Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Icke Nikon-gluggar på D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Finns det några objektiv annat än Nikons egna som lämpar sig att använda på en D200 tillsammans med adapter av nåt slag? Jag tänker på gammalt manuellt mög alltså. Eller är det så att spegelhuset är "för långt" så att man inte kan fokusera på oändligheten?
Min far har en Leica av nåt slag med ett par gluggar, men det lär ju inte funka eftersom de objektiven sticker in i huset rejält. Tror inte det är M-fattning, utan nån annan.
Mellanformatgluggar borde ju funka med adapter antar jag, eftersom de är byggda för ännu större spegelhus. Men de kostar väl skjortan å andra sidan, hehe.

Jag är mest nyfiken, har inga planer eller så;-)

Det är lite svårt att använda andra objektiv på Nikon med adapter utan linselement, eftersom avståndet mellan fattningen och sensorplanet hos Nikon är hela 46,5mm. Nästan alla andra tillverkare har kortare avstånd. Leica R har faktiskt 0,5mm längre avstånd och det borde därför gå att göra en adapter, men den får vara extremt tunn för att möjliggöra fokusering på oändligt avstånd!

/Pontus

"Focusing range is limited":-(

Vad är Leica R för nåt? Är det de där biffiga sakerna?
Mätsökarkameror har ju ofta objektiv som sticker in en bra bit i huset eftersom spegel saknas, vilket då förstås omöjliggör att använda dem på en spegelreflexkamera utan att först fälla upp spegeln. Lite trist att inte se vad man fotograferar kanske;-)

Leica R är Lecias spegelreflexkameror. Hette R6, R7 R8 R9 etc...Dom har tom tagit fram ett digitalt bakstycke till sina analoga filmkameror i serien R8 tom R9. Riktigt coolt faktiskt. Tänk att bara kunna haka av bakstycket på min FM3:a och hänga på ett digitalt bakstycke. Tyvärr var väl priset lite väl häftigt för att det skulle bli en succe. Likaså finns det rapportter om att ergonomin var sisådär. Bildkvaliteten var det väl inget fel på, I alla fall på lägre ISO.

ANNONS
Götaplatsens Foto