Annons

köpråd om Scaner/skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Hej, har tänkt att köpa scaner som det går att scana 135 neg med, funderar på canoscan 8400F, har ingen erfarenhet, vet någon om den är nåt att ha, Ska också köpa skrivare, det blir både svartvita och färg- kort. Funderar på canon pixma ip 4200, eller 4000, skulle behöva köpråd.

Jag hade samma fråga för 6 mån sedan, men ville också scanna mellanformat. Provade då Epson 4990, deras bästa flatbädd. Den klarar småbild med rätt bra resultat men det blir inte lika skarpt som en filmscanner.

Efter viss vånda köpte jag en Nikon LS50, filmscanner för småbild och den ger väldigt bra resultat. Mycket bra skärpa, upplösning och färger. Samma pris som Epson 4990. Nikon scannern är mycket snabbare än Epson flatbädd, särskilt med ICE (dammretusch) påslaget!

Så det beror på vilka krav du har. Om du ska scanna för att skriva ut 20x30 cm eller mindre kanske flatbäddsscannern duger.

Försök prova med dina egna neg/dia innan du köper!

Lycka till!

ja,,

man borde väl köpa en filmscanner för att få bäst resultat, men jag tror inte jag kommer att forstora större än 20X30, och min budget är inte så stor,,Jag får se, det blir nog en "vanlig" Scanner, Eller kanske man skulle satsa på dyrare fast begagnad, men då är det ju lite svårt att veta vad man får,,,Det är en djungel det här men tack för tipset.

Kolla begagnat. Här finns t ex en Minolta SD2 för 800 pix. Det är en skanner som ger riktigt bra resultat. SD3 finns ofta för under 1500 kr. Skall du bara skanna småbild och inga större filmformat tycker jag absolut att du bör leta efter en filmskanner. Det betalar sig i form av konsekventa och bra resultat.

Tack för tips

Jag bestämde mig för att köpa denna, Svårt att låta bli, för 800 kr,
Jag förstår att många är missnöjda med den här modellen, men det verkar till största del vara pga att den är långsam och skrikig. Det kan jag stå ut med, för det priset.
Blir jag inte helt nöjd, så kan jag byta ut den om ett tag, och känna att jag ändå inte förlorat så mycket på affären.

ANNONS
Götaplatsens Foto