Annons

Insektsfotograf med mycket fritid

Produkter
(logga in för att koppla)
otroligt vilka grejer de finns!
intressant artikel men vissa bilder undrar
man om inte resultatet borde blivit bättre med
alla dessa grejer:)
fast många bilder imponerar rejält oxå,
speciellt dom på sista sidan

Klicka på länken i den gula rutan på sista sidan så kommer det fler bilder.

I det bildarkivets sista sidor finns det riktigt skarpa och bra bilder.

Mycket imponerande tycker jag.

Imponerande när det gäller tekniskt kvalitet, men väcker mest gäspningar hos mig när det gäller själva bilderna. Tycker de är bra bevis på att slumpen inte är ett tillräckligt bra verktyg för att fånga ett ögonblick.

De får mig att tänka på Adams-citatet: "there is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept".

Kan bara säga, HOLY CRAP..

Killen går in för det seriöst alltså.

Offtopic.

Köpte förövrigt ny bil i förra veckan.. på tal om Kents första ord i sitt inlägg.. ;)

Bilagor

• img_5752liten.jpg
    img_5752liten.jpg
    22 KB · Visningar: 548
Byt ut laserpekarna mot enheter på 100mW eller så, och det kan bli riktigt fina actionbilder ;)

jimh skrev:
Imponerande när det gäller tekniskt kvalitet, men väcker mest gäspningar hos mig när det gäller själva bilderna. Tycker de är bra bevis på att slumpen inte är ett tillräckligt bra verktyg för att fånga ett ögonblick.

De får mig att tänka på Adams-citatet: "there is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept".

Jag imponeras alltid av sådana som jobbar metodiskt.

Det krävs ett brinnande intresse för att sätta ihop en sådan där pryl.

Då är det groteskt många fler som jobbar betydligt mer slumpmässigt och kallar det konstnärligt och kreativt, när de i själva verket knappt förstår ett jota hur de har ådstadkommit sitt resultat.

Då ser jag det den här snubben gjort som mer kreativt.

Och visst är det fascinerande att se en bild av en flygande insekt totalt fryst i luften. Nog är det den här killen sysslar med unikt inom sin genre. Kommer att tänka på Lennart Nilsson, men frågan är om jag inte imponeras mer av den här kille som vekrar bygga sina prylar själv. Det gör väl inte Herr Nilsson?

/Richard (Bilden räknas inte ett skit (ledsen Herr Strömholm) det är vägen dit som är viktigast)

Jag har under en sommar för länge sedan jagat insekter med makrolinser på en digitalkamera. Att få skarpa bilder på flygande insekter kräver hjälpmedel om man inte förlitar sig på en fruktansvärd tur.

Tycker det är fantastiskt, men... man borde ordna det lite enklare o smidigare ...

Varför inte en liten nano-radar som man kalibrerar efter djurens storlek och till synnes lilla värmeutväckling ... detta kopplar man till en rigg som automatiskt positionerar kameran och skickar en signal till objektivet som fokuserar om till rätt avstånd, och sedan skjuter av en bild eller två...

nä men, det är fascinerande vad kunniga människor kan göra, om de vill.

Själv är jag lite stolt över stativfästet jag gjort själv...
www.danielpersson.se/justdoit

Galaxens President skrev:
Jag har under en sommar för länge sedan jagat insekter med makrolinser på en digitalkamera. Att få skarpa bilder på flygande insekter kräver hjälpmedel om man inte förlitar sig på en fruktansvärd tur.

Jo, det har jag också pysslat med. :) Det jag tänkte på vad hur mycket (onödigt) extraarbete han lagt ner på sin konstruktion. Han har en uC med 98 in/utgångar där han använder alla. Vad jag förstått av konstruktionen så borde det gå att göra med en billig PIC eller Atmel och några transistorer? Det behövs väl e.g bara två ingångar och tre utgångar. Två ingångar för signalen från fotodioderna, två utgångar för att styra ett styra lasrarna och en utgång för att fyra av kameran.

mounte skrev:
Tycker det är fantastiskt, men... man borde ordna det lite enklare o smidigare ...

Varför inte en liten nano-radar som man kalibrerar efter djurens storlek och till synnes lilla värmeutväckling ... detta kopplar man till en rigg som automatiskt positionerar kameran och skickar en signal till objektivet som fokuserar om till rätt avstånd, och sedan skjuter av en bild eller två...

nä men, det är fascinerande vad kunniga människor kan göra, om de vill.

Själv är jag lite stolt över stativfästet jag gjort själv...
www.danielpersson.se/justdoit

Jag blir alltid avundsjuk på er alla som kan skruva själva.

ANNONS
Götaplatsens Foto