Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa bärbar - Processorns betydelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarte

Aktiv medlem
Hej

Jag står i valet och kvalet att ersätta min snart 4 år gamla iBook.

Att sätta sig in i marknaden för bärbara datorer är nästan mer förvirrande än klargörande. Planen är för tillfället i alla fall att försöka få fatt på en någorlunda kompakt bärbar för under 10 000 kr.

Krav är sådant som vettig byggkvalité, kanske 4 timmars batteritid, 4 GB ramminne, minst 250 GB hårddisk etc.

En datorserie som uppfyller dessa krav är Acer Timeline med modellerna 3810 och 4810 (13.3" och 14" skärmar, under 2 kg tunga).

Men, nu till min stora undran. På den svenska marknaden finns dessa datorer bara med Core 2 Solo processorer och jag är lite nyfiken på hur mycket man lider av det här vid bildredigering, rent generellt relativt samma dator med Core 2 Duo (dubbelkärnig) processor. Troligen kommer jag att köra Ubuntu, eller annan Linuxdist, så programmen blir väl Gimp och f-spot/Digikam.

I övrigt använder jag datorn till surfa, maila, se på film etc. d.v.s inget särskilt krävande. Men det är när jag hanterar bilder jag känner att min gamla iBook håller på att storkna. Givetvis skulle man ju kunna stänga av en massa program, men det vägrar jag, jag vill kunna ha flertalet program igång samtidigt som jag jobbar.

Förslag på andra datormodeller och övriga kommentarer är mycket välkommet.

Har även tittat på Macbook Pro, men det är för mycket pengar just nu, och gamla Macbooken är jag inte så sugen på.

Vi verkar ha samma intresse för tillfället :)
Runt 12-13", max 2 kg, ingen tjockis, HDMI, inte alltför klen, max 10.000.

Min egen kravspec ligger ungefär som din, och även jag har kollat bl.a. på Timeline-serien, som har nackdelen (?) att processorn inte är så snabb. För min egen del vill jag att grafik+processor ska kunna spela upp 720p-filmer, inte säker på att Timeline klarar av det så bra.

Ett alternativ med C2D är Acer Aspire 3935, som dock kostar 12.000 och saknar HDMI.

Ett intressant alternativ är Samsung X460 (runt 11.000?), som till dags dato inte finns i Sverige. Den äldre X360 har också långsammare processor, men den är uppgraderad i X460 till 2GHz C2D.

Tyvärr finns det inga andra alternativ.

Macbook pro 13, 15 eller 17.

Visst kan man leta ihjäl sig efter PC som är lika bra som man kanske hittar.
Men tid är pengar.

Skall man ha en lika bra PC-Bärbar hamnar nog summan på lika som en Macbook pro och labbar man med 20-30Mb Raw-bilder är det inget roligt med en seg dator.

Förslag på andra datormodeller och övriga kommentarer är mycket välkommet.
Intel och deras underleverantörer säljer ut sina lager av gamla Core 2 Duo och Quad chip till förmån för nästa generations Core i5 och i7 processorer, så oavsett vad man köper nu, så är det gammalt redan i höst. Det är stor skillnad på senaste generationens processorer vad gäller bildbehandling och i kombination med mycket primärminne innebär det med nödvändighet ett 64-bitars system.

Mmm, men gäller detta även den bärbara marknaden?
Enkelkärniga, långsammare processorer är ju populära i bärbara just för att de drar betydligt mindre ström. Känns inte som att C2D i bärbara kommer fasas ut av fyrkärniga CPUer, i7 etc. "bara för att".
(På kortare sikt, givetvis... ;) )

En MacBook Pro 13" kostar 12495 kr.

• Upp till sju timmar batteritid
  • Digital skärmanslutning
  • 2,04 kg
  • 2,26 GHz Intel Core 2 Duo
  • Firewire 800

Länk: http://www.apple.com/se/macbookpro/specs-13inch.html

Jo, men även fast jag har studentrabatt så kostar den 13000 innan jag har pumpat upp internminne och hårddisk som jag vill ha det. Och egentligen vet jag inte om OS X är ett krav.

Min förhoppning är nog att det kanske går att komma undan en del billigare än så.

Pengar är liksom en rätt ändlig resurs.... Har lagt 10000 på objektiv i år :-D

Vi verkar ha samma intresse för tillfället :)
Runt 12-13", max 2 kg, ingen tjockis, HDMI, inte alltför klen, max 10.000.

Min egen kravspec ligger ungefär som din, och även jag har kollat bl.a. på Timeline-serien, som har nackdelen (?) att processorn inte är så snabb. För min egen del vill jag att grafik+processor ska kunna spela upp 720p-filmer, inte säker på att Timeline klarar av det så bra.

Ett alternativ med C2D är Acer Aspire 3935, som dock kostar 12.000 och saknar HDMI.

Ett intressant alternativ är Samsung X460 (runt 11.000?), som till dags dato inte finns i Sverige. Den äldre X360 har också långsammare processor, men den är uppgraderad i X460 till 2GHz C2D.

Ja, vi verkar ha en snarlik kravspec. Och Timeline-serien skulle ju säkert funka - bara någon tog in varianten med C2D till Sverige.

Ja, vi verkar ha en snarlik kravspec. Och Timeline-serien skulle ju säkert funka - bara någon tog in varianten med C2D till Sverige.
Jag är helt på samma linje.
Vet inte varför de inte finns här, frågade Dustin Home om de skulle ta in den (och påpekade vad för sorts dator jag var intresserad av), men de hänvisade till ovan nämnda Acer Aspire 3935 (som verkar toppen, men saknar HDMI).

Om det nu skulle bli en Timeline i slutändan så passar jag på att flika in att 13"-modellen (3810T) saknar optisk enhet (DVD-RW) till skillnad från 14"- och 15"-modellerna (4810T, 5810T), vilket givetvis även påverkar vikten.

Vad tror ni om Dell XPS 1330 då?
Den har jag också spanat in, och den är också intressant.
Dock fastnade jag för Timeline-seriens tunnhet, XPSen är aningens tjockare.
- Acer Timeline 3810T har tjocklek 23.4 - 28.9 mm
- Dell XPS 1330 har tjocklek 22.1 - 33.8 mm
Inte så stor skillnad egentligen, skulle gärna hålla Dellen i handen...
En annan grej är att jag har läst lite här o där om att det varit ganska mkt hårdvaruproblem med just den XPS-modellen, till den grad att folk avråder att köpa. Kan ha varit skärmen.

Vad tror ni om Dell XPS 1330 då?

Har du gott om tid och inte så stort behov av datorn?
I så fall är Dell XPS 1330 datorn för dig.

Har en själv, har haft den i knappt ett år nu. På det knappa året har jag fått ringa till Indien, prata med en indier på bruten engelska för att få byta ut hårddisk som krachade, minne som var trasigt, moderkort för att grafikkretsen var defekt - ett känt fel dessutom som de inte gått ut med så min pajade passande nog i Thailand. Efter det har jag bytt moderkortet en gång till för den vägrade ta laddning. Även bytt batterieliminator och snart tror jag det är dags för skärmen och tangentbordet att lämna in.

Ska även nämnas att jag har köpt ett serviceavtal för en ganska ansenlig summa, ändå tvingas jag vänta minst 3-4 dagar och vara utan dator varje gång. Dagen efter service funkar ju bara om de har delar hemma, det har de inte.
Jag säger inte att någon annan är bättre eller sämre på det här med datorer, men jag lär då aldrig köpa en Dell igen.
Köp Macbook.

//Fredrik

Nu ska jag själv inte köpa den, men jag har en Dell som aldrig har krånglat, så antingen har du haft otur eller så är det mycket problem med den modellen.

Nu ska jag själv inte köpa den, men jag har en Dell som aldrig har krånglat, så antingen har du haft otur eller så är det mycket problem med den modellen.
Det är just på grund av krångel och värmeproblem på de små modellerna som jag har avfört Dell från min lista med kandidater. Sen har de bara VGA-utgång med.

Mac

Jag skulle nog fortfarande gå på tidigare nämnda förslag och försöka skrapa ihop dom där extra 3k som krävs för en mb pro 13", då har du en dator som du kommer vara nöjd med i minst 2 år. Nåja, nöjd kanske man aldrig är helt, men sitter själv på min mb som jag köpte för 2,5 år sedan, och den klarar sig nog ett år till iaf.

Köper man något billigare så blir man bara missnöjd, och om du dessutom är van vid osx så kommer win att kännas riktigt trist. Iaf är det min åsikt, jobbar på win men kör osx hemma och lobbar för att vi ska byta till osx på jobbet, ingen av dom switchers jag har övertalat har ångrat sig iaf.

Det man dessutom måste ta in i beräkningen är att ju billigare dator du väljer, desto sämre är övriga komponenter, tittar man på ex acer o likn så använder dom i sina billigare modeller en del komponenter som är gjorda för stationära datorer, vilket gör att dom har en mycket större tendens att gå sönder.

Ett sista argument tycker jag är service, service motsvarande apple care, som iofs kostar en slant, har jag inte hittat hos någon annan leverantör. Rätta mig gärna om jag har fel!

Undviker Dell i fortsättningen.

Behövde köpa en svenskspråkig dator i utlandet. Enda alternativet var Dell, som kunde leverera med svenska program och svenskt tangentbord. Köpte till serviceavtal. Fick ganska snart problem med datorn. Ringde "service"-avdelningen som upplyste att "ditt fel är så enkelt att vi inte kommer att skicka någon tekniker trots att du betalat för avtal". Fick ta hjälp av en granne. Nya delar skickades som grannen fick montera. Ytterligare delar pajade. Nya skickningar och returer (Där UPS hämtade innan returfraktsedel fanns och skrev en egen. Denna retur hamnade fel och jag fick krav från Dell att betala den försvunna prylen; en 19-tums bildskärm).
Senare strul har jag överlåtit åt datorbutik som har förklarat Dells affärside: Sammansättning av specialkomponenter som ej kan ersättas med standarkomponenter utan nya måste köpas från Dell. Minnesutbyggnad kräver minnen som måste vara speciella för Dell.
Aldrig mera Dell.
Nästa gång blir det en Acer.

På vilken DELL-modell. De jag har hittat verkar bara ha VGA, annars så annonserar de HDMI-utgången DÅLIGT:

Som jag skrev tidigare så är det på den Dell XPS m1330 som diskuterats.
Om du faktiskt går in och tittar på Dells sida så anges ganska tydligt vilka utgångar som finns, bl.a HDMI.

Läs!

"I/O portar
2 USB 2.0-kompatibla 4-stiftsanslutningar
IEEE 1394a
RJ45 Ethernet-port (10/100)
Externt modem via USB
Video: VGA
Video: HDMI
54 mm ExpressCard-kortplats
8-i-1 borttagbar minneskortläsare"

Svårt?

//Fredrik