Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
jag blir tokig!!!!
- Trådstartare nikmo
- Start datum
keckax
Aktiv medlem
nikmo skrev:
hej alla!
hjälp mig välja, har läst här i forumen men aldrig fått något direkt svar.
tokina 12-24 vs sigma 10-20???
rockwell föredrar tokinan men alla verkar klaga över CA?
blir galen här, hjälp mig!!!
tack
Slappna av! Vilken av dom du än väljer blir du säkert nöjd! Snacka om I-landsproblem!!
Själv Har jag Sigma 10-20 och den är skarp och bra. Samma gäller för Tokina 12-24, har jag hört/läst.
Den största skildnaden är nog lite bättre ljusstyrka på Tokinan och Sigman är lite vidare.
Kör ole dole doff... Var nöjd och fota. Svårare är det inte!
/K
Makten
Aktiv medlem
Utan att ens ha petat på någon av dem:
Tokina:
+Gediget (verkar det i alla fall)
+Skarpt
+Något ljusstarkare
-Tyngre
-Inte lika vidvinkligt
-CA
Sigma:
+Mindre och lättare
+HSM (tyst och snabb AF)
-Inte lika bra skärpa ända ute i hörnen
-Inte lika ljusstarkt
CA ser jag inte som nåt problem egentligen. Det går finfint att korrigera bort nästan helt i Photoshop med "lens correction", och oftast syns det ändå inte.
Skärpa i hörnen är lite extra känsligt hos ett vidvinkelobjektiv, men å andra sidan kan man ofta blända ner en smula då man klarar att handhålla rätt långa tider.
Jag tycker att du ska försöka klämma på dem i nån butik. Då brukar man kunna utesluta det ena eller andra på ren känsla
Tokina:
+Skarpt
+Något ljusstarkare
-Tyngre
-Inte lika vidvinkligt
-CA
Sigma:
+Mindre och lättare
+HSM (tyst och snabb AF)
-Inte lika ljusstarkt
CA ser jag inte som nåt problem egentligen. Det går finfint att korrigera bort nästan helt i Photoshop med "lens correction", och oftast syns det ändå inte.
Skärpa i hörnen är lite extra känsligt hos ett vidvinkelobjektiv, men å andra sidan kan man ofta blända ner en smula då man klarar att handhålla rätt långa tider.
Jag tycker att du ska försöka klämma på dem i nån butik. Då brukar man kunna utesluta det ena eller andra på ren känsla
m.bucht
Aktiv medlem
Jag har kört Sigmas 10-20 sedan i juni och är över förväntan jätte nöjd med den.
Som tidigare skrev så är den inte skarp i hörnen fören du bländat ned ett par steg.
Men med tanke på hur lite man kanske använder en sådan här oktik så tycker jag att priset har en viss betydelse också, därför valde jag Sigman!
//Mattias Bucht
Som tidigare skrev så är den inte skarp i hörnen fören du bländat ned ett par steg.
Men med tanke på hur lite man kanske använder en sådan här oktik så tycker jag att priset har en viss betydelse också, därför valde jag Sigman!
//Mattias Bucht
keckax
Aktiv medlem
Makten skrev:
Utan att ens ha petat på någon av dem:
Tokina:
+Skarpt
+Något ljusstarkare
-Tyngre
-Inte lika vidvinkligt
-CA
Sigma:
+Mindre och lättare
+HSM (tyst och snabb AF)
-Inte lika ljusstarkt
Jag tycker att du ska försöka klämma på dem i nån butik. Då brukar man kunna utesluta det ena eller andra på ren känsla![]()
Vad gäller CA så har faktiskt Tidningen foto ett "test" där dom tycker att Nikon 12-24/4 är värre i det avseendet än Tokinan!
Så något större problem är det nog inte.
/K
Palletheking
Aktiv medlem
Som skötare inom psykiatrin skall jag försöka bota din psykos. Jag tror att Tokinan är den bättre gluggen. Av de tester som finns att tillgå så får Tokinan genomgående bra omdömen. Sigman har inte fått lika enhetligt bra betyg som Tokinan, även om den inte på något sätt verkar vara en skitglugg. Fördelen med Sigman är dess något vidare omfång, nackdelen den sämre variabla ljusstyrkan. Tokinan har jag inte läst ett ont ord om, visserligen vinner Nikons original 12-24 med en noslängd men prisvärdheten hos Tokinan är odiskutabel. Förmodligen blir du nöjd med vilken av de, du än väljer. Bägge är mycket välbyggda.nikmo skrev:
hej alla!
hjälp mig välja, har läst här i forumen men aldrig fått något direkt svar.
tokina 12-24 vs sigma 10-20???
rockwell föredrar tokinan men alla verkar klaga över CA?
blir galen här, hjälp mig!!!
tack
Senast ändrad:
Zoso
Aktiv medlem
keckax skrev:
Vad gäller CA så har faktiskt Tidningen foto ett "test" där dom tycker att Nikon 12-24/4 är värre i det avseendet än Tokinan!
Så något större problem är det nog inte.
/K
Där ser man, jag äger Nikons 12-24 och jag kan inte ens tvinga fram någon CA från den, men jag har ingen tätpixlad sensor heller
/kent.
keckax
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Där ser man, jag äger Nikons 12-24 och jag kan inte ens tvinga fram någon CA från den, men jag har ingen tätpixlad sensor heller
/kent.
Tror knappast Nikons glugg är problematisk. Vill bara poängtera att snacket om CA på Tokinan antagligen bara kan upptäckas om man verkligen letar!
/K