Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS i objektivet istället för huset

Produkter
(logga in för att koppla)
Va tyst det blev?
Jo visst, nu skall ni få se på f-n, nu blir det andnöd!

Mina gamla Minolta objektiv, från 1985, med den då lanserade bajonett A, den som kom med kamerahuset Minolta 7000, fungerar även perfekt med ett nytt kamerahus från 2009, Sony A900!

35/2,8, pris 1985, ca. 900:-
50/1,7, pris 1985, ca. 900:-
135/2,8, pris 1985, ca. 1100:-, pris 2009, ca. 15000:- (!)

Här ser, vem som helst, fördelen med antiskak i kamerahuset (AS), alla gamla Minolta objektiv, från 1985 och framåt, samt alla Sony objektiv, får automatiskt antiskak!
Den som spar han har ...!
:), :), :)

Begagnade objektiv, i perfekt skick, måste vara rena fyndet, finns i mängder, hur många tillverkade inte Minolta under de gångna åren?

Lite fusk att att använda Sigma :) ... men om objektiven, förutom antiskak, är lika så är det ju ett perfekt exempel på vad antiskak i objektiven kostar. .
Då borde ju Nikons och Canons billgaste kitgluggar med IS/VR skänkas bort tillsammans med en slant. De kostar nämnligen mindre än mellanskillnaden mellan uppräknade Sigmaobjektiv.

För att kasta in lite mer bränsle i elden....

Det är ju bevisat gång på gång att tilt/shift objektivens optiska egenskaper förändras till det sämre när de tiltas/shiftas. När den optiska antiskaken i Canikons gluggar arbetar så flyttas defakto ett linspaket. Borde inte de optiska egenskaperna påveras av detta? Kanske minimalt men en påverkan måste väl inträffa?

Va tyst det blev?
Jo visst, nu skall ni få se på f-n, nu blir det andnöd!

Mina gamla Minolta objektiv, från 1985, med den då lanserade bajonett A, den som kom med kamerahuset Minolta 7000, fungerar även perfekt med ett nytt kamerahus från 2009, Sony A900!

35/2,8, pris 1985, ca. 900:-
50/1,7, pris 1985, ca. 900:-
135/2,8, pris 1985, ca. 1100:-, pris 2009, ca. 15000:- (!)

Här ser, vem som helst, fördelen med antiskak i kamerahuset (AS), alla gamla Minolta objektiv, från 1985 och framåt, samt alla Sony objektiv, får automatiskt antiskak!
Den som spar han har ...!
:), :), :)

Begagnade objektiv, i perfekt skick, måste vara rena fyndet, finns i mängder, hur många tillverkade inte Minolta under de gångna åren?

Men vem vill använda gamla avdankade Minoltagluggar på en A900. Då blir ju bilderna skarpa direkt :) För er som följt AF tråden om 5DmkII i Canonformumet vet vad jag pratar om

För att kasta in lite mer bränsle i elden....

Det är ju bevisat gång på gång att tilt/shift objektivens optiska egenskaper förändras till det sämre när de tiltas/shiftas. När den optiska antiskaken i Canikons gluggar arbetar så flyttas defakto ett linspaket. Borde inte de optiska egenskaperna påveras av detta? Kanske minimalt men en påverkan måste väl inträffa?

Aj, aj! Nu är du inne och klampar på tabubelagda områden.
Vad jag hört, och det direkt från Canikonfolket (hör inte du dit?) så har det inte någon som helst inverkan.
I ett Canikonobjektiv kan linserna halka runt hur som helst utan inverkan på den optiska kvalitén :)

Micke.

Aj, aj! Nu är du inne och klampar på tabubelagda områden.
Vad jag hört, och det direkt från Canikonfolket (hör inte du dit?) så har det inte någon som helst inverkan.
I ett Canikonobjektiv kan linserna halka runt hur som helst utan inverkan på den optiska kvalitén :)

Micke.

Kan linserna halka runt hur som helst, utan inverkan på den optiska kvalitén, i objektiv från Canon och Nikon?

Jag hade väl oxå misstänkt det!

Men vi med Minolta/Sony/Zeiss objektiv, som kräver bättre precision och skärpa, har alltid alla linser, i objektiven, ordentligt monterade, inget skrammel, bara precision!

Sensorn borde väl åtminstone gå att röra i ett och samma plan.

Sen kan det ju vara så, att även om den optiska effekten av förskjutningen av en linsgrupp i ett IS-objektiv är ofördelaktig, kan den stabiliserande inverkan på bilden ändå göra att bilden blir skarpare än vad den hade varit utan IS, men med mer skakningsoskärpa. Skulle det då vara så att man har ordnat sig förutsättningar för att köra utan både IS och skakningar, exempelvis genom ett bra stativ, då finns det en enkel åtgärd som man vidtager: IS OFF.

Konsten att äta kakan och ändå ha den kvar.

Lol... :)

Lars, har du någonsin sett monteringstoleranserna för ett linssystem i en Minolta-glugg? Trodde inte det.
Förflyttningen / vinkelförskjutningen av linsgruppen (vilket system man nu valt) för max korrigering i ett IS/VR-system i objektivet - på en 100mm eller över - är MYCKET mindre än monteringstoleranserna för ett normalt zoomobjektiv, framför allt de typer som har ett lättgående internfokussystem (dvs 90% av alla tillverkade, även "dyringar" från Zeiss-Contax-Leica). Olympus, Pentax och andra som använder husbaserade IS-system har alltså betydligt högre "avvikelser i linssystemet" än vad ett IS/VR-system i sig självt innebär... Att förflytta projektionen 10 pixlar motsvarar en vinkelförskjutning på ca 0.035º på ett 100mm-objektiv, och oberoende av hur dyrt minoltaobjektiv man köper så finns det större avvikelser än så inom objektivets montering.

Den OFRIVILLIGA och OKONTROLLERADE linsrörelsen på enskilda linser i ett objektiv för husbaserade IS-system är alltså större än linsrörelsen på IS/VR-gruppen.

Det är lustigt vad territoriala människor kan bli om sin kamera... :) Nästan som bilar i USA...

Jag ger högaktningsfullt f*n i vilket system som används - båda fungerar utmärkt, och väldigt få (antagligen ingen) på detta forum har kompetens att fullständigt utvärdera och jämföra systemens för- och nackdelar.

Tjafset är ok, men att framstå som om att man har ett absolut och sant svar på frågan är väl kanske lite mycket? :) Att TRO att man har ett absolut och sant svar på frågan betyder i detta fall ungefär lika mycket som en religös övertygelse.

DU vet, men din granne som är Zen-buddist VET nåt annat. :)

Men visst kan det bli intressanta diskussioner/spekulationer av det!

Kan någon klok individ förklara hur Canon lyckas bygga in IS i sitt (faktiskt riktigt bra kitobjektiv) 18-55IS för ingenting? Enligt prisjakt kostar det 1295:- och om Sigmas priskillnader gäller ska vi Canonägare få ett par hundralappar för att vi tar emot det.

Objektivet säljs tillsammans med Canons DSLR-volymkameror, så alla spekulationer om att man skulle skicka med det på köpet med förlust är helt orealistiska.

Lol... :)

Lars, har du någonsin sett monteringstoleranserna för ett linssystem i en Minolta-glugg? Trodde inte det.
Förflyttningen / vinkelförskjutningen av linsgruppen (vilket system man nu valt) för max korrigering i ett IS/VR-system i objektivet - på en 100mm eller över - är MYCKET mindre än monteringstoleranserna för ett normalt zoomobjektiv, framför allt de typer som har ett lättgående internfokussystem (dvs 90% av alla tillverkade, även "dyringar" från Zeiss-Contax-Leica). Olympus, Pentax och andra som använder husbaserade IS-system har alltså betydligt högre "avvikelser i linssystemet" än vad ett IS/VR-system i sig självt innebär... Att förflytta projektionen 10 pixlar motsvarar en vinkelförskjutning på ca 0.035º på ett 100mm-objektiv, och oberoende av hur dyrt minoltaobjektiv man köper så finns det större avvikelser än så inom objektivets montering.

Den OFRIVILLIGA och OKONTROLLERADE linsrörelsen på enskilda linser i ett objektiv för husbaserade IS-system är alltså större än linsrörelsen på IS/VR-gruppen.

Det trodde jag inte, vadå?

Jag har själv bytt bajonetten till en Minolta glugg, 50/1,7 MF, från 1973, då behövdes en del demontering göras, väl inne i gluggen insåg jag hur otroligt fint byggt det var, allt minutiöst exakt monterat.

Minolta tillverkade gluggar åt Leica, under många år, på 1970-80-talet, jag är inte förvånad över det, faktiskt!

Troligen vågade man inte samarbeta med Canon eller Nikon, kan det ha varit för mycket skrammel i deras gluggar?

De flesta av Nikons AI-AIS-gluggar håller ganska exakt samma kvalitet som detta 50/1.7-objektiv du talar om, jag vet - jag har monterat isär ett antal! Jag har även monterat isär (och modifierat, och satt ihop) ett par andra Minolta- och Contaxobjektiv för konvertering till Nikon eller Canon, så jag vet hur bra de är. Nikons AIS och Canons FD från samma tid håller faktiskt ungefär samma kvalitet, men det är inte det det handlar om...

Ta Zeiss/Pentax/Olympus senaste zoomar, t.ex. För att göra AF-funktionen så snabb som möjligt så använder man IF i en ganska lös gänga, för att få så litet förflyttningsmoment som möjligt. All tröghet du känner i fokusringen sitter i själva fokusringen - inte i snäckan som styr linsgruppen - den vickar ganska löst. Samma sak med yttertuben, den primära rörliga delen som styr brännvidden. Lägg ihop rörligheten i och mellan dessa delar så kommer du upp i betydligt större rörlighet än den som finns i en IS/VR-grupp.

Så vill man klanka ner på ett objektivbaserat IS/VR-system så kan man lika gärna klanka ner på Pentax/Olympus/Zeiss senaste 30.000kr-zoomar - förflyttningstoleranserna längs den optiska axeln är större där än i det exempel man ratar som "oacceptabelt dåligt och vederstyggeligt" i objektivbaserade IS/VR-grupper.
Det är dock sälla jag ser en Olympus-entusiast klandra ett 90-250/2.8 (60.000kr) eller en Sony-entusiast dissa ett 70-200/2.8 (15-20.000?) pga dess "enorma" och uppenbarligen skadliga toleranser i monteringen av optiken. Jag undrar varför?

En extra linsgrupp inför en extra felkälla, det går inte att snacka bort. Däremot kan man öka monteringskraven så att det totala felet blir mindre än på ett objektiv med lägre krav, givetvis.

Hursomhelst så spelar de tekniska fallgroparna ingen roll så länge vi har slutresultat att titta på, dvs bilderna. Blev de bra?

ANNONS
Götaplatsens Foto