Annons

I vilken ordning väljer kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag håller på att lära mig min kamera och har en (kanske dum) fråga.

Låt säga att jag kör i "P-läget" och kör mitt kittobjektiv på full brännvidd (70mm) med inställningen Auto-ISO (max ISO-800 dock).

Av någon anledning så ser alltid kameran till att ta bilden med ISO-800 och om bländaren inte behöver vara största möjliga (hyfsat med ljus) så väljer kameran ändå största bländare och istället ökar kameran slutartiden.

Är detta någon form av inbyggd prioritetordning eller är det jag som fått allt om bakfoten?

Det är väldigt svårt att uttala sig om automatik utan att veta vad konstruktörerna har gjort för val, så jag kan inte göra mer än at gissa.

Du säger inte vilken kamera du har, men det är inte så att Auto-ISO på din kamera även låter dig sätta vilken slutartid som du helst inte vill överskrida? Det kan göra att ISO-talet snabbt går högt upp.

Sen när du skriver att kameran har största bländare menar du då största bländaröppning (minsta bländartalet, dvs f/2,8 eller vad det nu är för din optik)? För i sådant fall måste du ju öka tiden om det inte räcker till (både Auto-ISO och bländare har ju då gått i taket). Tänk på att vi anpassar oss efter ljusnivån, så nivåer då vi tycker det är ok med ljus kan vara helt galet mörkt egentligen.

Är det så att du menar att den väljer minsta bländaröppningen (dvs högsta bländartalet, f/22 eller vad det kan vara) så låter det som mycket underligt. Min kamera brukar sällan välja så små bländaröppningar i programautomatik.

P-läget väljer tid och bländare själv om du inte gör egen förskjutning..
Jag är ingen Nikon ägare, men P-läget ska sträva efter att ta en bild med utgångspunkt av ljusförhållandet, sedan beräkna motivet, och sätta bländare, iso, tid för att få rätt exponering.
Väljer den 800 ISO en solig dag ute? så låter det för mig som om det är något fel på kameran.

men det kan ju vara en Nikon inställning jag inte känner till om ISO som skulle låsa ISO på en känslighet oavsätt motivprogram??

Spontant låter det som om du skulle ställa fel program. Är det rätt läge på ratten för program du valt?, du kanske tror att P ska peka rakt upp eller ned istället för mot inställning punkten? en gissning??

Senast ändrad:
Jag antar att Nikon fungera som Canon och där är det alltid slutartiden som är utgångspunkten. Den väljs i förhållande till brännvidden, för att minimera skakningsoskärpa.

Rent logiskt så bör ISO-inställningen vara det sista som kameran ändrar på, men det kan även vara bländaren, då kameran förmodligen strävar efter att:
1. Bibehålla slutartiden på sådan nivå att skakningsoskärpan minimeras
2. Välja bländare utefter ljusnivåer i kombination med ISO-tal.

Får jag föreslå att du använder bländarförval, eller tidsförval istället, då kontrollerar du i varje fall en av de tre egenskaperna.

Ursäkta om jag var otydlig men det är en Nikon D80 som jag har och ja, jag är säker på att ratten står rätt.

Som ett exempel så tog jag denna bilden igår när jag strövade runt på baksidan av huset och i mina ögon tyckte jag ljuset var hyfsat bra i alla fall.

http://farm2.static.flickr.com/1160/761980069_0a2592e58d_b.jpg

Objetivet har f/5.6 som största blädare på full brännvidd (200mm) men bilden är tagen på 165mm och där är nog den valda bländaren på f/5.3 den största. Slutartiden hamnade på 1/160 och ISO slog i taket på 800.

Om nu de flesta objektiv är skarpast runt t.ex. bländare f/8 så nog borde väl kameran välja lägsta möjliga bländare där slutartiden inte riskerar skakningsoskärpa? Då skall man även tänka på att jag har VR i just detta objektivet och det var påslaget när jag tog bilden.

Är detta normalt eller har jag råkat ställa någon annan parameter i inställningarna?

Kolla manualen - Nikon brukar publicera sina programkurvor som berättar precis det du frågar om.

Det är möjligt att de slutat med det efter auto-ISO-intåget eftersom de blir lite mer utrymmeskrävande då, men att kolla skadar inte.

Nu har jag nog löst mysteriet men jag är inte så mycket klokare.

På min kontrollpanel så står det precis ovanför batteriindikatorn "ISO AUTO" precis vad man kan förvänta sig då jag i inställningarna i menyn valt Auto-ISO. Döm av min förvåning att samtliga bilder trots allt hamnade på ISO-800.

Då höll jag inne ISO-knappen på vänster sida och då visade kontrollpanelen mycket riktigt värdet 800. När jag ändrade detta till t.ex. ISO-200 så blev alla bilder som jag tog ISO-200 oavsett hur jag gjorde. Knepigt... Skall inte inställningen Auto-ISO ta över i P-läget? Vad är meningen att köra Auto-ISO om man ända måste sätta ISO'n manuellt?

Nikon har en auto-isofunktion där man ställer längsta slutartiden som man önskar. Då kommer kamaran att välja det isotal som krävs för att uppnå den valda tiden och det kan förstås blir högt om man ställt in en kort tid.

/Henrik

Ah, nu faller poletten ner.

Kameran justerar endast ISO-känsligheten om en optimal exponering inte kan uppnås med det valda värdet (via ISO-knappen).

Ni som kör i P-läget... kör ni med Auto-ISO och i så fall vad har ni för standardinställning på ISO'n?

Eftersom min D80 är relativt brusfri upp till ISO-400 kan man inte köra med t.ex. ISO 400 som standard och i de fall det inte behövs så stor bländare så bländar kameran automatiskt ner och bilderna blir skarpare? Tänker jag fel här?

Senast ändrad:
Du kan välja vilken det maximala iso-tal du accepterar t ex 400 och sen ställer du in den längsta tid du tror att du klarar att få skakfritt med. Sen vet jag inte hur den väljer bländare och tid.

Henrik

Jag var på Borås Djurpark idag och fotade lite. Ställde in "sport"-programmet och körde hela tiden på det. Trevligt program som gav mig tillräckligt bra slutartider för att få med lite action och när vädret för en gång skull visade sig från en bra sida så höll kameran nere ISO'n.

Jag låg på ISO-200 för det mesta men på vissa bilder kunde den i undantagsfall hamna på ISO-400 men bilderna blir ju bra ändå.

Förvisso lågupplöst för webben men...
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/d8/d85616fcff7c440ce71bb3ecaf0f630d.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto