Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
IS och tejpade pinnar
- Trådstartare Warbird
- Start datum
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Men varför fråga ?
Du vill ju ändå tejpa pinnarna (fast Canon säger man inte ska göra det)
Du vill ändå använda IS på stativet (fast Canon säger att man inte ska göra det)
Och sen klagar du för att resultatet inte blir bra
Du ser ju på dina yes bilder att de blir bättre utan IS. Den är inte gjord för att användas på stativ. Inte förrän den på 300/2,8 IS kom ut. Alla tidigare objektiv ska den stängas av på.
Du vill ju ändå tejpa pinnarna (fast Canon säger man inte ska göra det)
Du vill ändå använda IS på stativet (fast Canon säger att man inte ska göra det)
Och sen klagar du för att resultatet inte blir bra
Du ser ju på dina yes bilder att de blir bättre utan IS. Den är inte gjord för att användas på stativ. Inte förrän den på 300/2,8 IS kom ut. Alla tidigare objektiv ska den stängas av på.
Senast ändrad:
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Warbird skrev:
Lars: Det är inte "IS på stativ" som är problemet.
Läs om!
Gå tillbaka till trådstarten eller titta på bilden på YES-flaskan på sidan 2.
Ja jag tittade på yes bilderna. f/13 utan IS är skarp. f/13 med IS är mycket oskarp.
Varför säger du att IS är inte problemet ???
Warbird
Aktiv medlem
Lars, därför att den mittersta bilden (titta igen så ser du att den består av tre delar), IS och bländare 11 (dvs fullt öppet) är skarp, liksom den blir utan IS. Däremot "flippar" IS när jag bländar ner.Lars Johnsson skrev:
Ja jag tittade på yes bilderna. f/13 utan IS är skarp. f/13 med IS är mycket oskarp.
Varför säger du att IS är inte problemet ???
Det har inte med stativ att göra, jag får samma resultat om jag handhåller.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Men använde du stativ på bilderna eller ?
Jag läste precis om det i Canons Lenswork book III. Och även i en katalog från Canon.
Det är precis så här det blir när IS (malfunction) på stativ
Jag läste precis om det i Canons Lenswork book III. Och även i en katalog från Canon.
Det är precis så här det blir när IS (malfunction) på stativ
Warbird
Aktiv medlem
Jodå, jag använde stativ på bilderna i tråden, men bara för att få så likadana förutsättningar som möjligt mellan bilderna. Att denna "gamla" IS inte trivs ihop med stativ är jag fullt medveten om, det syns tydligt i sökaren att bilden "driver iväg" om man håller avtryckaren halvt nedtryckt en stund.
(Snart är det ändå s**t samma, för jag köpte ett Canon orginal 1.4 för 10 minuter sedan.)
(Snart är det ändå s**t samma, för jag köpte ett Canon orginal 1.4 för 10 minuter sedan.)
elbe
Avslutat medlemskap
Ytterpunkter
Hej!
Testade att tejpad 1,4x extender med 100-400L IS och det fungerar utmärkt enda kravet är att välja "Automatiskt vald fokuspunkt" och då funkar fokus på de tre längst till vänster eller höger. Det fungerar oxå med manuellt val av någon av dessa sex punkter. Inga problem med vare sej IS eller fokus och den fäster utan tvekan i så pass dåligt ljus som ISO1600 1/6s bl 5,6 (8).
Testat med 40D och Kenko Pro 300 1,4x med tejpade pinnar.
/Leif
Hej!
Testade att tejpad 1,4x extender med 100-400L IS och det fungerar utmärkt enda kravet är att välja "Automatiskt vald fokuspunkt" och då funkar fokus på de tre längst till vänster eller höger. Det fungerar oxå med manuellt val av någon av dessa sex punkter. Inga problem med vare sej IS eller fokus och den fäster utan tvekan i så pass dåligt ljus som ISO1600 1/6s bl 5,6 (8).
Testat med 40D och Kenko Pro 300 1,4x med tejpade pinnar.
/Leif
elbe
Avslutat medlemskap
Färgproblem?
Hej!
Nu är det så dåligt ljus så med handhållet o långa tider så blir det ju skakningsoskärpa med.
Lite komiskt men på alla provmotiv utom ett fungerar AF och IS bra men på en orangeröd sprayburk med vit bakgrund, liknande röda nyans som i din testbild, så får jag samma fenomen vid nerbländning, inte annars. Inga problem med några andra färger, vare sej orange, mörkbrunt, ljusbrunt, eller knallrött m.m. som jag provat på. Har provat på bl 8 (11) och 11 (16). På 5,6 (8) är det inga problem på sprayburken heller.
Ska testa mer till helgen i dagsljus och ladda upp några prov om fenomenet uppträder igen med samma färgburk eller vid något annat motiv.
/Leif
Hej!
Nu är det så dåligt ljus så med handhållet o långa tider så blir det ju skakningsoskärpa med.
Lite komiskt men på alla provmotiv utom ett fungerar AF och IS bra men på en orangeröd sprayburk med vit bakgrund, liknande röda nyans som i din testbild, så får jag samma fenomen vid nerbländning, inte annars. Inga problem med några andra färger, vare sej orange, mörkbrunt, ljusbrunt, eller knallrött m.m. som jag provat på. Har provat på bl 8 (11) och 11 (16). På 5,6 (8) är det inga problem på sprayburken heller.
Ska testa mer till helgen i dagsljus och ladda upp några prov om fenomenet uppträder igen med samma färgburk eller vid något annat motiv.
/Leif
elbe
Avslutat medlemskap
Hej!
Fick tillfälle att göra en test i det verkliga idag när jag råkade på en älgko med kalv nere vid Orsasjön. Lite långt håll, kring 380m, så konvertern kom verligen till användning. Bilden är ett 2Mpix-utsnitt av originalet och anpassad till forumets krav.
Utrustning:
40D, Kenko Pro 300 1,4x, 400mm handhållet med halvskapligt naturligt stöd. (1,6x1,4x400=~900mm).
Iso800, 1/250s, bl8 (11) med den nedre av de tre högra fokuspunkterna vald.
Fick ytterligare 12 bilder med samma bländare utan problem med vare sej AF eller IS, snabbt och klockrent.
/Leif
Fick tillfälle att göra en test i det verkliga idag när jag råkade på en älgko med kalv nere vid Orsasjön. Lite långt håll, kring 380m, så konvertern kom verligen till användning. Bilden är ett 2Mpix-utsnitt av originalet och anpassad till forumets krav.
Utrustning:
40D, Kenko Pro 300 1,4x, 400mm handhållet med halvskapligt naturligt stöd. (1,6x1,4x400=~900mm).
Iso800, 1/250s, bl8 (11) med den nedre av de tre högra fokuspunkterna vald.
Fick ytterligare 12 bilder med samma bländare utan problem med vare sej AF eller IS, snabbt och klockrent.
/Leif
Bilagor
elbe
Avslutat medlemskap
Warbird skrev:
Eftersom du har samma uppsättning prylar som jag så ska det bli intressant att höra dina resultat. Vad gäller IS-problemet så går det alldeles utmärkt att prova på stativ.
Hej!
Försökte återskapa problemet idag i dagsljus med samma sprayburk som motiv men lyckades inte. Försökte med bl5,6, 8, och 11 vid 400mm. Kombinationen Kenko Pro 300 1,4x med EF 100-400 f5,6L IS fungerar klockrent på fri hand med min 40D.
Hur de fungerar på stativ vet jag inte. Ser heller ingen ide att prova eftersom objektivet inte är gjort för fotografering på stativ med IS aktiverat.
/Leif
Warbird
Aktiv medlem
elbe skrev:
Hej!
...
Kombinationen Kenko Pro 300 1,4x med EF 100-400 f5,6L IS fungerar klockrent på fri hand med min 40D.
...
Det gör det för mig också, men det är vid nedbländning som IS fnattar ur. Och med fnattar ur så menas inte att IS inte fungerar perfekt, utan mer totalfnattar, typ...
Håkan: Om du låter bli att "läsa snabbt" så står svaret i tråden här. Du behöver tom bara läsa mina inlägg för att få svar på vad jag har för problem om du har bråttom.
Edit: Jag läste nog snabbt själv!
Du provade alltså på olika bländare, Leif?
elbe
Avslutat medlemskap
Warbird skrev:
Edit: Jag läste nog snabbt själv!
Du provade alltså på olika bländare, Leif?
Exakt! Och utan problem! De som hände härom kvällen vet jag inte vad de berodde på. Jag har inte lyckats återskapa problemet "i fält" s.a.s. i.a.f.
/Leif
Warbird
Aktiv medlem
Från första sidan av tråden:
/Mats
Tejpningen fungerar lika på alla konvertrar som "rapporterar att dom finns", bl.a. Canon's.Warbird skrev:
EOS kameror "under" 1-serien stänger av autofocuseringen om bländaren är mindre än 5.6. Om man som i mitt fall använder ett 100-400L som har 5.6 och kopplar på en 1.4x konverter så vägrar kameran ens att försöka fokusera. För att komma förbi detta så kan man sätta tejp på 3 pinnar på konvertern, vilket gör att kameran inte känner av den finns där. AF fungerar lite långsammare än utan konverter, men ändå fullt ok.
/Mats
Warbird
Aktiv medlem
4 sekunder! 
Det finns 3 pinnar som är lite för sig själv på konvertern, dom är det INTE, utan de tre från andra hållet.
Här är en sida med bilder:
http://www.michaelfurtman.com/taping_the_pins.htm
/Mats
Det finns 3 pinnar som är lite för sig själv på konvertern, dom är det INTE, utan de tre från andra hållet.
Här är en sida med bilder:
http://www.michaelfurtman.com/taping_the_pins.htm
/Mats