Annons

ISO i exif info hos D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilox

Ny medlem
Är det nått jag inte förstår? Varför ser jag inte ISO informationen i Exif-infon i mina D70-bilder? Detta är ju t.ex. viktigt om man har fördefinierade profiler i NI.

Ingen som har svar på detta? Jag hittar heller inte info om ISO i exif, verkar mycket dumt om det inte finns öht.

//Christian

Nu läste jag om makernote, ska finns där nånstans tydligen men man behöver Nikons programvara. Det här vara det dummaste jag sett på länge i kameraväg. Dumt och följa standarden...

krisen skrev:
Det här vara det dummaste jag sett på länge i kameraväg. Dumt och följa standarden...
Vet inte om det är sant men i ett av forumen som fanns länkat till ovan trodde någon att det kunde ha att göra med att Nikon på D100:an har HI-1 och HI-2 för högre "ISO-tal" och ISO-fältet skall vara rent numeriskt. Det skulle kunna förklara att Nikon tvingats lägga det i en egen tag.

Detta lilla program (http://www.worldatwar.org/photos/exif/) skrivet i Perl klarar av att plocka ut vissa av Nikons Makernote-taggar. Jag hittade ISOSetting bland dem när jag kollade på en JPEG från min D70. Den hittar några som den inte känner igen så man kan nog bättra på programmet. Det borde inte vara så svårt att, utifrån detta, skriva en php-kodsnutt som plockar ut rätt del av Makernote-taggen.

egrh skrev:
Du kan se ISO-värdet om du använder Nikon View.
/Robert

Jo, jag ska prova det, men det känns ändå som en långsökt lösning. Jag vill kunna läsa av det direkt för användning på www också.

Max Zomborszki: Tack, ska ta och titta på de länkar du klistrat in. Får se om det går att få utt något vettigt av det.

MVH C

krisen skrev:
Jo, jag ska prova det, men det känns ändå som en långsökt lösning. Jag vill kunna läsa av det direkt för användning på www också.
Är det just PHP du använder? Det finns tydligen ett gäng bibliotek som kan parsa EXIF och till viss mån även Makernotes.

Jag är ingen fena på PHP men här var ett bibliotek (http://www.offsky.com/software/exif/) jag hittade som verkar trevligt men tyvärr inte tar Nikons Makernotes. Dock så tror jag det är simpelt att lägga till sådan support. I Image-ExifTool (den andra länken jag skickade) hittar du i filen lib/Image/ExifTool/Nikon.pm de olika taggarna för just Nikons Makernotes. En sökning på "php exif makernote" på Google gav ett gäng trevliga träffar.

Personligen skriver jag mitt webbfluff i Perl/CGI så för mig var detta bibliotek precis vad jag behövde...

En fulvariant är ju att köra tex exiftool på bilderna när du laddar upp dem och använder utdatat för att skapa gallerisidan (kopierar bara in ISO-värdet).
Källkod:
otherside:~>./exiftool -S -ISOSetting DSC_0526_N_Normal.JPG
ISOSetting: 0 200
Men det är så klart mer elegant att göra allt ifrån PHP. Samtidigt så gör du ju opensourcevärlden en tjänst om du utökar ett sådant bibliotek ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto