Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stora minneskort i D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Holmberg

Aktiv medlem
Hej på er. Jag har en fråga angående D50. Hur stora minneskort går det att ha i en D50? Jag har 2Gb idag men skulle vilja ha ett eller ett par 4Gb kort. Kan D50 hantera ett sådant stort SD kort?

Alternativet är väl annars att köpa upp sig på några 2Gb kort till.

/mvh

Nope, Nikon D50 stödjer inte SDHC (High Capacity) i dagsläget, dvs 4 GB eller mer. Så det blir att köra ett flertal 2GB kort.

(saxat från nikon.se)
Nikon har testat följande SD-minneskort och godkänt dem för användning i Nikon D50:

SanDisk (blåa) 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB, 1GB och 2GB
SanDisk Ultra II 512 MB* och 2GB*
Panasonic 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB och 1GB
Panasonic Super High Speed 256MB*, 512 MB* och 1GB*
Panasonic Pro High Speed 512 MB* och 1GB*
Toshiba (blue) 64MB, 128MB, 256MB och 512MB
Toshiba (white) 128MB*, 256MB* och 512MB*

* dessa kort har en överföringshastighet på 10MB/s eller mer.

Multi Media cards (MMC) rekommenderas inte och skall inte användas.

Andra märken och kapaciteter kan fungera, men Nikon kan inte garantera funktion. Om ett annat kort används, kontrollera kompatibiliteten med tillverkaren. Nikon rekommenderar att ett godkänt kort finns tillgängligt ur felsökningssyfte.

Hej!
4 gb kort funkar bra på en D50 under förutsättning att du alltid formaterar kortet på datorn efter att du fört över dina bilder.Har kört så i ca 6 månader utan problem. Formatering i kameran går ejpå kort större än 2 GB.

Fast hade jag vetat om detta innan jag köpte ett 4Gb kort så hade jag nog föredragit två st 2 Gb kort.

Mvh

Magnus

Oavsett om det fungerar så är det väll att föredra att ha två 2Gb kort, då riskerar du ju inte att förlora alla bilder du tagit om kortet skiter sig.
Det tag ju inte mer än 15 sek och byta kort och inte är dom bökiga att ha med heller..

Jag kör med en Nikon D50 och två 1Gb kort, ett extreme III och ett Ultra II

ANNONS
Götaplatsens Foto