Annons

Kan ej fokusera på långt håll.

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin W

Aktiv medlem
Jag har ett Tamron 90mm (makro) objektiv som jag har lite problem med.

Även om jag vrider fokus-ringen så långt åt oändligheten som det går blir allt bortom ca 100-200 meter suddigt. Objektivet har fungerat bra förut men nu vet jag inte vad som har hänt.

Någon som har några idéer om vad det kan vara och hur det kan fixas?

(Objektivet sitter på en Nikon d70)

/Martin

Edit: Mina andra objektiv lider inte av detta problem.

Senast ändrad:
Martin W skrev:
Jag har ett Tamron 90mm (makro) objektiv som jag har lite problem med.

Även om jag vrider fokus-ringen så långt åt oändligheten som det går blir allt bortom ca 100-200 meter suddigt. Objektivet har fungerat bra förut men nu vet jag inte vad som har hänt.

Någon som har några idéer om vad det kan vara och hur det kan fixas?

(Objektivet sitter på en Nikon d70)

/Martin

Edit: Mina andra objektiv lider inte av detta problem.

Låter det OK? Kan du verkligen vrida fokusringen till det verkliga stoppet mot oändligt eller stannar den innan du når dit?

Du har inte kommit år reglaget som gör att du inte kan vrida hela vägen till oändlighet? Många objetiv har en ställare som gör att du bara kan fokusera i närgränsen för att göra fokusspannet kortare och därmed korta ner fokuseringstiden och minska jagandet.
Detta är särskillt vanligt bland macro och teleobjektiv.

Har du tappat det?

Det sitter ngt som kallas "skims" i ett objektiv. Om man tappar eller slår i ngt kan tydligen skimsen bråka på ngt sätt. Fixas av en reperatör för några hundralappar.

I mitt fall så kunde jag zooma in och sätta skärpan men när jag sedan ville komponera om så stannade inte skärpan kvar utan flyttades. AF kunde inte heller sätta skärpan perfekt. Men efter reparation så funkar det kanonbra.

(Och på Lasses kameraverkstad så städar de objektivet samtidigt, inge damm ngnstans)

Hej!

Tack för svaren!

Låter det OK? Kan du verkligen vrida fokusringen till det verkliga stoppet mot oändligt eller stannar den innan du når dit?

Jag tror jag kan vrida det hela vägen (till L-symbolen för de som har objektivet), jag har jämfört med bilder av objektivet som jag hittat och det verkar vara max.

Du har inte kommit år reglaget som gör att du inte kan vrida hela vägen till oändlighet? Många objetiv har en ställare som gör att du bara kan fokusera i närgränsen för att göra fokusspannet kortare och därmed korta ner fokuseringstiden och minska jagandet.
Detta är särskillt vanligt bland macro och teleobjektiv.

Det är inte reglaget heller.

Har objektivet autofokus?

Objektivet har autofokus. När jag försöker fokusera på saker långt bort blir det som det kan bli när man försöker fokusera närmre än närgränsen; af-motorn gnyr till lite.

Suddigt i sökaren eller suddigt på bild?

Det är både sökare och bilder som blir suddiga.

Har du tappat det?

Det sitter ngt som kallas "skims" i ett objektiv. Om man tappar eller slår i ngt kan tydligen skimsen bråka på ngt sätt. Fixas av en reperatör för några hundralappar.

I mitt fall så kunde jag zooma in och sätta skärpan men när jag sedan ville komponera om så stannade inte skärpan kvar utan flyttades. AF kunde inte heller sätta skärpan perfekt. Men efter reparation så funkar det kanonbra.

(Och på Lasses kameraverkstad så städar de objektivet samtidigt, inge damm ngnstans)

Inte vad jag kan komma ihåg. Men det kanske kan vara något sådant, något måste ju ha hänt eftersom det har funkat tidigare. Objektivet fungerar i övrigt perfekt på nära håll.

/Martin

Kan ju vara att knappen jag talat om har tappat kontakten med det den ska reglera så att själva knappen rör sig men inte reglaget. Sammanfaller intervallet för knappens begränsning med hur långt du kan vrida ringe så är det förmodligen något sådant. Du kan ju prova att dra knappen upp och ner en massa gånge och se om du får ordning på det. Men på det stora hela så låter det som ett problem för en kameraverkstad.

...såvida du inte har monterat ett frontfilter på en glugg där mittendelen skjuter ut förbi kanten... men det vet jag inte ens om det finns och om det gjorde det verkar det konstigt att det skulle vara gängat.

Vad är det för glugg mer exakt?

Hej Martin,

Har samma "problem" som du. Om man kör manuellt och vrider till oändlighet måste man vrida tillbaka för att få rätt skärpa. Om detta är vanligt eller om det är fel vet jag inte.

//Johan

På gamla manuella objektiv kan det hända att fokuseringsringen lossnar från mekanismen inuti, det sitter ofta ställskruvar under gummigreppet som låser ringen vid det som är innanför. Då kan det bli så att fokuseringen inte går ända till oändligt. I så fall kan man lossa skruvarna och flytta fokusringen. Men det är väl inget så enkelt fel på ditt objektiv antar jag. Det låter som om något mekaniskt stopp flyttat sig.

valleyman skrev:
Hej Martin,

Har samma "problem" som du. Om man kör manuellt och vrider till oändlighet måste man vrida tillbaka för att få rätt skärpa. Om detta är vanligt eller om det är fel vet jag inte.

//Johan

Ja fast det där är väl en helt annan sak tror jag. Att ytterläget ligger en bit förbi fokus på oändligt avstånd är så vitt jag vet lite praxis. Som jag fattat det kan Martin inte ens komma så långt att han får fokus på oändligt, emedan du kan gå förbi det.

Oändligt behöver inte nödvändigtvis vara detsamma som fokusringen i ändläget
Precis som Johan säger, så kan man behöva dra tillbaka lite för att hitta skärpan.

På mina Canonobjektiv framgår att oändligt har ett litet område på några millimeter att befinna sig på, från oändligtsymbolen till strecket tar slut (se bild).
Enligt instruktionsboken är detta ett temperaturberoende fenomen.
Om nu autofocus inte funkar heller, så lär det vara nå´t fel på objektivet, annars tror jag att detta är förklaringen.

Bilagor

• focus.jpg
    focus.jpg
    6.2 KB · Visningar: 253
Clouseau skrev:
Ja fast det där är väl en helt annan sak tror jag. Att ytterläget ligger en bit förbi fokus på oändligt avstånd är så vitt jag vet lite praxis. Som jag fattat det kan Martin inte ens komma så långt att han får fokus på oändligt, emedan du kan gå förbi det.

Det stämmer, fokusringen stannar innan oändligheten (mer exakt kan jag inte fokusera bortanför ca 200m).

På gamla manuella objektiv kan det hända att fokuseringsringen lossnar från mekanismen inuti, det sitter ofta ställskruvar under gummigreppet som låser ringen vid det som är innanför. Då kan det bli så att fokuseringen inte går ända till oändligt. I så fall kan man lossa skruvarna och flytta fokusringen. Men det är väl inget så enkelt fel på ditt objektiv antar jag. Det låter som om något mekaniskt stopp flyttat sig.

Är lite lockad att kolla lite efter skruvarna men antar att jag får skicka in det. Har en känsla av att det kommer flyga ur en massa fjädrar och sådant om jag försöker mig på att skruva;).

ANNONS
Götaplatsens Foto