Annons

Inbyggd blixt i Commanderläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Tipset om att ställa den inbyggda blixten i läge "--" för att inte den själv ska bidra med ljus till exponeringen verkar inte funka hos mig. Har jag missat nåt?
Det är inte förblixtarna som jag ser för jag har testat att ta bilden i en spegel och inbyggda blixten syns i exponeringen vilket den ju inte borde göra .

Jag brukar ställa ner den inbyggda så långt det går. Då ger den oftast bara lite, lite fill.

Hmmm, läser i manualen att "...undvik att förblixtar som avges...syns på bilder som tas på nära håll..."
Lite förvirrande att FÖRblixtarna ska synas. Jag har trott att förblixtarna ligger straxt FÖRE slutaren öppnas?

Det verkar också som att förblixtarna blir starkare i läget "synk på bakre ridån". Det kör jag så det kanske också kan förklara "problemet".
Ska testa ta en bild med och utan synk på bakre och se om förblixtarnas styrka varierar.

Det är tydligen så att lite av den sista styrblixten kommer med i exponeringen. Det är likadant på Pentax. Blixten är dock väldigt svag och syns inte i "normala" motiv, men däremot i speglar och andra reflekterande ytor som glas, metall och liknande.

Har sett en tråd på dpreview där nån mät upp detta med trådlös styrning och exakt hur de olika blixtpulserna ser ut, men hittar den inte just nu.

Tjena såg att du har en D300 vet inte om det är samma inställning som D700 isf gå in i
Anpassnings meny
Gaffling /blixt
Blixtkontroll för inbyggd blixt
kommandoläge och ställ inbyggd blixt på -- defalt står den på TTL

Jo, det är samma Andreas och den står på "--".
Jag upptäckte blixtarna just när jag stod mot en spegel men det verkar ju som om att i alla andra situationer så spelar den här lilla förblixten ingen roll. Tack för tipsen.

Den enkla och korrekta förklaringen till fenomenet är att även om du "stänger av" den inbyggda blixten måste den trigga huvudblixtarna när bilden faktiskt tas. Därför ger den ifrån sig en liten ljuspuls när bilden tas även att den är "avstängd".

Dvs, förblixtarna används för att säga åt slavblixtarna att avge varsin förblixt för ljusmätningen (om du kör i automatik), sedan kommer fler förblixtar som talar om för slavarna vilken styrka de ska slå med, och slutligen kommer en ljuspuls som triggar blixtarna när bilden tas. Är den inbyggda blixten aktiverad slår den istället med den styrka den ska istället för den minimala puls den måste använda när den är "avstängd".

Skaffa en sån här för 85 spänn så är problemet ur världen.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR
(jag har pillat bort låspinnen på min då den är typ omöjlig att få loss annars. Den sitter bra ändå).

ANNONS
Götaplatsens Foto