Annons

Iphone 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo S

Avslutat medlemskap
Ingen som skrivit något mer om iPhone 4...jag fick i alla fall min i fredags och har kunnat testa kameran lite, Vet att den fått kritik, men för en som kört Nokia 5800 senaste åren är den oerhört mycket bättre. I bra ljus håller bilderna för granskning med förvånansvärt lite brus, men med stora kontraster är upplättningsljus med lilla lampan att rekommendera.

Nu förstår jag att de supermobiler med 8-12 megapixlar som jag aldrig testat är betydligt bättre, jag är ändå nöjd med att kunna ta en mobilbild och printa i minst 13x18 och uppleva den som knivskarp och närmast brusfri.

Hur mobilen är i övrigt är väl en fråga för andra forum...

EDIT; får väl lägga ut ett par exempel om det är av intresse.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Har kört någon vecka nu och kameran är acceptabel men inte fantastisk. Den största förtjänsten är att den är snabb, ungefär i klass med en modern kompaktkamera. Bildkvaliteten i bra ljus är OK men man har de typiska attributen för mobilkameror: dålig dynamik (utfrätta och posteriserade partier), brus i mörka eller enfärgade partier, lite mjuk skärpa, lätt "vattenfärgseffekt" pga hård brusreducering.

Den duger absolut som nödlösning om ingen annan kamera finns men den ersätter inte ens en billig digitalkompakt om man får välja.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det sitter en 2:a generation CMOS BSI lösning från OmniVision i Iphone som rankas som bra med tanke på den lilla sensorn yta och de 1,75 micron stora pixlarna, OmniVision hävdar att den är den bästa lågljussensorn på marknaden för mobiltelefoner
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
en kul grej är att det också sitter ett Broadcom chip i telefonen vilket inkluderar en FM mottagare dvs man skulle också kunna lyssna på radio om Apple hade öppnat upp / tagit med den finessen
 

Kustbo

Aktiv medlem
Skaffade en iphone 4 via 3 när jag ändrade lite fasta nummer och det är den första Apple pryl jag äger så kan inte säga något om skilnader mot föregångaren, men jämfört med den Nokia 6710 och Samsung B2700 jag använt på senare tid är kameran i 4.an rena undret om bara jag lär mig att hålla still för det är mina klantigheter som pajar bilderna, inte skärmknappen då utan skakningar.

Har testa den lite inomhus och utomhus och den är en helt acceptabel fickkamera för det är ju så att den bästa kameran är den man alltid har med sig och Pentaxen ligger ofta hemma när jag ser kul motiv, sedan att man kan välja fokuspunkt direkt på förhandsvisnignen är ju en stor fördel som jag ser det, även HD videon verkar sköta sig bra och skärmen är ju knivskarp när man kollar på sina alster ;-)

Tack vare ett företagsabb hos 3 med fri surf är det bara att köra på med mobilsurf vilket går snabbt och smidigt via 3G och inte det minsta släp i hanteringen med telefonens program som med Nokian där ofta skärmen slocknade när man bytte funktioner eller körde program, så för mig och mina behov ett jättelyft.

De antennproblem som nämdes vid lanseringen är ett USA fenomen då deras mobilnät är omordernt och i sina bästa delar motsvarar det vi hade i Sverige för 5-6 år sedan så ingen orsak till oro för att det ska vara ett stort problem här hos oss, självklart har alla operatörer sina vita fläckar men det är det samma oavsett mobilfabrikat.

Såg någon som nämde när de började med mobiltelefon och för min del var det 1972 och en landbaserad version av sjöfartens VHF system, via öppen radio och man måste veta var bilen man skulle ringa till befann sig för att få kontakt via rätt basstation och bil var nödvändigt då utrustnigen vägde ca 30 kg satt fastbultat i bagagerummet och måste anslutas till ett 12V system ;-)

Men det funkade och var revolution då, idag skrattar man åt det och får gå till tekniska museet för att titta på prylarna ;-)
 
ANNONS