Annons

kabinett för många externa hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
finns det? jag annvänder mig för tillfället av tre externa hårdiskar i kabinetter=mycketplats, sladdar och ljud. Skulle va jätte bra om man kunde trycka in dom i något sorts chassi eller stor kabinett.

lars

(hoppas ingen blir sur på mig för att jag frågat liknande fråga i på min andra tråd men jag tänkte att det här passa bättre separat)

Jo det finns en hel del externa chassin. Med eller utan raid fall du t.ex. vill ha spegling av diskarna. Nu skulle jag hämta en länk men så var den sidan just nu nere!

Hur som helst. för en 4000 - 5000 ink moms har du ett vettigt chassi! Sen kan man ofta välja ifall man vill köpa med diskarna från början eller lägga i egna. Kolla vilka ingångar de har och välj ett chassi som passar dina behov. Jag har dock funderat på att köpa ett chassi som tar 5-6 discar och har RAID.

//Edvard

Exempel på olika disk-chassi finns här

Jag har själv köpt en PowerTower IV som jag är nöjd med än så länge.

Det finns även mer avancerade alternativ med olika nivåer av RAID.

dom där chassina verkar ju vara grymma... då kan jag sälja min två externa 300gb och lägga pengar på ett sånt och några riktigt feta diskar.

vilka märken på laptop är bra... är det någon med erfarenhet av ett par olika märken?

tack för hjälpen

lars

eosd60 skrev:

vilka märken på laptop är bra... är det någon med erfarenhet av ett par olika märken?

tack för hjälpen

lars

personligen gillar jag HP, bra maskiner till vettiga priser. fast det är väl som med alla märken om man köper den billigaste modellen så blir det sällan bra..

den hade onekligen en bra spec. Pavilion är konsument marknads modellen. business modellerna är bättre i kvalitet. en del av dom har oxå 3års garanti. dessvärrre oxå dyrare.

kasnke skulle ha typ en HP Compaq nc8430 istället då. jag kanske är trög men jag hittar inte vart man handlar dom. det står ju att man kan uppgradera tex till 4gb ram men om man kollar på typ inwarehouse så finns dom ju bara i paket. hut gör man för att köpa en "custom"??? har för övrigt samma problem när jag letar acer, lg och många andra också.

lars

minne kan man alltid köpa till efteråt. köper man inte HP orginal minnen så är det lite billigare.

eosd60 skrev:
mårten vet du vart dom handlat prylarna och vilka grejor dom köpt?

De har båda köpt TeraStation Home Server (1TB versionen http://www.buffalotech.com/products/product-detail.php?productid=133&categoryid=25).

De har köpt här i USA. Jag letade lite snabbt och hittade iaf en återförsäljare i Sverige:
http://www.netshop.se/aspx/login.aspx?ReturnUrl=/aspx/prdinfo.aspx?plid=14520&plid=14520

Möjligtvis går det bra att beställa från USA och helt enkelt byta ut elkontakten, då många elektronikkomponenter av det här slaget klara både 110V/60Hz och 240V/50Hz. Jag kan försöka ta reda på det och återkomma.

BME skrev:
Möjligtvis går det bra att beställa från USA och helt enkelt byta ut elkontakten, då många elektronikkomponenter av det här slaget klara både 110V/60Hz och 240V/50Hz. Jag kan försöka ta reda på det och återkomma.

tänk på garantierna, är lite osäker på om det är världs garantin samt att man får ett US- tangenbord som man kanske vill byta. ett tangentbord kostar mellan 300-900 kr att köpa till en bärbar. fast byta är ganska enkelt.

5000+ moms för den där burken men det står faktiskt att 4x250gb hdd följer med. dom måse skämta...eller är jag trög

eosd60 skrev:
5000+ moms för den där burken men det står faktiskt att 4x250gb hdd följer med. dom måse skämta...eller är jag trög

Terrastation-produkterna levereras med hårddiskar, precis som du beskriver.

men då är det väl snudd på sjuuuuukt billigt?

ursäkta men min engelska är inte den bästa. men den här burken kan man alltså göra en massa saker med som att koplla till tvn, nätverk, raid5, koppla till skrivare(varför man nu skulle vilja det).. men enligt dig mårten vad är det bästa med den? vad vill man veta....

lars

Ja, det är helt enkelt en burk med 4 interna hårddiskar som kan konfigureras på flera olika sätt, beroende på vilka krav man ställer på kapacitet, snabbhet och redundans (dvs skydd om en av diskarna går sönder). De tillgängliga konfigurationerna är (som också illustreras på produktsidan):
1) Ingen RAID - de 4 diskarna fungerar som 4 fristående diskar. Denna konfiguration ger maximalt med utrymme, men om en disk går sönder förlorar man datat på den disken.
2) JBOD (Just a Bunch Of Drives) - De 4 diskarna ser ut som en enda stor disk. Denna konfiguration ger maximalt med utrymme, med bekvämligheten att slippa hålla reda på 4 diskar. Men, om en av diskarna går sönder förlorar man all data.
3) RAID 1 (Mirroring) - Data skrivs på 2 ställen samtidigt. Detta ger bäst skydd mot haveri, då det inte spelar någon roll om 1 (eller i vissa fall tom 2) disk går sönder, eftersom man automatiskt har en kopia.
3) RAID 5 - Liknande JBOD, men med skillnaden att 1/n (där n = antalet diskar, i detta fallet 4, så dvs 1/4) av utrymet reserveras för paritet-information. Om en disk går sönder kan det förlorade datat återskapas mha de resterande hela diskarna. Man kan tom läsa data innan den trasiga disken har bytts ut, om än med kraftigt reducerad prestanda. RAID 5 ger den bästa kombinationen av kapacitet (man förlorar bara 1/n av den totala kapaciteten) samtidigt som man har fullt skydd mot 1 havererad disk. Det ger dessutom den teoretiskt överlägset bästa prestandan, eftersom datat läses från flera diskar samtidigt.

[Det finns även RAID 0 (striping) som inte verkar stödjas av denna produkt. Det går ut på att man offrar hälften av kapaciteten samt redundansen till fördel för mycket snabb dataåtkomst.]

Burken är ett så kallat NAS (Network Attached Storage), dvs den kopplas in på nätverket, och behöver således inte vara kopplad till en server eller arbetsstation. Detta innebär att du kan komma åt data från din laptop även om din arbetsstation inte är igång osv. Detta är också anledningen till att det är bra att kunna koppla upp skrivaren till Terrastation – skrivaren är nu inte ansluten till en dator, utan kan användas från vilken dator som helst i nätverket, utan att du behöver strula med att dela ut den på nätverket, se till att den datorn är påslagen osv.

Detsamma gäller externa hårddiskar som du kopplar upp till burken, de blir tillgängliga för alla datorer på nätverket. Man kan tänka sig många eleganta backup-lösningar baserat på detta.

BME skrev:
[Det finns även RAID 0 (striping) som inte verkar stödjas av denna produkt. Det går ut på att man offrar hälften av kapaciteten samt redundansen till fördel för mycket snabb dataåtkomst.]

Vilket gör att det egentligen inte är RAID eftersom det första R-et faller bort (Redundant Array of Inexpensive (eller Independent) Disks).

Jag ville bara klargöra den biten eftersom många har missuppfattat det hela. Liksom att folk numera inte verkar kunna skilja på teknik och teknologi :-/

ANNONS
Götaplatsens Foto