Annons

Köpråd - Laptop för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Borglin

Medlem
Hej!

Nu har det blivit dags att uppdatera min 13 år gamla dator..!

Har under veckan till slut kommit fram till tre datorer jag känner är lämpliga. Men lite svårt att avgöra om:

1. Det är bra erbjudanden? Finns det bättre erbjudande som jag missat som är runt samma prisklass?
2. OLED, Mini LED eller IPS?
3. Vilken av nedan är bäst val?

Datorerna är följande:
  1. https://www.inet.se/produkt/1975248/asus-vivobook-16x-oled-i7-32gb-1tb-rtx-4060
  2. https://www.inet.se/produkt/1974868/lenovo-yoga-pro-9-16-i9-32gb-1tb-rtx-4060
  3. https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-yoga-pro-9i-i9321000-16-barbar-dator-stormgra/616645#specifications
Mitt behov är främst för bildbehandling. Men viss spelande kan förekomma. Jag är inte intresserad av Mac.

Tack på förhand! :)
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
De tre ser ju väldigt lika ut. OLED har ju såklart överlägsen bildkvalité, men vet inte om de är tillräckligt inbränningsresistenta än för att jag skulle köra det som datorskärm. De borde ju ha blivit det dock tycker man då det finns flera datorskärmar och laptops numera som kör det.
 

Borglin

Medlem
De tre ser ju väldigt lika ut. OLED har ju såklart överlägsen bildkvalité, men vet inte om de är tillräckligt inbränningsresistenta än för att jag skulle köra det som datorskärm. De borde ju ha blivit det dock tycker man då det finns flera datorskärmar och laptops numera som kör det.
Tack för svar!

Vad jag läst mig till finns det fortfarande risk på OLED men att det är markant minder risk på Mini LED. Så OLED känns just nu längst ner på listan.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om det tänkta användningsområdet är att redgera bilder, då är det väl en dator med IPS-panel som ligger närmast till hands av de tre kandidater som är listade ovan !?
 

sumpan

Aktiv medlem
Alla ser ut som kapabla maskiner sett till hårdvaran. Blir lite tycke och smak också, hur känns tangentbordet? Finns de anslutningar du behöver?

Viktigt att kolla upp är skärmens verkliga spec, hur mycket SRGB eller Adobe RGB visar den? Kanske mindre viktigt om man tänker sig att koppla in extern skärm.

Köper man en dator med den här prestandan så går den sannolikt att använda i många år, då är det bra om det går att sätta i mer minne.

Jag bär med mig min laptop ganska ofta, då är vikt och storlek en viktig parameter, lättare och mindre med samma skärmyta är bra.
 

Borglin

Medlem
Alla ser ut som kapabla maskiner sett till hårdvaran. Blir lite tycke och smak också, hur känns tangentbordet? Finns de anslutningar du behöver?

Viktigt att kolla upp är skärmens verkliga spec, hur mycket SRGB eller Adobe RGB visar den? Kanske mindre viktigt om man tänker sig att koppla in extern skärm.

Köper man en dator med den här prestandan så går den sannolikt att använda i många år, då är det bra om det går att sätta i mer minne.

Jag bär med mig min laptop ganska ofta, då är vikt och storlek en viktig parameter, lättare och mindre med samma skärmyta är bra.
Det som står i valet och kvalet just nu är vilken skärmtyp, Mini LED eller IPS, samt anslutningar. I de jag listade finns endast 1st thunderbolt 4.

Men det kanske räcker?

Tanken är att jag ska docka datorn till skärm, mus, tangentbord och hårddisk när jag sitter hemma.
 

Falumas

Aktiv medlem
Till dockningsstation är TB bra, jag har två TB4 på min Surface Pro. Förutom till dockningsstation har jag aldrig använt TB, då portarna också stödjer usb 3.2x2 där det finns mycket portablare och prisvärdare saker än till TB.
Min desktop har också TB, men jag har aldrig kopplat in en endaste TB-pryl till den.

Skärm, tangentbord, mus och hårddisk orkar USB4 också med.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack!

Vad skulle du säga är för och nackdelar med IPS vs Mini LED?
Uppriktigt sagt kan jag inte ge något svar på frågan varför, utan jag får krasst konstatera att när jag tagit del av information gällande skärmar för bildredigering, brukar det hållas fram att en skärm av IPS-typ är att föredra, såvida inte tekniken har utvecklats till fördel för mini-led.

Skall jag ge mig på att spekulera så tror jag att det har med livslängd/färgäktet och stabilitet (över tid) som talar till fördel för IPS-panel. Jag ställde frågan till Chat GPT och fick det här svaret, hoppas det kan vara till vägledning;
Screenshot_20231121_061625_ChatGPT.jpg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Mini-LED är också IPS, men med bättre fördelning av bakgrundsljuset. Exempelvis används mini-LED i MacBook Pro som är känd för sina utmärkta skärmar. Numera finns mini-LED även hos flera andra, som i min Lenovo Yoga Pro 9i (14).
Där ser man, utvecklingen springer i åttor runt mig. Själv sitter jag med en skärm som är av IPS-panel (inte mini-LED), som är et tiotal år gammal, men som fortfarande fungerar och jag lär hänga kvar vid den until the bitter end.

Jag har förstått (sent om sider) att begränsningarna i mitt fotograferande inte ligger i min utrustning, (om det säger något 😉), så jag lär hålla kvar vid det jag redan har tills dess att det inte går att använda längre, eller jag går ur tiden, beroende på vilket som infaller först 😁.
 

Brix

Aktiv medlem
Mini-LED är också IPS, men med bättre fördelning av bakgrundsljuset. Exempelvis används mini-LED i MacBook Pro som är känd för sina utmärkta skärmar. Numera finns mini-LED även hos flera andra, som i min Lenovo Yoga Pro 9i (14).
Det är väl snarare också LCD? För mini-LED kan väl användas på andra paneltyper än IPS?
 

Falumas

Aktiv medlem
Mini LED är väl för att höja kontrasten. Dvs du kan släcka och tända bakgrundsbelysningen på väldigt små delar av skärmen. Det har för och nackdelar och är en smaksak.
 

Borglin

Medlem
Lutar åt Mini LED. Och vid dockning min nuvarande IPS-Skärm 😊

Fortfarande lite fundersam över om portarna räcker..

USB-A 3.2 Gen 1 antal portar (Superspeed 5Gbps)2st
USB-C 4 Gen 3x2 antal portar (USB4 40Gbps)1st

USB-C Power Delivery: Ja
HDMI-anslutning: Ja (1.4)
Thunderbolt 4 1st

Stödjer följande minneskort
SD, SDHC, SDXC, MMC

Man bör kunna koppla en 144hz extern skärm via Thunderbolt 4a?
 

atotowi

Aktiv medlem
Alla alternativen har RTX 4060 kort som stöder 4K 120Hz. Vid lägre upplösning så klarar den upptill 240Hz.
Bilden går troligen som DisplayPort 1.4 över USB-C interface.
 
ANNONS