Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jul via weben

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
Hej,
har en tanke på att ha kontakt med nära o kära via webben under julen.
Tänkte då ev använda en greenscreen och byta bakgrund.
Har ni något bra förslag på program för detta?
Helst gratis då de inte kommer att användas så ofta.
Mottagaren lär ju behöva använda samma mjukvara.


/Thomas
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För själva kontakten kör du Teams, Zoom eller annan videokommunikationsplattform.
Vet inte hur avancerat greenscreen du vill göra. Men stillbilder som bakgrund funkar direkt i ovan nämnda appar.

Vill du vara mer avancerade behöver du en programvara som kommunikationsplattformen kan uppfatta som en kamera, men där du kan göra mer avancerade saker.
En gratis kul leksak är snap camera.
Lite mer proffsig är vMix som kan provas gratis med begränsad funktionalitet.
Elgato har nog också lite appar du kan prova.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För själva kontakten kör du Teams, Zoom eller annan videokommunikationsplattform.
Vet inte hur avancerat greenscreen du vill göra. Men stillbilder som bakgrund funkar direkt i ovan nämnda appar.
Det har dock en tendens att bli tämligen fransigt i kanten. Jag har sett att Werger på MSB kör med den typen av effekt också och han verkar koka lite som solens yta i konturerna. Det borde ju fungera lite bättre om man har enfärgad yta bakom, men jag har inte sett hur det blir.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det har dock en tendens att bli tämligen fransigt i kanten. Jag har sett att Werger på MSB kör med den typen av effekt också och han verkar koka lite som solens yta i konturerna. Det borde ju fungera lite bättre om man har enfärgad yta bakom, men jag har inte sett hur det blir.
Nej, inte är det någon vidare illusion som skapas. Men det beror som sagt på hur avancerad man vill göra julmötet.
Ljuset och bakgrunden gör skillnad.
En kollega på jobbet tog ett foto i ett av konferensrummen som han sedan hade som bakgrund när han jobbade hemma. En annan kollega som var i just det konferensrummet i ett Teams-möte blev väldigt konfunderad. För den andra satt ju inte där fast det såg ut så i teams.
 

thompan

Aktiv medlem
Jag har en grön tygbakgrund som jag tänkte använda och belysa.
En tanke var att man skulle kunna köra en kort loop av en filmsnutt så det blir lite rörelse, men det kanske är lite mer avancerat än jag trodde. De flesta tjänsterna verkar vara för företag.
Det som jag söker behöver inte vara jätte avancerat, tänkte att det fanns för privatpersoner något enklare.
Teams kanske är ok ändå och gratis i alla fall 60 min. Men man skulle vilja ha så man kan komma gå till kameran vid olika tillfällen, då rinner tiden iväg.
Det kanske får bli stillbild och byta lite ibland.
 

PMD

Aktiv medlem
Zoom, Teams och Google Duo kan vara programvaror att titta på.
Facetime om alla har Apple-prylar (telefon, platta eller dator). Undvik Skype.

Med en grönskärm bör skarven mellan bakgrund och levande människa bli bättre än utan, åtminstone enligt reklamen.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har precis provat zoom med en green screen och det fungerar alldeles utmärkt med både stillbild och film. Det man ska tänka på när man ersätter bakgrunden är samma saker som när man klipper in saker i sina stillbilder. Samma brännvidd, liknande ljus och färgbalans. Sen gör det ju ingenting om man matchar kläderna, inte lika trovärdigt med stickad jultröja i rymden...
Jag kopplade in min systemkamera som webkamera och bilden blev väldigt fin. Talet blev dock lite osynkat, så om någon har ett tips där så lyssnar jag gärna.
 

thompan

Aktiv medlem
Bra tips.
jag testade utan någon extra belysning,det blev lite konstigt precis när jag gick in i bilden. Undrar om jag kanske hade automatisk WB. Annars funkar det faktist.
Man får hålla på lite kanske man kan få till det någorlunda.
Jag beställde några enklare lampor. Får se om de hjälper till någorlunda.
 
ANNONS