Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förra året gick det rykten om att Japanska regeringen gjorde försök att få till stånd en sammanslagning av Fuji och Nikon. Fuji skulle i princip ta över Nikon. Sant eller falskt. Vem vet.

För finansiellt går det inget vidare för Nikon. Det har det inte gjort på länge.
Om vi tittar på förra bokslutet som är det som är tillgängligt så har fotografen och författaren Tom Hogan skrivit ihop en artikel som är ganska upplysande.

Så bland gänget Canon, Sony och Nikon så är det helt uppenbart vem som har minst muskler.

Om Canon går i graven så har nog redan Nikon varit där bra länge.

https://petapixel.com/2017/05/13/nikons-year-digging-latest-financial-results-2017/
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu pratar vi inte om historisk statistik utan vi smakar om innovation / utveckling/ lack of cutting edge technology.



Jag och många andra (dpreview) tycker att Canon halkat efter på utveckling kamerasidan och då pratar jag inte om alla områden men flertalet. Där av mina exempel på kameror mot Canon. Några tydliga exempel sensorn och film.

Mycket intressant att många här inte förstår att det inte bara är jag som tycker detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Mycket intressant att många här inte förstår att det inte bara är jag som tycker detta.
Det är helt uppenbart att det är fler än du som tycker det, men intervjun med Mitarai ger ju inget stöd för att han också tycker det. Han pratar ju nästan inte om kameror alls.

Jag tror inte att det finns någon större anledning för dig att oroa dig för Canons framtid.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag och många andra (dpreview) tycker att Canon halkat efter på utveckling kamerasidan och då pratar jag inte om alla områden men flertalet. Där av mina exempel på kameror mot Canon. Några tydliga exempel sensorn och film.

Mycket intressant att många här inte förstår att det inte bara är jag som tycker detta.
Jag tror alla i den här tråden förstår att det finns många som tycker att Canon inte längre leder den tekniska utvecklingen på kamerasidan. Många av oss delar dessutom den uppfattningen. Jag själv t ex anser att det finns andra tillverkare som har mer tekniskt avancerade kameror än min Canon 5D mk4.

Det är i nästa steg som din logik faller.

Du drar den felaktigt slutsatsen att det alltid är den som har den vassaste tekniken som per definition är den mest framgångsrika. Så är inte fallet. Ekonomisk framgång bygger på en mängd olika faktorer där produktens/tjänsten rent objektiva prestanda bara är en av flera parametrar.

Du nämnde själv Billy bokhyllla. Är det världens snyggaste bokhylla? Världens billigaste? Världens mest hållbara? Nej - däremot är det sannolikt en av de bokhyllor i historien som genererat mest vinst för sin tillverkare.

Kolla på bilindustrin, för några år sedan var General Motors nere för räkning och fick räddas av amerikanska staten. Idag är de lönsamma. Jag tycker de gör skitbilar som jag aldrig skulle vilja köpa - men de bryr sig ju inte dom om!

Det är fullt möjligt att du får rätt och att Canon går samma väg som många andra industriledande företag. En annan möjlighet är ju att det blir precis tvärtom och att Canon står där som en lönsam överlevare och att det faktiskt är någon av de andra aktörerna som får ge upp.

Den som med säkerhet kan förutse den här typen av utveckling - hen bör ägna sig åt börshandel! :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag och många andra (dpreview) tycker att Canon halkat efter på utveckling kamerasidan och då pratar jag inte om alla områden men flertalet. Där av mina exempel på kameror mot Canon. Några tydliga exempel sensorn och film.

Mycket intressant att många här inte förstår att det inte bara är jag som tycker detta.
Jo, för mig personligen så håller jag med, då jag personligen uppskattar mycket hög DR (på normal ISO), och normalt mycket mer än tex. upplösning. Men det gäller ju långt ifrån alla. Vi är alla olika fotografer och människor med olika behov och prioriteringar.

Men även om de inte är ledande på DR på låg/normal-ISO så betyder ju inte att Canon inte kan vara innovativa eller ledande på många andra områden (Dualpixel AF, antiflimmer shutter, etc.).

Sedan så är det ingen som helst grund till det du påstår baserat på den artikeln som du refererar till. Är nog mest det som folk i tråden inte håller med dig och Sten-Åke om.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag litar personligen mer på Aftonbladet än just Petapixel (de har ljugit/haft så mycket fel tidigare). :)
Nu är väl författaren till artikeln inte Petapixel anställd. Siffror han använder kommer från Nikons årsredovisning samt branschstatistik. Där jag hittade hans artikel var just hos Petapixel.
Källkritik är inte bara att stoppa in saker i stora fack beroende på vem det publicerades hos.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Det är väl Nikons sifffror för 2016 som refereras i artikeln? Det ska bli intressant att se hur Nikons redovisning för förra året ser ut.

Men det har föga med intervjun med Canons VD att göra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är väl Nikons sifffror för 2016 som refereras i artikeln? Det ska bli intressant att se hur Nikons redovisning för förra året ser ut.

Men det har föga med intervjun med Canons VD att göra.
Nikons bokslutsår är inte lika med kalenderår utan slutar 31/3.Så du får vänta till i April.

Det har inte med intervjun att göra utan är ett svar på på Jonas tro att Canon misslyckas så mycket att de nog snart kommer säljas, En så kallad alternativ sanning.
Faktum är att bland de bland de stora. Canon, Sony och Nikon så går det faktiskt bäst för Canon. Samt att de har den överlägset bästa soliditen av dessa tre.
 

snap01

Aktiv medlem
Nu pratar vi inte om historisk statistik utan vi smakar om innovation / utveckling/ lack of cutting edge technology.



Jag och många andra (dpreview) tycker att Canon halkat efter på utveckling kamerasidan och då pratar jag inte om alla områden men flertalet. Där av mina exempel på kameror mot Canon. Några tydliga exempel sensorn och film.

Mycket intressant att många här inte förstår att det inte bara är jag som tycker detta.
Canon ligger efter nikon på film ;) okey har tex nikon några dedikerade filmkameror o objektiv för film? Canon har alltid varit större än nikon på film även med dslr Canon Kom med film i 5 ll mark 2 o det tog flera år efter innan nikon kom med det på den tiden blev Canon stora på film med dslr o mängder med företag sålde tillbehör till att filma med canons dslr.

Vet inte hur många trådar du skapat med att Canon ska gå under o jag har svårt att se det dom har störst försäljning o bra med vinst nikon är rätt små i jämförelse o dom lyckas inte ta lika bra betalt för objektiv kameror etc som Canon. När jag fotade med canon så var dom prisvärda på objektiv etc nu är dom oftast betydligt dyrare än andra.
Ang bildkvalitét där är det snart dött lopp mellan nikon o Canon eftersom Canon har fått till sitt DR bättre på senare kameror o för dom flesta så räcker dagens DR till det mesta om man är en bra fotograf. Det var värre på dia tiden med ett DR motsvarande 6-7 mot dagens typ dubbla.

Jag skulle klara mina jobb oavsett om jag körde med Canon eller nikon.
Ska man ha ännu bättre bildkvalitet så har Fuji 50 mellanformat det. Jag testade den jämförde med Mina nikon men kommer nog ändå hänga kvar på nikon för det finns fler alternativ till prisvärda bra objektiv bla sigmas art serie.
Med tanke på canons resultat o att dom är störst på försäljning till yrkesfotografer så är din onda bråd död felaktig som (vanligt)

Jag själv har tex köpt en Canon printer trots jag kört Epson storformat i många år sist Epson 7900. Nu visar tester o kollegors utdömande att bägge ger likvärdig kvalitet vissa upplever att Canon har mindre problem med ränder o annat strul.
jag gick från Canon pro kameror pga dålig service o goodwill o dom tappade många kronor på det typ 500000 för att dom vägrade stå för ett slutarbyte på en 14 månader gammal 1ds mark ll med 45000 bilder tagna.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad ni glömmer grabbar (iaf. många) är att Nikon, Canon, Panasonic, Olympus, Ricoh (Pentax), Fujifilm och Sony är väldigt stora företag, med oftast enbart en mindre del inom vanliga systemkameror och dess objektiv/tillbehör.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu pratar vi inte om historisk statistik utan vi smakar om innovation / utveckling/ lack of cutting edge technology.


Mycket intressant att många här inte förstår att det inte bara är jag som tycker detta.
Ehh...det är väl det mest uttjatade ämnet i modern tid? Canons DR jämfört med konkurrenterna. Finns ingen som ifrågasätter det. Det folk ifrågasätter är att du ständigt trollar igång en massa trådar om det. Ibland rakt på sak, ibland försöker du med en lite mer sofistikerad inramning. Men baktanken syns från rymden.

Jag vet att du sitter och gnider händerna av förtjusning i detta nu. Och oavsett vad Canon hittar på så kommer du hitta något nytt att trolla om. Du är precis som Risdal... ni kanske är samma person.
 

Lawson

Aktiv medlem
Ehh...det är väl det mest uttjatade ämnet i modern tid? Canons DR jämfört med konkurrenterna. Finns ingen som ifrågasätter det. Det folk ifrågasätter är att du ständigt trollar igång en massa trådar om det. Ibland rakt på sak, ibland försöker du med en lite mer sofistikerad inramning. Men baktanken syns från rymden.

Jag vet att du sitter och gnider händerna av förtjusning i detta nu. Och oavsett vad Canon hittar på så kommer du hitta något nytt att trolla om. Du är precis som Risdal... ni kanske är samma person.
Och ändå går du igång varje gång han skriver något negativt om Canon. Om du och en del andra slappnade av skulle det inte bli flera sidor långa trådar.
Sen tror jag du menar Risedal, det är mannen som kunde reta gallfebern på dig förut.
För min del tycker jag det är synd att han inte är kvar, kunnig och underhållande.

Micke.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ehh...det är väl det mest uttjatade ämnet i modern tid? Canons DR jämfört med konkurrenterna. Finns ingen som ifrågasätter det. Det folk ifrågasätter är att du ständigt trollar igång en massa trådar om det. Ibland rakt på sak, ibland försöker du med en lite mer sofistikerad inramning. Men baktanken syns från rymden.

Jag vet att du sitter och gnider händerna av förtjusning i detta nu. Och oavsett vad Canon hittar på så kommer du hitta något nytt att trolla om. Du är precis som Risdal... ni kanske är samma person.
Risedal var en kunnig man. Han både hatade och älskade Canon..

Jonas är bara okunnig och korkad.
 
ANNONS