Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

JC 59

Medlem
Jag har märkt att en del foto-intresserade heller köper begagnat av handlare än av privatprsoner och betala betydligt mer !!
OK, dom får ju garanti, men jag har den erfarenheten, efter många år, att det är mycket sällan att fotoprylar ,typ kameror och optik, går sönder. Har visseligen bara köpt Canon och Nikon. Har också hört av en del som har köpt hos handlare med garanti, att när prylen går sönder så gäller inte garantin för ditt och datt. Vad tycker ni andra på Fotosidan ?????
Anledningen till denna hakutstickning är att, enligt min mening, en del handlare tar hutlöst betalt för begagnat !!!!!

PS. jag såg hos en handlare att han tog 4000:- för optik micro F 55/2,8 Nikon inkl.mellanring PK-13. DS.

Mitt första objektiv var ett manuellt 35-70 Nikkor som jag köpte av L-foto. Det började glappa betänkligt efter ett par månader, så jag skickade tillbaka det. Tillbaka kom ett perfekt fungerande, nyservat objektiv. Detta är det enda Nikon-objektiv som jag haft några som helst problem med.

Dock håller jag med om att en del handlare lägger på det dubbla när de säljer utrustning som de själva köpt för en billig penning. Själv har jag köpt det mesta från handlare hittills. Framöver kommer jag att köpa och sälja mer privat.

Vill man ha det allra billigaste är det bättre att köpa privat. Speciellt om det handlar om prylar som extremt sällan går sönder. Att man hellre köper från fotohandlare beror nog mest på att det är bekvämt. Man kan lita på att bedömningen är OK, att prylen kommer att fungera den närmsta tiden, att man verkligen får den och inte blir blåst etc. Dessutom är det ett nöje i sig att rota runt på handlarnas hyllor!

/Pontus

Jag köper mest av handlare, detta främst för att jag oftast byter in något annat vid samma tillfälle.

-- Nicke

Fast inbyte kan väl också vara en dålig affär? De betalar väl inte lika bra som man kan få om man säljer privat? Jag handlar mycket av handlare och mycket privat också. Säljer gör jag helst privat.
/Lotta

vet inte om jag håller med riktigt!
När jag skulle köpa mitt kamera hus var jag på kodak (gårda) och kollade. var ute efter en eos 1, men dom kunde inte svara på om den var proffs använd eller inte.

När man köper ett hus tycker jag att det är viktigt att veta om det är proffs använt eller inte. kan ju vara en ganska stor skillnad!

/David

Jag har köpt och sålt alldeles för många fotoprylar under åren, både nytt och begagnat. Mest begagnat, ca 95 objektiv och 30 kamerahus har det nog blivit under 20 år (hoppas inte min fru läser detta...)
Jag köper begagnat där det finns och när jag råkar hitta dem. Mest privat, men ibland i butik. Privat blir det alltid billigare och jag har endast råkat ut för dåliga prylar en gång och aldrig blivit lurad. I butikerna är priserna ofta lite för höga tycker jag men ibland har man inget val. En fördel är man kan titta och känna ordentligt på prylarna. En kort garanti (3-6 mån) på begagnat är inte värt så mycket. Riktiga prylar håller ofta och går de sönder brukar det hända efter längre tid.

lotelo skrev:
Fast inbyte kan väl också vara en dålig affär? De betalar väl inte lika bra som man kan få om man säljer privat?

Det stämmer, men jag har hittat ett bra ställe (Fotoaffären i Gårda, http://www.algonet.se/~kicgbg) som jag har fått mycket bra för mitt begagnat, visst kan jag ha fått bättre om jag själv sålde grejorna - men jag är helt nöjd.

-- Nicke

ANNONS
Götaplatsens Foto