Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS-krångel

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddan

Aktiv medlem
Tjäna

jag har ett ef-s 17-55 2.8IS köpt begagnat och har aldrig testat ett annat IS objektiv. finns det ett test man kan göra för att verkligen få veta om det fungerar?

När jag testar att slå av och sedan på och försöker mig på att göra 2 identiska "skakiga" rörelser så blir det ingen stor skillnad..

Hej hej

IS motverkar inga parkinsonskakningar om de är de du tror. Prova ist att ta två bilder på något som du kan ha 1/10 dels sekund slutartid på, med/utan IS o se skillnaden.

Slå på IS-knappen till ON.
Sen tittar du i sökaren och förfäras över hur darrhänt du är.
Sen trycker du in avtryckaren till hälften och ser att du slutat vara darrhänt =)

Lättast att se är det på en kamera som har live view. Förstora bilden 10 gånger i displayen och du ser verkan av IS direkt.

Du kan också lägga örat alldeles intill objektivet och lyssna efter ett svagt tickande ljud. Kanske hör du även ett svagt vinande ljud. Stänger du av IS så blir det helt tyst. Då vet du i alla fall att IS inte har lagt av helt.

Då är min IS trasig med andra ord, tack för all hjälp nu ska det hemsökas, Tycker att man borde säga om nåt är trasigt..

ANNONS
Götaplatsens Foto