Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julkort, beställa vart ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, då börjar det bli dags för att skicka julkort till släkt och vänner!

Tänkte ta ett kort på mig och fästmön, med en liten "God Jul" hälsning på sidan om!

Men vi har ingen fotoskrivare, så det får bli till att beställa bilder.

Så, vilka rekomenderar ni, bra pris och bra kvalitet, och gärna snabb leverans!


/Jocce
 

RolandM

Aktiv medlem
Valfritt fotolabb som kan leverera med otryckta baksidor. Antingen kan man välja ett 15x10 som får en trevlig bild och en hälsning samt en personlig hälsning som skriv med något som fastnar på plastpapper, eller så väljer man firmornas speciella julkortsalternativ, som de trycker icke fotografiskt på kartong,

I år har jag designat ett julkort per mottagare. Det går ju at välja i PS hur bilden ska se ut inklusive texter. Om sedan bilden tas ut på 15x20 eller 10x20 eller så, går det att skriva dit en personlig hälsning i det fria utrymmet, eller på baksidan.


Ja det finns labb som t ex Dox i Stocklholm som säkert kan hjälpa dig medan du väntar!

Fotolabo vet jag inte skriver något eller har annan text på baksidan av sina papper i "PRO"-tjänsten. Fotolabo är endast aktuellt om du har tålamodet att vänta en hel vecka på bilderna.
 

Yankee

Aktiv medlem
jonwam skrev:
Beställer nog bilder på barnen från OnOff, 15x20 cm för 1,95:-/st

/Johan
Gör inte det.
Varje gång jag eller någon bekant beställt därifrån blir korten dåliga. Färgerna försvinner eller blir blåaktiga så människor på bilden ser ut som lik.

Jättefina kort förvandlas till jättedåliga kort.

Ta proprint med den extra kostnaden istället.
 

hakanv

Aktiv medlem
...för andra året i rad...

...beställde vi våra julkort från OnOff med perfekt resultat. Julkorten kostade endast 1:95 st inklusive kuvert, och vi är mycket, mycket nöjda.

Vill bara nämna att de blev precis som på skärmen och jag har bara kalibrerat skärmen med Adobe Gamma och inget annat.

Betällde även förra året från OnOff med samma perfekta resultat.

:) Håkan
 

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Jag fick precis mina julkort från www.fujicolordigital.se och blev positivt överraskad.
Korten i 15x15 cm kostade 3,95 kr/st inklusive kuvert och kvaliten var mycket bra. Det fanns en hel del olika layouter och stilar att välja på så nu kommer släkten att översvämmas med "gulliga barnbilder" till jul!

Tidigare använde jag mig av www.scandinavianphotolab.se men tröttnade på att de aldrig svarade på e-post trots att de hade kontaktformulär på deras hemsida. Bilderna därifrån var oftast perfekta, men vad hjälper det om man aldrig får svar på sina frågor om deras produkter?
/mvh Mattias
 

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har använt Diabolaget. Kvaliteten har varit utmärkt. Kanske får man betala lite mer där, men det kanske det kan vara värt...
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
www.expert.se har en smart lösning där man stoppar in bilden i en pappersram. Ramen funkar som kuvert i posten och som ram när den kommer fram. 79 spänn för 20 julkort. Kvaliteten dög åt mig...

Nackdel 1: Endast röd färg på ramen. Nackdel 2: Ramen "beskär" lite. Det syns 9x14 av en 10x15-kopia.

Kanske använder fler lab samma kuvert/ram?
 

jonwam

Aktiv medlem
OnOff funkar!

Yankee skrev:
Gör inte det.
Varje gång jag eller någon bekant beställt därifrån blir korten dåliga. Färgerna försvinner eller blir blåaktiga så människor på bilden ser ut som lik.

Jättefina kort förvandlas till jättedåliga kort.

Ta proprint med den extra kostnaden istället.
Blev OnOff i alla fall, och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Skarpa fina kort med bra kontrast och klart godkänd färg. Helt enkelt ruskigt prisvärt med kuvert för under 2 kr!

/Johan
 
ANNONS