Annons

Kan D70 stanna i självutlösarläge?

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Har letat utan vidare resultat efter svaret på frågan om varför en D70 (med S programvara) inte stannar i självutlösarläget efter att man tagit en bild. Det verkar inte vara någon fördröjning heller eftersom ikonen ändras direkt slutaren stängs på förra bilden. Jag måste alltså välja självutlösarläget igen för varje bild jag tar.

För att citera Sverker Olofsson i PLUS: "Ska det vara så?"

Du kan ställa in hur länge kameran ska behålla inställningen självutlösare i menysystemet. Jag minns inte nu vad den kortaste tiden är men den är ganska kort. Jag har ställt in min på 15 minuter.

Oj, du har rätt verkar det som. Jag fick läsa i manualen och allt tyder på att inställningarna går tillbaka om man inte använder fjärrkontroll. Så ytterligt opraktiskt. Jag föreslår att du skaffar en. Vissa påstår att det går att använda multifjärrkontroller (Clas Ohlsson har nämnts). Har du en sådan kan du väl testa.

Tack för tipset. Jag har en D80 och undrade igår kväll varför fjärrläget återgick till normalt hela tiden. Nu vet jag varför. Den var inställd på en minut.

Kan tillägga även om det inte hör till saken egentligen men D80:n stannar i självutlösarläge även efter att man knäppt.

ANNONS
Götaplatsens Foto