Annons

Kaffebrus i konflikt med Syndikalisterna, transporter blockerade.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja det hela är onekligen lite snett här. Hon har hoppat in lite då och då som frilansfotograf med eget företag, som konsult kort och gott. Det ska man inte blanda ihop med en anställning och anställningsavtal. Majoriteten av fotografer i Sverige (och utomlands?) har egen firma och fakturerar sina kunder. Att hon är "ny" i Sverige förändrar väl inte grunden att hon är freelance, där gäller väl samma praxis för egenföretagare oavsett land väl?
[/QUOTE]

Hur kommer det sig att kaffebrus inte gjort något offentligt uttalande?
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Det låter rätt förvirrat från SAC-sidan. Först och främst undrar jag om de känner till skillnaden mellan avskedande, uppsägning, och att helt enkelt inte få fler uppdrag. Sen påbörjas inte automatiskt en anställning för att en person börjar arbeta, då skulle jag ha anställt en hel del rörmokare, målare och andra hantverkare genom åren.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att kaffebrus inte gjort något offentligt uttalande?
[/QUOTE]
Behöver de göra det tycker du?

Att det pågår någon sorts trollverkstad är svårt att skydda sig emot. Uttalanden kan snabbt trollas till en än värre situation.

Den konkreta arbetsträttsprocess som pågår gör de nog bäst i att inte driva offentligt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hur kommer det sig att kaffebrus inte gjort något offentligt uttalande?
Behöver de göra det tycker du?

Att det pågår någon sorts trollverkstad är svårt att skydda sig emot. Uttalanden kan snabbt trollas till en än värre situation.

Den konkreta arbetsträttsprocess som pågår gör de nog bäst i att inte driva offentligt.
[/QUOTE]

Om det nu inte finns en anställning och allt bara är påhittat vore det nog ganska smart att uttala sig om det och kanske till och med visa något som styrker deras sida. Att vänta på att en process ska bli klar kan ta lång tid och varje dag tappa kunder och rykte är det nog inte många e-handlare som har råd med.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Eller kanske tvärt om. Jag själv har handlat en del på den tiden jag bodde utanför Ystad. Funkade perfekt och alltid trevliga personer som jobbade där.

Sedan jag flyttade från Ystad till Nybro blir det Photax när jag behöver något tillbehör. Men efter denna trollkampanj kommer jag att handla från Kaffebrus igen när jag behöver något bara för att vara antitroll. Det hela ser ju ut att vara ett angrepp på företaget som sådant. Kanske finansierat av konkurrenter skulle man kunna tro om man var lagd åt konspirationsteoretikerhållet.
 

kiwi

Aktiv medlem
Verkligen en märklig historia. Till exempel, varför använder SAC ett särskilt skapat instagram-konto för det här, och inte deras officiella? De skulle få större spridning och mer uppmärksamhet. Jag gissar att det är för att de snabbt ska kunna stänga ned kontot och slippa förknippas med ärendet när alla inser hur de fel har i sak.
En gissning är att de skapat kontot för att folk som söker på Kaffebrus på Insta ska upptäcka konflikten. Söker man efter företaget på Insta, så dyker Kaffebrus själva upp som alternativ ett och konfliktkontot som alternativ två. Blir inte så bra reklam för företaget.

Har ingen aning om vad som är rätt och fel i detta fall, men jag hade en syndikalist som kollega på mitt förra jobb. Väldigt mycket ilska, väldigt mycket konfrontation från den personen.


/ Kiwi
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Behöver de göra det tycker du?

Att det pågår någon sorts trollverkstad är svårt att skydda sig emot. Uttalanden kan snabbt trollas till en än värre situation.

Den konkreta arbetsträttsprocess som pågår gör de nog bäst i att inte driva offentligt.
Om det nu inte finns en anställning och allt bara är påhittat vore det nog ganska smart att uttala sig om det och kanske till och med visa något som styrker deras sida. Att vänta på att en process ska bli klar kan ta lång tid och varje dag tappa kunder och rykte är det nog inte många e-handlare som har råd med.
[/QUOTE]
Jag hade inte hittat trollkontot om det inte var länkat här i tråden, och trots att jag nu hittat det är jag fullt beredd att handla på kaffebrus igen när det är dags för nästa pryl.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om det nu inte finns en anställning och allt bara är påhittat vore det nog ganska smart att uttala sig om det och kanske till och med visa något som styrker deras sida. Att vänta på att en process ska bli klar kan ta lång tid och varje dag tappa kunder och rykte är det nog inte många e-handlare som har råd med.
Jag hade inte hittat trollkontot om det inte var länkat här i tråden, och trots att jag nu hittat det är jag fullt beredd att handla på kaffebrus igen när det är dags för nästa pryl.
[/QUOTE]

Möjligt, men svårt att missa de dåliga betygen på Google och börjar du läsa vidare ser det riktigt dåligt ut för företaget. Nu får du tänka på att det finns andra kunder än den som redan känner till stället och är kund.

amatörmässigt av att inte gå ut med ett uttalande om de har ryggen fri.

Nu har vi två källor Syndikalisterna i Malmö som säger sig ha bevis för att det fanns anställning.

En person här på FS som säger sig är kompis med någon/ några på kaffebrus, säger att det är sjyssta folk och det fanns inget avtal utan var frilans.


Vore ganska lätt för kaffebrus att maska i Mail eller kontrakt och lägga upp. Det är svårt att bygga upp ett bra rykte men enkelt att förstöra det. Det är ju bara kaffebrus som förlorar på att inte göra något uttalande. Tänk om de hade uttalat sig tidigare så hade kanske inte ens denna tråd startas nu är man tveksam.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade inte hittat trollkontot om det inte var länkat här i tråden, och trots att jag nu hittat det är jag fullt beredd att handla på kaffebrus igen när det är dags för nästa pryl.


Möjligt, men svårt att missa de dåliga betygen på Google och börjar du läsa vidare ser det riktigt dåligt ut för företaget. Nu får du tänka på att det finns andra kunder än den som redan känner till stället och är kund.

amatörmässigt av att inte gå ut med ett uttalande om de har ryggen fri.

Nu har vi två källor Syndikalisterna i Malmö som säger sig ha bevis för att det fanns anställning.

En person här på FS som säger sig är kompis med någon/ några på kaffebrus, säger att det är sjyssta folk och det fanns inget avtal utan var frilans.


Vore ganska lätt för kaffebrus att maska i Mail eller kontrakt och lägga upp. Det är svårt att bygga upp ett bra rykte men enkelt att förstöra det. Det är ju bara kaffebrus som förlorar på att inte göra något uttalande. Tänk om de hade uttalat sig tidigare så hade kanske inte ens denna tråd startas nu är man tveksam.
Enda lösningen mot troll är kanske vara ett ännu elakare troll själv. Eller den store bocken Bruse.
 

Third eye

Aktiv medlem
10 månaders utebliven ersättning kvittas mot en 6 månaders inbetalning (enligt inlägg på kampanjsidan). Detta skall drivas in med hjälp av en badwill-kampanj drivet av påståenden i inlägg med avstängda kommentatirsfält.
Gör en rättprocess och red ut det på de bevis som finns enligt påståenden?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vet någon hur WaybackMachine och Instagram fungerar i kombination? Jag försökte få WBM att lagra kampanjsidan, men den verkar ha lagrat IGs inloggningssida istället.
 

kiwi

Aktiv medlem
Vet någon hur WaybackMachine och Instagram fungerar i kombination? Jag försökte få WBM att lagra kampanjsidan, men den verkar ha lagrat IGs inloggningssida istället.
Verkar vara ett känt problem med WM och Insta, tyvärr. En del påstår att det beror på att Insta blockar sådana tjänster medvetet, andra att det bara handlar om dålig kodning.

Det går förstås att ta egna skärmdumpar, men det är ju alltid att föredra att en oberoende(?) tjänst sparar.

EDIT: Försökte nu spara blockadens FB-sida, men även här har WM problem.


/ Kiwi
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Domstolarna godkänner skärmdumpar. Någon speciell text eller bild du också önskar tredje part ska beskriva här på Fotosidan?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ett fackförbund ska naturligtvis arbeta för arbetstagarnas bästa.
Men att driva en trollkampanj mot en arbetsplats som potentiellt kan skada företaget låter väldigt osmart. Hur bra blir det för arbetstagaren ifall arbetsgivaren går i konkurs?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett fackförbund ska naturligtvis arbeta för arbetstagarnas bästa.
Men att driva en trollkampanj mot en arbetsplats som potentiellt kan skada företaget låter väldigt osmart. Hur bra blir det för arbetstagaren ifall arbetsgivaren går i konkurs?
Jag gissar att personen i fråga inte jobbar kvar på företaget, och då kan både denne och facket skita i vad som händer med företaget.

Och allmänt får jag uppfattningen att facket inte har nog med bevis för att de skall hålla i en rättegång, varpå den rimligaste vägen att vinna denna striden är genom andra kanaler, tex som de håller på nu.
 

bjoele

Aktiv medlem
Ett fackförbund ska naturligtvis arbeta för arbetstagarnas bästa.
Men att driva en trollkampanj mot en arbetsplats som potentiellt kan skada företaget låter väldigt osmart. Hur bra blir det för arbetstagaren ifall arbetsgivaren går i konkurs?
Syndikalisterna är inget vanligt fackförbund i stil med Unionen eller Kommunal. Deras idémässiga bas är ganska vänsterextrem och deras uttalade långsiktiga mål är en värld där lönearbete och företag inte förekommer. De använder gärna strejker och blockader på ett helt annat sätt än andra fackförbund och de står utanför "den svenska modellen".

Min tro är att de helt enkelt skiter i om ett enskilt företag kommer i kläm.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gissar att personen i fråga inte jobbar kvar på företaget, och då kan både denne och facket skita i vad som händer med företaget.

Och allmänt får jag uppfattningen att facket inte har nog med bevis för att de skall hålla i en rättegång, varpå den rimligaste vägen att vinna denna striden är genom andra kanaler, tex som de håller på nu.
Nä ett fackförbund kan inte skita ifall företag går i konkurs och arbetstillfällen går förlorade.

Men de där syndikalisterna verkar inte vara ett riktigt fackförbund börjar jag förstå nu.
 
ANNONS