Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS problem med 500

Produkter
(logga in för att koppla)

IngemarO

Aktiv medlem
När jag fotar med mitt 500/4 IS och har IS inkopplad så "vandrar" fokuspunkten uppåt när jag trycker av. Och sen när jag slutar så glider den tillbaka.Det händer inte när jag kopplar ur IS. När jag sen tittar på bilderna (serietagning) så syns det att kompositionen har ändrats lite under tagningen.
Har testat med stativ och trådutlösare men det blir ingen skillnad.
Har stor erfarenhet av 300/2,8 IS och där så är fokuspunkten helt stilla.
Är det nån här på Fotosidan som upplevt samma sak eller har nåt tips?

Ingemar...

Tyvärr så är det väl inte så många som äger ett sådant überobjektiv som detta här på FS.
Tror jag hade försökt att kolla upp det på nåt utländskt forum istället.
Eller eventuellt kontakta Canons serviceavdelning och höra vad de säger.
Hoppas det löser sig för dig iaf. Mvh Mattias

Detta märker jag av på mitt 100-400 också.. så jag är mycket intresserad av att se vilken logisk förklaring vi får!

IngemarO skrev:
När jag fotar med mitt 500/4 IS och har IS inkopplad så "vandrar" fokuspunkten uppåt när jag trycker av. Och sen när jag slutar så glider den tillbaka.Det händer inte när jag kopplar ur IS.
Samma sak på mitt 70-300DO.

Är det nån här på Fotosidan som upplevt samma sak eller har nåt tips?
Tryck ned till hälften och vänta med avtrycket till IS har stabiliserat sig. Bortsett från ovan nämnda "vandring" fungerar IS effektivare om man gör så också.

Ett annat tips är att man bör stänga av IS på stativ. Även om objektivet är av senare generation som sägs känna av stativmontering så "driver" IS långsamt vilket ger oskärpa på längre tider.

Jag har ett 300/2,8 IS som jag fotat väldigt mycket med. Så jag har lärt mig tekniken med IS. Och jag har alltid använt IS även på stativ. Och med 300an så driver inte IS en enda tiondels millimeter.
Jag köpte ju det här objektivet främst för att det hade IS, och brännvidden förstås, så jag tycker inte att lösningen är att stänga av IS.
Och kontaktar jag Canon så blir nog svaret "det har vi aldrig hört förut"

Mvh, Ingemar...

IngemarO skrev:
Jag har ett 300/2,8 IS som jag fotat väldigt mycket med. Så jag har lärt mig tekniken med IS. Och jag har alltid använt IS även på stativ. Och med 300an så driver inte IS en enda tiondels millimeter.
Jag köpte ju det här objektivet främst för att det hade IS, och brännvidden förstås, så jag tycker inte att lösningen är att stänga av IS.
Att stänga av IS just bara vid användning på stativ var ett tips som framfördes för att undvika en annan egenhet (ett betydligt långsammare och för ögat omärkligt "drivande") med IS.

Prova att ta bilder med och utan IS på stativ med självutlösare och längre tid än 1/5 sekund. För mig blir IS-bilden klockrent suddigare varenda gång och därför väljer jag att stänga av IS på stativ. Egentligen behöver jag bara göra det på riktigt långa tider men det är lättare att komma ihåg om jag gör det varje gång. Du gör självfallet precis som du själv vill.
Och kontaktar jag Canon så blir nog svaret "det har vi aldrig hört förut"
Ja, jag har hittills haft kontakt med Canons support i två ärenden och tyvärr blev jag besviken båda gångerna.

Hejsan Ingemar och er andra!
Som ägare till ett sådant objektiv sedan snart tre år så känner jag egentligen inte igen problemet. (inte heller i ngn av de andra generationer/objektiv jag ägt/testat! ex 100-400IS, 28-135IS, 24-105IS, 70-200IS, 300 4IS mfl).

*Jag upplevde dock att jag jag hade tillfälliga vandringar av hela sökarbilden när jag använde den på min analoga EOS 1nHS. (Är det att hela sökarbilden vandrar som du menar, eller endast själva fokuspunkten?).

Men med min 1D så är allt stabilt och fint. Jag fick svaret av Canonfolkens att strömförsörjningen eventuellt var problemet med min 1n.. även om de såklart skall vara fullt kompatibla!

Att själva fokuspunkten vandrar har jag nog aldrig upplevt, det låter högst frustrerande!!

MVH Niclas,

Jag var tvungen att testa...

Hela sökarbilden flyttar sig en aning då IS stabiliserar bilden. Förslagsvis är rörelsen märkbart större på ett 500mm än på ett 300mm. Dessutom är objektivet tyngre och längre, vilket förmodligen bidrar till den ökade rörelsen. Men fokuspunkterna rör sig inte, eller ja, alltså eftersom hela sökarbilden rör sig, så rör ju sig AF-punkterna med ;). Jag ser inget fel med detta då det är så som IS-funktionen arbetar.

Nedan EF 500/4L IS 1/20 på stativ med trådutlösare
(IS överst)

Bilagor

• isvsnois.jpg
    isvsnois.jpg
    39.5 KB · Visningar: 985
Okey, så det är inte frågan om att af,punkterna rör sig.. det lät lite knepigt tyckte jag.

Jo logiskt nog så svävar sökarbilden en minimal anings innan den jobbar optimalt. Detta ser jag som ngt helt naturligt och kanske är det därför jag inte reagerar på det. Eftersom IS,en MÅSte få en anings tid på sig!

Så är det mer eller mindre tydligt i alla IS,objektiv som jag hanterat. Säkerligen mer tydligt i de längre brännvidderna. Ovasett brännvidd i ett IS,objektiv så måste gyron få tid att arbeta in sig...

Skulle tro att detta är löst. Allt är som det skall vara Ingemar, om det inte är så att bilden svävar ologiskt länge efter stabiliseringen satt igång såklart och utan att man virvlar runt med objektivet.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jo logiskt nog så svävar sökarbilden en minimal anings innan den jobbar optimalt. Detta ser jag som ngt helt naturligt och kanske är det därför jag inte reagerar på det. Eftersom IS,en MÅSte få en anings tid på sig!
Att IS måste få tid på sig att stabilisera är logiskt men att den för den skull skall flytta sökarbilden en förhållandevis stor bit i en bestämd riktning och lika mycket varje gång är inget jag finner någon logisk förklaring till. Däremot har jag lärt mig att acceptera egenheten.

Att Ingemar har ett objektiv som inte har denna egenhet tyder möjligen på att det inte är en konstruktiv egenhet hos IS utan kanske en justeringsfråga???

I både mitt 500/4 IS och 300/2,8 IS flyttar sig sökarbilden en aning när IS stabiliseras först. Det är fullt normalt och alla andra tele med IS jag använt har uppfört sig så.

Som jag skrev tidigare så har jag fotat mycket med 300/2,8 IS så jag vet hur IS ska uppföra sig. Har även ett 70-200 med IS.

IS tar ca en sekund för att stabilisera sig, det vet jag så jag låter det gå den tiden, eller mer. Men när jag trycker av så rör sig gruppen med IS uppåt ca en fokuspunkt. (Skrev väl lite otydligt först, det är inte punkten utan IS gruppen som rör sig).

Och när jag släpper avtrycket så går den tillbaka. Och det syns när man använder serietagning, bilden har rört sig lite under exponeringen. Och då blir det inte lika skarpt.

Har testat med stativ och trådulösare, och låtit IS få tid att stabilisera sig. Men samma sak händer.
Så har det aldrig varit med 300an.

Känner inte att problemet är löst.

Ingemar...

Ger väl antagligen inget för er Canonister..=)

men har nog tyvärr upplevt det någon gång också på min nikon zoom. Tror iaf det som är i min optik är bara så...

det tar ju inte mer än en millisekund så är den beredd men..den har skuttat lite grann vid serietagning..och då speciellt i Höjdformat, mild panorering i bil...

Och på stativ är det klockrent.

Ingemar, jag säger det igen:

Hela sökarbilden flyttar sig en aning då IS stabiliserar bilden. Förslagsvis är rörelsen märkbart större på ett 500mm än på ett 300mm. Dessutom är objektivet tyngre och längre, vilket förmodligen bidrar till den ökade rörelsen.

Att du inte har märkt av det på 300mm kan ju vara för att rörelsen är mindre.

Både jag och Lars har samma fenomen, vilket innebär att a) alla tre har felaktiga objektiv, eller b) alla tre har fullständigt normala objektiv. Jag orkar inte i kväll, men i morgon kan jag ställa upp och skjuta av en serie. Men som sagt..det är ju lite skillnad på 300mm och 500mm.

Skickar med en bild som illustrerar problemet. Lade ihop fyra bilder i Photoshop, exakt matchade.
Serietagning med Mark IIN, kameran på stativ (Manfrotto 075 med Wimberly Head, fastlåst)
IS hade fått tid att stabilisera sig. Vindstilla, fågeln rörde sig inte.

Översta fågeln är den första bilden i serien.
Och tendensen är lika hela tiden.

Bländare 4,5
Tid 1/800 s
ISO 640

Tycker inte det här är normalt.

Ingemar...

Bilagor

• is.jpg
    is.jpg
    40.5 KB · Visningar: 376
Senast ändrad:
ujj..ja det där såg inte så bra ut, att den fortsätter att vandra mellan exponeringarna. Jag återkommer i tråden i morgon med testbilder från mitt

Ingemar är bilden tagen med trådutlösare?
Läste i en annan tråd att IS vid för stabila förhållanden försöker kompensera för vibrationer som inte existerar.

IngemarO skrev:
Skickar med en bild som illustrerar problemet. Lade ihop fyra bilder i Photoshop, exakt matchade.
Serietagning med Mark IIN, kameran på stativ (Manfrotto 075 med Wimberly Head, fastlåst)
IS hade fått tid att stabilisera sig. Vindstilla, fågeln rörde sig inte.

Översta fågeln är den första bilden i serien.
Och tendensen är lika hela tiden.

Bländare 4,5
Tid 1/800 s
ISO 640

Tycker inte det här är normalt.

Ingemar...

Detta har jag aldrig sett, med ngt av mina IS,objektiv..
Knepigt värre måste jag säga.
Här ser vi ju att Linselementet har flyttat sig i små etapper under den korta exp,tiden..

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto