Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

köpa skrivarprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
skall köpa en skrivarprofil från cathys profiles.när jag öppnar färgkartorna som ska skrivas ut i photoshop elements så kommer det upp en ruta där det står att Profil saknas. jag väljer då Behåll befintliga inställningar.Gör jag rätt eller skall jag välja Tilldela Adobe RGB? Någon som kan hjälpa mig?

trebh skrev:
skall köpa en skrivarprofil från cathys profiles.när jag öppnar färgkartorna som ska skrivas ut i photoshop elements så kommer det upp en ruta där det står att Profil saknas. jag väljer då Behåll befintliga inställningar.

Du ska aldrig konvertera eller tilldela en färgkarta någon profil. Själva idén bakom denna utskrift är ju att se hur dina färger ser ut om du inte har någon färghantering. Det är alltså också viktigt att använda exakt samma färginställningar i skrivardrivrutinen som du sedan kommer att använda dig av. När jag gör profiler stänger jag oftast av färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Den tredje faktorn du ska tänka på är den mediatyp du väljer. Hos flera tillverkare används denna inställning för att kontrollera bläckflödet. I många fall är ger skrivarna för mycket bläck, vilket resulterar i en alldeles för svart skuggåtergivning. Det är därför viktigt att hitta den mediatypsinställning som ger optimal bläckmängd.

MVH/Stefan

Jag har en Canon i965 och skriver ut på Ilford Galerie Classic Pearl Paper.Jag använder då Glättad Photopaper Plus som mediainställning ,som Ilford rekomenderar Måste jag skriva ner den mediainställningen när jag beställer profilen?

trebh skrev:
Jag har en Canon i965 och skriver ut på Ilford Galerie Classic Pearl Paper.Jag använder då Glättad Photopaper Plus som mediainställning ,som Ilford rekomenderar Måste jag skriva ner den mediainställningen när jag beställer profilen?

Om du ska ha nytta av din profil måste du alltid använda exakt samma inställningar som när du skriver ut din testkarta.

MVH/Stefan

Sitter själv precis o ska skriva ut profilerings-bilderna men instruktionerna man får med till filerna stämmer inte med Photoshop CS2, det står att man ska välja "Source space" och "Print space" i "Print with preview" men något sånt finns inte. Det som finns under "options" är ju: Color handling, Printer profile, Rendering intent samt Proof setup preset.
Jag antar att man ska välja "No color management" under Color handling men man vill ju vara säker...

Nån som kan reda ut det här åt mig?

/micke

micke80 skrev:

Jag antar att man ska välja "No color management" under Color handling men man vill ju vara säker...

Nån som kan reda ut det här åt mig?

/micke

Du har helt rätt. Adobe har försökt göra denna dialogruta lite enklare att förstå, genom att man först väljer om man vill att Photoshop eller skrivaren ska ta hand om färghanteringen. Men i detta fall ska du alltså välja No color management. När du sedan använder din profil väljer du Let Photoshop Determine Colors och sedan din skrivarprofil under Printer Profile.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto