Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Inbyggd sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

goma

Aktiv medlem
.

Fungerar verkligen den inbyggda rengöringen?
Har någon testat den?
Kan man skaka av dammet?
Vart tar dammet vägen?
Vad händer med sensorn när den skakat några hundra gånger?
Några frågor som jag funderar över.
Tror att Nikon gör rätt som inte använder den.

Betr: Sensorrengöring

Efter att under 11 dagar ha begagnat mig av en kamera med automatisk sensorrengöring kan jag med stor ackuratess besvara din fråga. Det fungerar alldeles förträffligt. Herrn undrar vidare vart dammet tar vägen och även den frågan besvaras härmed med stor sakkunskap. Dammet samlas alltid på loftet. Skulle den frågande leva i avsaknad av automatisk sensorrengöring går det alldeles utmärkt att skaka kameran manuellt. Lycka till.

Det har gått troll i det här med damm på sensorn. Det är inget mysko att blåsa av den själv med en blåsbälg. Det gör jag själv en gång i vckan.
Sensorrengöring är ytterligare en funktion som tillverkarna har för att locka till köp.Din fundering om livslängden på en vibrerande sensor tycker jag är högst intressant.

Det har gått troll i det här med damm på sensorn. Det är inget mysko att blåsa av den själv med en blåsbälg. Det gör jag själv en gång i vckan.
Sensorrengöring är ytterligare en funktion som tillverkarna har för att locka till köp.Din fundering om livslängden på en vibrerande sensor tycker jag är högst intressant.

Jag har en D300 och en D700 som jag använder yrkesmässigt dagligen. D300an är 10 månader gammal och den har jag fått blåsa rent manuellt EN gång. D700an är 4 månader gammal och har aldrig behövt blåsas. Tidigare kameror i min ägo, D1, D2H, D2Hs, D200, har alla behövt blåsas minst en gång i månaden. Så jag tycker inte bara det är ett PR-trick, det funkar ju bevisligen rätt bra.

Allt beror på vad man fotar. När jag är på uppdrag utomlands måste jag göra rent sensorn ca 2 g i veckan om jag inte vill sitta o klona mängder av bilder.Hade med mig min D700 med sensorrengöring o den hade aldrig en enda dammkorn på sensorn så visst fungerar sensorrengöringen.Min gamla 5D suger åt sig damm o tyvärr räcker det oftast inte att bara blåsa bort utan kräver borste/våtrengöring för att få bort allt.

När jag hade D200 trodde jag inte heller riktigt på den automatiska sensorrengöringen. På den kameran fick jag damm stup i kvarten och rengjorde sensorn rätt ofta. Blåste gjorde jag snudd på dagligen (byter glugg ofta och i skitiga miljöer) förutsatt att jag plåtade givetvis.

Nu har jag haft D300 i drygt ett halvår och har inte blåst på sensorn en enda gång och inget damm. Det funkar förträffligt!

ANNONS
Götaplatsens Foto