Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man använda gamla bläckpatroner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
(Har letat men inte hittat nån tråd om detta.)

Bläcket tog slut i skrivaren så jag köpte 6 nya patroner och tog ur de gamla. Det är dock kvar lite bläck i 3 av de gamla - speciellt den svarta. Går de aldrig mer att använda nu när jag tagit ut dem redan eller kan man förvara dem på något sätt så de går att sätta i igen?
(Skulle kanske ha väntat och bara bytt ut de patroner som var helt slut, men då tar de inte slut samtidigt och det blir till att köpa nya i olika omgångar hela tiden...)

Mánadis skrev:
(Har letat men inte hittat nån tråd om detta.)

Bläcket tog slut i skrivaren så jag köpte 6 nya patroner och tog ur de gamla. Det är dock kvar lite bläck i 3 av de gamla - speciellt den svarta. Går de aldrig mer att använda nu när jag tagit ut dem redan eller kan man förvara dem på något sätt så de går att sätta i igen?
(Skulle kanske ha väntat och bara bytt ut de patroner som var helt slut, men då tar de inte slut samtidigt och det blir till att köpa nya i olika omgångar hela tiden...)

Det är väl det som är vitsen med separata patroner, att man inte behöver slänga en patron som inte är slut. Risken är väl att munstyckerna täpps igen om använda patroner ej används.

/Thomas

Mánadis skrev:
Går de aldrig mer att använda nu när jag tagit ut dem redan eller kan man förvara dem på något sätt så de går att sätta i igen?
Prova med att lägga dem i en plastpåse som du försluter ordentligt, risken du tar är att munstyckena torkar in men om inte så går bläcket säkert att använda. HP sålde en gång en modell där man fick med en särskild behållare för förvaring av påbörjade patroner.

/Daniel

Varför?

Varför kör du inte slut på de patroner med lite bläck istället???? Ska du fortsätta byta alla på en gång har du snart en låda full med patroner med en massa bläck kvar. Rena slöseriet.

Ett problem jag har med min Epsonprinter, sex patroner, är att det är oerhört irriterande att det åtgår stora mängder bläck i samband med patronbyte.
Att byta en patron tar alltså bläck från samtliga patroner, gamla som nya.
Det är ofta mer ekonomiskt att byta samtliga patroner när det ändå ska bytas.

Det finns också patroner med chip som är påfyllningsbara till bl.a Epson-skrivare. Skriver man mycket är det otroligt mycket billigare att köpa bulk-bläck och fylla på efterhand.

Svarar alla:

Jo, det var ju så jag tänkte göra från början, att bara byta ut en isänder. Men det visade sig att de tar slut nästan samtidigt. Skulle jag byta en i taget skulle det kanske räcka några papper och så får jag köpa nya igen hela tiden. Och ja, det blir krångligt. Men jag får väl prova att göra så ändå nästa gång så får vi se.

Mamma hittade några "burkar" som man kunde använda för att fylla på bläck när det var slut i patronerna. Men jag vet inte om det är nåt man ska prova? Behövs originalbläck till denna skrivaren och det kan det väl inte vara i de burkarna?

ANNONS
Götaplatsens Foto