Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus treben kolfiberstativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Som du säger:

Kan vara ett fynd om man bara behöver bära med sig det några gånger per år?

Ska nog ta och rekomendera det till flickvännen. Hon vill inte lägga sås peciellt mycket pengar på ett stativ kan jag tänka mig, då skulle ju detta kunna vara perfekt. Men som sagt, hade varit intressant att höra något ifrån någon som faktiskt har köpt det.

BugEyes skrev:
Ser ut som något jag borde ha eftersom jag aldrig tar men mig mitt 055 PROB pga vikten.

Precis detta misstänker jag... Å andra sidan så kanske det inte är jätteofta jag är ute, men det KAN bli oftare om stativet är lätt att bära med sig. :)

132 cm maxhöjd låter lite litet, OM det är med centrumpinnen max uppe... vilket jag misstänker att det är. :-/

Ja det skulle vara roligt att få ett litet utlåtande när du fått det. Se ifall det är något i juklapp till flickvännen kanske.

Re: Om det är samma....

fujicanon skrev:
Jag har Weifeng'en från Photax. Ett helt ok stativ, men lite svakt i klämmer på benen.
Jag har skrivit i recensionen.
/Erik J
Då är vi minst 2 st som har det stativet...
Det stativ som det var tal om såg utt att ha vridlås på benen, har själv inga problem med mitt stativ.

Re: Re: Om det är samma....

Don Ricardo skrev:
Då är vi minst 2 st som har det stativet...
Det stativ som det var tal om såg utt att ha vridlås på benen, har själv inga problem med mitt stativ.

Jag kollade aldrig Kaffestativet....Nej det är inte samma. Men Photax's Weifeng är oxå en ny modell, men framdeles med klämmer.
Jag är nöjd med mitt till lätt bruk. Har kapat mittpelaren för att få det lägre till Macroanvänding. Passa på att "fin-justera" skruvarna på klämmorna. Just nog för att det inte glider.
/Erik J...en av minst 2....

Nu ligger det på Posten där hemma! Hämtar det direkt efter jobbet. Skall bli mycket intressant! Illa kvickt åker det tillbaka om det känns ens i närheten av Hama Star-stativets instabilitet.

Håll tummarna! Jag blir överlycklig om det "duger"! 995 kr är ju nada i jämförelse med vad jag har klurat på att betala (över 3000 för Velbon-kittet). Om jag vill ha något stabilt för inomhusfoto så kan man säkert hitta något kul på blocket eller annonssidorna här. :)

Återkommer efter mitt test! Läste om hur någon annan här på Fotosidan testade stabiliteten på sitt stativ, tänkte göra på samma sätt.

Hur sjutton "testar" man ett stativ? Hittar inte inlägget om hur man testar det. :(

Stativet verkar ok, men så har jag inte jättemkt att jämföra med hemma nu. Skall till Mediamarkt med kameran imorgon och testa. Som tyngst väger min kamera ca 2 kg.

Imorgon vet jag om det skall behållas eller ej - för då har jag testat 190 och 055'an.

snysop skrev:
Hur sjutton "testar" man ett stativ?
Ta några bilder på en sekunds slutartid med kameran i vertikalläge och benen på underlag som inte är optimalt. Du kan ju titta på bilderna efteråt, men jag tror faktiskt att du får en rätt bra uppfattning genom att bara gå på känslan.

Hmmm... Stativet är inte jättestabilt & vettesjutton hur mkt jag gillar vridlåsningen. Det som är allra sämst är huvudet. Snabbplattan "glappar". Om jag har den vertikalt så kan jag vicka kameran upp och ner. Detta innebär att när jag riktar in kameran och låser huvudet så åker den ned någon millimeter eller 2. Så man får sätta kameran lite högre än vad den skall vara.

Kanske behåller stativet och köper löst huvud? Hmm... Just nu ser det mörkt ut.

Du har säkert rätt, Karin....

Stabilt är diskutabelt......
Min billiga Weifeng från Photax är "stabilt" till en viss gräns; min Giottos är stabill til en annan......
Jag är trovärdig... till en viss gräns....
/Erik J

snysop skrev:
Nu ligger det på Posten där hemma! Hämtar det direkt efter jobbet. Skall bli mycket intressant! Illa kvickt åker det tillbaka om det känns ens i närheten av Hama Star-stativets instabilitet.

Håll tummarna! Jag blir överlycklig om det "duger"! 995 kr är ju nada i jämförelse med vad jag har klurat på att betala (över 3000 för Velbon-kittet). Om jag vill ha något stabilt för inomhusfoto så kan man säkert hitta något kul på blocket eller annonssidorna här. :)

Återkommer efter mitt test! Läste om hur någon annan här på Fotosidan testade stabiliteten på sitt stativ, tänkte göra på samma sätt.

Hej Snysop
Det kanske är den här tråden du söker efter. Där finns lite erfarenheter om stativ och ett test av stabiliteten
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=85689

/Håkan

snysop skrev:
Snabbplattan "glappar". Om jag har den vertikalt så kan jag vicka kameran upp och ner. Detta innebär att när jag riktar in kameran och låser huvudet så åker den ned någon millimeter eller 2. Så man får sätta kameran lite högre än vad den skall vara.

Precis som Manfrottos huvuden med RC2 snabbfästet då.
Köper jag någonsin ett stativhuvud igen så blir det inget snabbfäste.

ANNONS
Götaplatsens Foto