upplevts negativt är att modellerna fått hål genom huvudet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Linser har vi i glasögon eller i ögat för att korrigera vår syn,
Ett objektiv har många linser för att ge objektivet dess speciella egenskaper.
Vi skall inte översätta amerikanskans lens med det svenska ordet lins. De har faktisk olik betydelse.
Bara något som inte talar flytande engelska och svenska gör det misstaget.
Du tar verkligen tramset till nya nivåer!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har inte heller kört med mer än paraplyer och normalstora octaboxar. Den med mjukast ljus för mig har varit en större soft box från Lastolite och den octaboxen från Westcott, Dom blir helt ok tycker jag för porträtt även om man ibland skulle önska ännu mjukare ljus i andra situationer. vet att tex Lindey Adler använder riktigt stora Octaboxer någon som heter "luna" eller något liknande eller apollo, minns inte riktigt. men den använder hon en sådan Speedlight hållare så hon kan sätta upp till 3 stycken speed light i samma. Då verkar det likna riktigt studioblixt ljus mer verkar det som. Har sett många andra som använder speed lights som också länkar ihop 2 eller 3 st på en gång med bättre resultat:)
Jag har använt fyra små blixtar i ett reflekterande paraply några gånger när jag fotade utomhus och behövde lite extra effekt. Alla blixtarna stod på separata stativ. Inte riktigta att rekommendera. Hellre ett större ljus i det läget.

Ibland undrar om inte Lindsay Adler och Joe McNally gör så för att de jobbar för Canon och Nikon som försöker marknadsföra sina speedlights. Jag ser ingen riktig fördel jämför med t.ex. en Godox AD200.
 

iSolen.se

Guest
Ljuset faller ALLTID av med kvadraten på avståndet, men det blir lite annorlunda när ljuset kommer från många håll (som det gör med en softbox).
Nu blev det intressant. En riktad stråle bör inte tappa intensiteten med avståndet. Tex en laser.

En ljusbox är rätt riktad.

Ska fundera lite.

Har du någon källa?

Edit: Jag kom på ett lätt exempel som visar att du har fel. Ljuset från ett förstoringsglas eller annan konkav ljuskälla har ju t o m ökande intensitet med avståndet fram till fokuspunkten.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nu blev det intressant. En riktad stråle bör inte tappa intensiteten med avståndet. Tex en laser.

En ljusbox är rätt riktad.

Ska fundera lite.

Har du någon källa?

Edit: Jag kom på ett lätt exempel som visar att du har fel. Ljuset från ett förstoringsglas eller annan konkav ljuskälla har ju t o m ökande intensitet med avståndet fram till fokuspunkten.
Du har rätt!

Om ljus sprids från en punktkälla så sprids det ut i en sfär. Volymen av en sfär är proportionell mot kubiken på radien och radien är avståndet. Dela volymen med avståndet så fås att ljuset faller av med kvadraten.

Så fort man ger ljuset en riktning så gäller andra lagar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är inte övertygad om du har rätt där. Jag har hört ordet lins användas synonymt med objektiv så länge jag har hållt på med fotografi.
Hur länge är det?

Tips för de som vill diskutera svenska fotografiska termer: det finns en tråd för det här i Fotosidans forum. Om vi håller oss till den när vi klag^H^H^H^Hdiskuterar hur engelskan har influerat svenskan så slipper andra trådar bli utspädda.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hur länge är det?

Tips för de som vill diskutera svenska fotografiska termer: det finns en tråd för det här i Fotosidans forum. Om vi håller oss till den när vi klag^H^H^H^Hdiskuterar hur engelskan har influerat svenskan så slipper andra trådar bli utspädda.
Kolla #16 och #17 där jag delar med mig av min erfarenhet. Eventuellt kan du också hitta en bra grupp att diskutera en laserstråles koherens.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag kan rekommendera all som fotograferar med en ljusmodifierare (paraply eller softbox) att ställa ljuset väldigt nära subjektet.

På korta avstånd finns det två effekter som konkurrerar. Dels blir ljuset mjukare, dvs. skuggorna mindre skarpa, men ljuset faller också av snabbare, vilket introducerar skugger. På korta avstånd kan man jobba med relativt små ljuskällor.

Det ger ett ljus som är både dramatiskt och mjukt som jag tycker mycket om.
 

Bilagor

ANNONS