Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Insektsfotograf med mycket fritid
- Trådstartare joniz
- Start datum
Imponerande när det gäller tekniskt kvalitet, men väcker mest gäspningar hos mig när det gäller själva bilderna. Tycker de är bra bevis på att slumpen inte är ett tillräckligt bra verktyg för att fånga ett ögonblick.
De får mig att tänka på Adams-citatet: "there is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept".
De får mig att tänka på Adams-citatet: "there is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept".
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
En del av bilderna är fina och intressanta men han borde sovrat ordentligt.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Imponerande när det gäller tekniskt kvalitet, men väcker mest gäspningar hos mig när det gäller själva bilderna. Tycker de är bra bevis på att slumpen inte är ett tillräckligt bra verktyg för att fånga ett ögonblick.
Jag imponeras alltid av sådana som jobbar metodiskt.
Det krävs ett brinnande intresse för att sätta ihop en sådan där pryl.
Då är det groteskt många fler som jobbar betydligt mer slumpmässigt och kallar det konstnärligt och kreativt, när de i själva verket knappt förstår ett jota hur de har ådstadkommit sitt resultat.
Då ser jag det den här snubben gjort som mer kreativt.
Och visst är det fascinerande att se en bild av en flygande insekt totalt fryst i luften. Nog är det den här killen sysslar med unikt inom sin genre. Kommer att tänka på Lennart Nilsson, men frågan är om jag inte imponeras mer av den här kille som vekrar bygga sina prylar själv. Det gör väl inte Herr Nilsson?
/Richard (Bilden räknas inte ett skit (ledsen Herr Strömholm) det är vägen dit som är viktigast)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Jag har under en sommar för länge sedan jagat insekter med makrolinser på en digitalkamera. Att få skarpa bilder på flygande insekter kräver hjälpmedel om man inte förlitar sig på en fruktansvärd tur.
mounte
Aktiv medlem
Tycker det är fantastiskt, men... man borde ordna det lite enklare o smidigare ...
Varför inte en liten nano-radar som man kalibrerar efter djurens storlek och till synnes lilla värmeutväckling ... detta kopplar man till en rigg som automatiskt positionerar kameran och skickar en signal till objektivet som fokuserar om till rätt avstånd, och sedan skjuter av en bild eller två...
nä men, det är fascinerande vad kunniga människor kan göra, om de vill.
Själv är jag lite stolt över stativfästet jag gjort själv...
www.danielpersson.se/justdoit
Varför inte en liten nano-radar som man kalibrerar efter djurens storlek och till synnes lilla värmeutväckling ... detta kopplar man till en rigg som automatiskt positionerar kameran och skickar en signal till objektivet som fokuserar om till rätt avstånd, och sedan skjuter av en bild eller två...
dapa
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Jag har under en sommar för länge sedan jagat insekter med makrolinser på en digitalkamera. Att få skarpa bilder på flygande insekter kräver hjälpmedel om man inte förlitar sig på en fruktansvärd tur.
Jo, det har jag också pysslat med.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
mounte skrev:
Tycker det är fantastiskt, men... man borde ordna det lite enklare o smidigare ...
Jag blir alltid avundsjuk på er alla som kan skruva själva.