Annons

Inställningar i D70s (Nef)

Produkter
(logga in för att koppla)

wedder

Aktiv medlem
Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp med inställningar i kameran för att få ut så mycket som möjligt av Nef filerna.Som ni förstår så är jag ganska ny med att jobba med Raw-filer.
Bildskärpn (-2)
Kompensera ton (-2)
Färgläge (Adobe RGB)
Mättnad (-)
Ändra Nyans (0)
Jag undrar om det är detta ni rekomenderar eller
ska jag ändra på något för att det ska bli bättre.
Jag har köpt Capture One Le att jobba med.

Mvh Hans

Dina inställningar är bara en vägledning för ditt raw
programsuppräkning om du sedan väljer kamera eller as shoot i din rawprogramvara..
Eftersom du väljer att fotografera i raw kvittat det vad du ställer in för parametrar i kameran om du frångår kamerainställningarna och "Framkallar" rawbilden som du själv vill ha den.

Du kan därmed ställa in och välja färgtemperatur, vitbalansering, tonkurva/hur kontrasten skall fördelas i bilden, färgmättnad, skärpning, färgbrusutjämning med flera parametrar i ditt rawprogram . Detta är vitsen med en rawfil.

Du gör dina egen framkallning av bilden- inte hur kameran ser den

Mikael

Senast ändrad:
Tack för ditt snabba svar Mikael.
Jag ser att jag har missförstått saken lite.
Om jag har förstått saken rätt så spelar det ingen roll vilka parametrar jag har i kameran om jag har ställt om den till RAW ?

Hans

wedder skrev:
Tack för ditt snabba svar Mikael.
Jag ser att jag har missförstått saken lite.
Om jag har förstått saken rätt så spelar det ingen roll vilka parametrar jag har i kameran om jag har ställt om den till RAW ?

Hans

Det gör det om du väljer att använda inställningen som heter as shoot, kamera osv.Där följer det data med som ger information till din rawkonverterare
Väljer du egen framkallning så är det du som väljer inställningar .
Mikael

Än en gång tack för ditt svar.
Men jag undrar vad det är för inställningen som heter as shoot

Mvh Hans Jacobsson

Senast ändrad:
Beroende på vilken rawhanterare du använder finns det flertal möjlighter att välja på exv kamera inställningar,eller se flik allt från shot, dagsljus, skugga etc. Eller så kan du med programvarans pipettverktyg välja exv vitpunkt, gråpunkt,svartpunkt i bilden
Mikael

Bilagor

• phase.jpg
    phase.jpg
    25.4 KB · Visningar: 146
Senast ändrad:
Du är en klippa Mikael!
Som sagt så är jag ny när det gäller RAW.
Jag använder Capture One LE 3,7,1

/Hans

Tack. .Kul att hjälpa till,. en sak till så du förstår skillnaden
Kamera eller as shoot tar med kamerans uppmätta vitbalansvärde vid fotograferingen. Du kan då testa auto och låta din rawhanteringsprogram räkna fram vitbalans, eller bestämma en egen med pipettverktyget.
lycka till
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto