Annons

kalibrering...

Produkter
(logga in för att koppla)

benkebly

Medlem
nu har ja suttit här o läst på om kalibrering och kommit fram till att ja måste kunna allt om färgrymder, ha en dyr skärm och ett kalibreringsverktyg för minst tusen spänn...

min första fråga. kan man inte kalibrera skrivaren så att den skriver ut det man ser eller måste man kalibrera skärmen så att den visar det skrivaren skriver ut???

har ett foto som är välexponerat. det ser bra ut i kameran.det ser bra ut i histogrammet. fotot ser bra ut på skärmen. men blir skit i utskriften...grönstick och för mörkt.

har en epson stylus photo r200 och icke originalbläck :)

är en utfattig student som kan lägga ner mycket arbete (inga pengar) på att få till hyfsade utskrifter...

vill nu inte veta vilket kalibreringsverktyg jag måste köpa!. vill veta bästa och enklaste inställningar för så bra resultat som möjligt.

nu har ja testat en del grejer...

har ritat 10 streck i olika nyanser av grått från vitt till svart i en testbild. har sedan skrivit ut en bild som en färgbild och en bild i gråskala och de gråa nyanserna skiljer sig väldigt mycket från varandra i de två utskrifterna???

färgbilden har mycket grönstick i sig. det har även den grå, men inte lika mycket.

känns som ja missat nåt väldigt grundläggande i bildbehandlingens värld???

kan tillägga att ja dock inte är nybörjare. har gått ett gäng fotokurser och har flitigt studerat min fysik :)

att färgerna ändrar sig i olika färgrymder osv kan ja gå med på, men ett medelgrått streck borde väl alltid vara medelgrått

???

Ja du, det är inte alltid självklart att det man ser på skärmen stämmer med utskriften. Jag har själv haft en Epson R200 och efter många timmar och mycket bläck blev det till slut ganska ok. Jag gjorde helt manuella (se bild) inställningar och ändrade en parameter i taget för att få det någorlunda bra.
Det finns naturligtvis avancerade verktyg för att skapa skärm- och skrivarprofiler men det kostar. Jag tror inte heller att det är lönt att lägga de pengarna på en så pass enkel skrivare som R200.

Bilagor

• Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    79.4 KB · Visningar: 443
Det går utmärkt att skapa skrivar profiler för olika typer av papper och bläck. Till alla skrivare följer det med lite olika såna, det är en sån profil duväljer när du ställer in t ex papperskvalitét vid utskriften. Hur många och hur bra dessa profiler är varierar med skrivarmärke och modell. En del tillverkare av skrivare eller papper har ytterligare profiler som man kan ladda ner från hemsidan.

Men för att det ska fungera med dessa profiler så måste skärmen vara kalibrerad. Om man bara använder den eventuella manuella möjligheten att göra justeringar i drivrutinen till skrivaren så bakar man så att säga ihop skärm och skrivarprofil. Det funkar om man använder samma, papper, bläck och skärm men har man flera olika kombinationer blir det mycket jobb och många bortkastade utskrifter som även de kostar pengar.
Ett verktyg som kan skapa skärm, och pappersprofiler kostar 4-5 000:-.

Så min rekommendation är
1) kalibrera skärmen. (Det kanske finns nån snäll användare i ditt närområde som kan låna ut grejerna den 1/2 timme det tar)
2) kolla om det finns profiler för nedladdning från skrivar/papperstillverkare (även här varierar kvalitéten på profiler så det r inte alla som är tip-topp men kanske bättre än ingen alls)

Det bör ta dig ganska långt ur träsket..

Om du ska köpa kalibreringsverktyg så räcker ofta en för skärm långt det brukar gå att hitta pappersprofiler som är skapliga och en skärmkalibrerare går att få för ca 2000:-.

Jag har själv haft en Epson R200 och efter många timmar och mycket bläck blev det till slut ganska ok. Jag gjorde helt manuella (se bild) inställningar och ändrade en parameter i taget för att få det någorlunda bra.
Jag fattar inte varför många tycker det är OK att lägga ner flera timmar och mycket bläck och papper att få fram en halvdan inställning när det antagligen skulle kosta mindre att få en profil uppmätt och som har betydligt större förutsättningar att ge en vettig färgåtergivning.

Stefan

Jag fattar inte varför många tycker det är OK att lägga ner flera timmar och mycket bläck och papper att få fram en halvdan inställning när det antagligen skulle kosta mindre att få en profil uppmätt och som har betydligt större förutsättningar att ge en vettig färgåtergivning.

Stefan

Kanske för att alla inte besitter den gedigna kunskap som du har?

Men den kan ju köpas, inte bara från mig. Det finns ett antal som gör profiler åt dig för några hundralappar. Hur mycket kostar det med att fibbla runt med inställningar?

Stefan

Det kostar så klart en slant eftersom det går åt 10-15 utskrifter. Jag lever väl kvar i den tron att det kostar massor att profilera outputenheter. Sist jag var med om det hade vi en konsult som spenderade en vecka på tryckeriet där jag var prepresschef. Notan gick på 80.000:- plus alla stillestånd och materialåtgång som det medförde.

Datta var för 6-8 år sedan ,men det har väl hänt en del sedan dess. Jag har faktiskt inte ens tänkt på den möjligheten du nämner. Menar du att jag kan skicka en utskrift till dig som du mäter upp och skapar en profil av?

Vad kostar det?

Datta var för 6-8 år sedan ,men det har väl hänt en del sedan dess. Jag har faktiskt inte ens tänkt på den möjligheten du nämner. Menar du att jag kan skicka en utskrift till dig som du mäter upp och skapar en profil av?

Vad kostar det?
Att det kostar så mycket att profilera en tryckpress beror mest på att det tar lång tid att få den att trycka optimalt. Sedan är en press mycket svajigare än vad en skrivare är, så man får mäta många ark och ta fram ett genomsnitt. Det tar tid.

Men för en skrivare behöver du skriva ut två testark och skicka till någon som bygger profiler. Jag tar 500 kr ex moms för den enklaste varianten.

Stefan

Att det kostar så mycket att profilera en tryckpress beror mest på att det tar lång tid att få den att trycka optimalt. Sedan är en press mycket svajigare än vad en skrivare är, så man får mäta många ark och ta fram ett genomsnitt. Det tar tid.

Men för en skrivare behöver du skriva ut två testark och skicka till någon som bygger profiler. Jag tar 500 kr ex moms för den enklaste varianten.

Stefan

Jag skall skaffa en ny skrivare i A3 eller A2 format. Har tittat på HP och Epson, men vet inte vad jag ska välja. Har du något bra råd i detta fallet? Skrivaren ska användas för privat och ibland kommersiellt bruk.
När skrivaren är på plats kan du nog räkna med ett uppdrag från mig.

Stefan

Stefan fixade en skrivarprofil till min gamla Canonskrivare och det var värt varenda krona. 500 kr + moms. Innan försökte jag använda Canons egna profiler (jag använde ett Canonpapper) men de är verkligen skräp! Efter att Stefan fixat en skrivarprofil blev det ordning på torpet! MEN, man MÅSTE kalibrera skärmen!!! Hitta någon som kan låna ut en kalibrator eller köp. Skärmarna drar sig med tiden och måste kalibreras om.

/Pär

Men för att det ska fungera med dessa profiler så måste skärmen vara kalibrerad. Om man bara använder den eventuella manuella möjligheten att göra justeringar i drivrutinen till skrivaren så bakar man så att säga ihop skärm och skrivarprofil.

Skrivardrivrutinen jobbar väl oberoende av hur din skärm ser ut?

Om jag har två datorer med exakt samma setup vad gäller skrivare, progam, drivrutiner etc och enda skillnaden är att den ena har en kalibrerad skärm och den andra inte. Om jag då använder samma programvara med samma inställningar och skriver ut samma bildfil så blir väl resultatet lika?

Skärmprofilen spelar väl roll först när man ger sig på att försöka redigera bilden för att få ett viss output, då är det väsentligt att man jobbar kalibrerat.

Jag antar att det var så du menade, eller har jag missuppfattat samspelet mellan skärm och skrivare?

Edit: Jag uttrycker mig nog konstigt, argumenterar inte emot kalibrering, försöker bara förstå hur det hänger ihop.

Jag skall skaffa en ny skrivare i A3 eller A2 format. Har tittat på HP och Epson, men vet inte vad jag ska välja. Har du något bra råd i detta fallet? Skrivaren ska användas för privat och ibland kommersiellt bruk.
När skrivaren är på plats kan du nog räkna med ett uppdrag från mig.

Du ställde frågan till Stefan men då jag är med i tråden just nu vill jag bara rekommendera Epson 3800. Den klarar A2. Köpte en för ett par månader sedan och skrivaren är fantastisk! De svartvita utskrifterna är underbara. Använder papper från Ilford som har skrivarprofiler att ladda ner på sin hemsida. Fungerar riktigt bra för mig. Betalade 12 000 kr vilket är mycket pengar men trots allt billigt för en sådan skrivare.

/Pär

Du ställde frågan till Stefan men då jag är med i tråden just nu vill jag bara rekommendera Epson 3800. Den klarar A2. Köpte en för ett par månader sedan och skrivaren är fantastisk! De svartvita utskrifterna är underbara. Använder papper från Ilford som har skrivarprofiler att ladda ner på sin hemsida. Fungerar riktigt bra för mig. Betalade 12 000 kr vilket är mycket pengar men trots allt billigt för en sådan skrivare.

/Pär

Då kan jag väl instämma i Pärs råd. En bra A2-skrivare. Jämfört med andra A2-skrivare är det en billig skrivare.

Stefan

Om jag har två datorer med exakt samma setup vad gäller skrivare, progam, drivrutiner etc och enda skillnaden är att den ena har en kalibrerad skärm och den andra inte. Om jag då använder samma programvara med samma inställningar och skriver ut samma bildfil så blir väl resultatet lika?

Idag skulle du få samma utskriftsresultat om du hade en och samma bildfil utskriven på två datorer, där den ena har en kalibrerad skärm och den andra inte har det. Men så var det inte i gamla versioner av Photoshop, alltså versioner tidigare än 5:an.

Stefan

Skärmprofilen spelar väl roll först när man ger sig på att försöka redigera bilden för att få ett viss output, då är det väsentligt att man jobbar kalibrerat.

Jag antar att det var så du menade, eller har jag missuppfattat samspelet mellan skärm och skrivare?

Edit: Jag uttrycker mig nog konstigt, argumenterar inte emot kalibrering, försöker bara förstå hur det hänger ihop.

om man har fotat ett ansikte med rätt vitbalans och ansiktet har "hudfärg" på kamerans display och har hudfärg på skärmen, men sen får ett grönstick vid utskrift känns det som att det har mer med skrivarinställning än skärmkalibrering att göra...och hur är det med den svartvita utskriften som jag skrev om tidigare???

och hur är det med den svartvita utskriften som jag skrev om tidigare???
Enklast är väl att svara på den svartvita utskriften. Har du en svartvit bild som du skriver ut med hjälp av en profil och du då får en grön ton, ja då har du en dålig profil. Förutsättningen är att du tittar på din bild under ett vettigt ljus. Vanligt dagsljus fungerar bra, lysrörsljus gör att vissa utskrifter får ett färgstick trots att de har rätt färgbalans.

Stefan

Idag skulle du få samma utskriftsresultat om du hade en och samma bildfil utskriven på två datorer, där den ena har en kalibrerad skärm och den andra inte har det. Men så var det inte i gamla versioner av Photoshop, alltså versioner tidigare än 5:an.

Stefan

Tack för svar.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto