Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en halvkass digital halvsystemkamera men vill nog skaffa mig en billigare analog systemis också. Men vad ska man ha?

Jag har en canon eos ix7 som ligger hemma så ett beggat hus som jag kunde sätta mitt gamla objektiv på kanske inte vore så dumt?

Likaså skulle jag vilja ha nån som klarar ett att ta snabba bilder. Gillar action bilder och sådant.

Tackar för svar!

Kheldoron skrev:
Tjena!

Jag har en halvkass digital halvsystemkamera men vill nog skaffa mig en billigare analog systemis också. Men vad ska man ha?

Jag har en canon eos ix7 som ligger hemma så ett beggat hus som jag kunde sätta mitt gamla objektiv på kanske inte vore så dumt?

Likaså skulle jag vilja ha nån som klarar ett att ta snabba bilder. Gillar action bilder och sådant.

Tackar för svar!

Ja, vad är billigare analog systemkamera? En eos 30/33 borde motsvara dina krav vad gäller snabbhet. borde kunna fås för 2-3000 kr begagnad. Du måste nog upp på en sån om du skall få snabbheten.

Mange

Kan varmt rekomendera Eos 30/33
Har själv ett Eos 33 hus ... men nu ligger det hemma hos föräldrarna då jag använder min underbara 20D =D
Om du är intresserad av 33:an så hör av dig ...
Läste inte så noggrant ... men har du kikat på nikon ??

PerFogelberg skrev:
Vad heter objektivet som sitter på din Eos IX7? Det kanskte inte passar på en kamera för 135-film.

Jo, Canon hade inte börjat tillverka bildformat-anpassade objektiv på den tiden. Däremot lanserades kameran med EF 22-55/4-5.6 och EF 55-200/4-5.6, det senare har ju blivit väckt ur graven för att komplettera EF-S 18-55.

Om det är så att det är dessa två du har så funkar det bra på alla EOS-modeller.

Vill du komma ännu billigare undan är ett begagnat EOS100 hus inte dumt. Bara en fokuspunkt (men jag änvänder nästan aldrig annat på min 10D heller) men i övrigt alla funktioner som behövs. Gillar särskilt att den har inmatningshjulet för tummen. Bör gå att hitta i bra skick för drygt 500:-

/Johan

ok.. men 100:an är inte lika snabb va? Eller?
När ni säger att 33:an är snabb, vad menar ni med snabb då?

jonwam skrev:
Vill du komma ännu billigare undan är ett begagnat EOS100 hus inte dumt. Bara en fokuspunkt (men jag änvänder nästan aldrig annat på min 10D heller) men i övrigt alla funktioner som behövs. Gillar särskilt att den har inmatningshjulet för tummen. Bör gå att hitta i bra skick för drygt 500:-

/Johan

Eos 100 är säkert bra, men med den får man ingen vidare snabbhet i kameran vilket ju var ett av önskemålen.

33:an tar 4 bilder/sek, har mycket snabb AF. AF:en är betydligt snabbare än exempelvis Nikons F80.

mange78 skrev:
33:an tar 4 bilder/sek, har mycket snabb AF. AF:en är betydligt snabbare än exempelvis Nikons F80.

Japp, 30/33 är lite snabbare än de 3 bilder per sek EOS 100 klarar. Men två andra fördelar för 100:an är zoomande blixthuvud och AF-belysning (tror inte 30/33 har det inbyggd?)
Hastigheten på autofokus är möjligen något långsammare, men långt i från att därför vara långsam.

/Johan

jonwam skrev:
Japp, 30/33 är lite snabbare än de 3 bilder per sek EOS 100 klarar. Men två andra fördelar för 100:an är zoomande blixthuvud och AF-belysning (tror inte 30/33 har det inbyggd?)
Hastigheten på autofokus är möjligen något långsammare, men långt i från att därför vara långsam.

/Johan

AF belysning har 30/33. Vad menar du med zoomande blixthuvud?

Att blixten anpassar sig beroende på objektiv/zoominställning och anpassar ljusbildens bredd/längd. Finns numera bara i externa blixtar.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto